*Kadina bakmak icin, samimi olarak evlenmeye teşebbüs etmis olmak.
*Bakiş yüz ve ellerden daha ötesine gitmemek.
*Bir defaya mahsus olmak.
Ilk defa görüşecek olan taraflarin yaninda mutlaka ücüncü bir şahis bulunmalidir. Bakmanin keyfiyeti hususunda bazi görüşler vardir ki, Nevevi merhum şöyle özetler:
Evlenme niyetiyle bakmada kizin rizâsina hâcet yoktur. Hatta haberi olmadan bakmak daha uygundur. Ancak Imâm Mâlik: “Haberi olmadan bakmayi uygun bulmam, cünki kadinin avretini de görme ihtimali vardir.” demiştir..
Kizin izni şart koşulmaz, cünki cogunlukla izinden utanirlar. Bunda ayrica aldatmaca da söz konusudur. Bir de, erkek bakip begenmezse kizi terkedecektir, bu ise o kizin kirilmasina ve üzülmesine sebep olur. Bu sebeplerle şâfii ulemâsi: “Erkegin, istemezden önce kizi görmesi müstehaptir. Böylece hoşuna gitmedigi taktirde, kizin üzüntüsüne sebep olmadan vazgecer, halbuki talepten sonra vazgececek olursa, üzüntü olur” demişlerdir. (Kütüb-i Sitte: 3/12)
ôyle fitne devrinde yaşiyoruzki, akillar başlara veda etti, erkek, kadin birbirine karişti ve dünyanin sadece gam ve kederi kaldi..
Ben evlenecegim kadina istedigim gibi bakarim, onunla gezerim, tozarim, onu tecrübe ederim, bütün hallerini araştiririm demek hakkina kimse sahip degildir. Ôyleyken, evet, öyleyken? Biz tam aksine yapmaktayiz. Hatta cok anneler, babalar kizlarinin, ogullarinin karşi cinsten biriyle mutlaka arkadaş olmalarini, şurada, burada gezmelerini, güya böylece birbirlerini tanimalarini istiyorlar ki, asil felaket budur. “Evlilikten önce tecrübe edelim!” demek, sadece şeytani memnun eder. ALLAH Ve Resûlü bundan razi degildir..
Yabanci bi kadina şehvetle bakmak harâm olunca, iki genci sokaga tek başlarina salip “Ne haliniz varsa görünüz!” demek nasil mübâh olabilir? Resûl-i Kibriyâ (Aleyhissalâtu Vesselâm) Efendimiz, ellerin, gözlerin, kulaklarin zinâ yapabilecegini ve cok hassas olunmasini beyan buyurmuşlardir. şôyle ki:
“şüphesiz ALLAH, Âdemoglunu zinâya egilimli olarak yaratmiştir. Hic şûphesiz bu egilim onu kuşatacaktir. Gözlerin zinâsi bakiş, kulaklarin zinâsi dinlemek, dilin zinâsi sözdür. Eller zinâ eder, ellerin zinâsi yapişip tutmaktir. Ayaklar da zinâ eder, onlarin zinâsi da yürümektir. Agiz da zinâ eder, onun zinâsi da öpmektir. Nefis umar ve ister, cinsel organ ise zinâ arzusunu gercekleştirir veya sonucsuz birakir” (Ebû Dâvud: Nikâh: 44)
Iki tarafindadir en belâli düşmanin,
Nefse uydugun anda tehlikede imânin!
“Âdâb-i Muâşeret s. 346”