Anlatildigina gore Asr-i saadet’te cereyan eden savaslarin birinde (bir rivayette Uhud’da) muharebenin kizistigi ve uzerindeki zirhin kendisini fazlasiyla siktigi bir sirada Hz. Peygamber ellerini acarak Allah’a dua etmis, bunun uzerine gok kapilari acilarak Cebrail gelmis.
ve “Ey Muhammed! Rabbin sana selam ediyor ve uzerindeki zirhi cikarip bu duayi okumani istiyor. Bu dua hem sana hem de ummetine zirhtan daha saglam bir emniyet saglayacak.” demistir.
Cevsen, Sultan’in (c.c.) isim ve sifatlarini iceren ve O’nun nimetlerini bizlere hatirlatan mukemmel bir duadir.Acikan mideler ve onlara lazim olan riziklari ihsan etmekle Rezzak oldugunu; dusunen beyinler ve onlara lazim olan bilgileri ihsan etmekle Alim oldugunu; korku ve korunma hissi ve iltica edecek bir yon gostermekle Hafiz oldugunu bizlere ifade ediyor. Varligin gerisindeki Ilahi avazin titrestirdigi zerreler ya da kainat kitabini yazan kudret kaleminin cizirtilari hep O’nu anlatiyor; vahdetteki esma manalarini kesretin bir parcasi ve kesret icinde idrak edebilen suur sahipleri icin sinirlandirip, kesrete, zaman ve mekana yayiyor. Ancak, guzellige muhatap, esmayi idrake namzet biz suur sahiplerinin idraki sinirli ve ulasabildikleri algilarin otesine gecemiyor. Varlik ise kucuklukte ve buyuklukte sonu gelmeyen, desildikce desilen, bolundukce bolunen, cesitlendikce cesitlenen ve her unsurunun birbiri ile irtibat halinde oldugu cok karmasik ve kulun idrakine sigmayacak genislikte bir yapi arzediyor. Oyle aciz, oyle sinirli bir muhatap ki, zaman zaman yuz yuze oldugu seyin bir kitap oldugunu bile farketmiyor ya da unutuyor. Bu noktada Sulatan-i Ezeli’nin rahmeti imdada yetisip, varlik manalarini, esmanin kainata yansiyan sonsuzlugunu kullara ihsan ettigi kelam manasinda ortaya koyup, onlarin diliyle ve Kur’an-i Kerim mukemmelliginde ozetliyor. Tum algilara hitap eden varlik kelimelerini goze ve kulaga, nihayetinde kulun sinirli idrakine hitap edebilen kelimelere donusturuyor.
Kaza ve belalara karsi onlem olarak da okunana cevsenin aslinda, dua ve Allah’a siginma vardir.Cevsen takmak her ne kadar insanlari kaza ve belalardan korusa da; hem bulundurup hem de okumak daha gecerli ve makbul bir durumdur.Cunku cevsen tasiyan bir insan,kaza ve belalari “cevsen”in engelledigini zanneder ve asil amactan sapilmis olunabilir.Cevsen okuma, yuce yaraticimiza karsi yaptigimiz bir dua,ayni zamanda onun isim ve sifatlarini tefekkur ederek hamd ve sukur manasindadir.
Ornek verirsek:
Allah’im Senden su isimlerinin hakki icin istiyor ve yalvariyorum.
Ey her seyin Gercek Mabudu olan Allah
Ey dunyada dost ve dusman ayirt etmeden butun mahlukatini riziklandiran Rahman
Ey ahirette sadece dostlarina rahmet edecek olan Rahim
Ey herseyi hakkiyla bilen Alim
Ey yarattiklarina son derece yumusak muamele eden Halim
Ey sonsuz buyukluk ve yucelik sahibi olan Azim
Ey herseyi yerli yerinde yapan Hakim
Ey varliginin baslangici olmayan Kadim
Ey herseyi ayakta tutan Mukim
Ey iyilik ve ikrami bol olan Kerim Sen butun kusur ve noksan sifatlardan munezzehsin, Senden baska Ilah yok ki bize imdat etsin.
Eman ver bize, eman diliyoruz. Bizi Cehennemden kurtar.
Allah kabul etsin.