Sual: İbadetler içinde en faziletlisi hangisidir?
CEVAP
İbâdetler içinde en fazîletlisi namazdır. Hadîs-i şerîflerde buyuruldu ki:
(Namaz, Allahü teâlânın hoşnut olduğu bütün amellerin en fazîletlisidir. Rızkın bereketi, duânın kabûlüdür. Kabirde ışıktır. Sıratı yıldırım gibi geçiricidir. Cennette başa taçtır. Îmânın başı, gözün nûru ve Cehennemden kurtarıcıdır.) [Miftâh-ul-Cennet]
(Cennetin anahtarı namazdır.) [Dârimî]
(En fazîletli amel, vaktinde kılınan namazdır.) [Ebû Dâvüd]
(Namazın farz olduğuna inanıp, eksiksiz kılan, Cennete gider) [Hâkim]
(Kıyâmette kulun ilk sorguya çekileceği ibâdet, namazdır. Namaz düzgünse, diğer amelleri kabûl edilir. Namaz düzgün değilse, hiçbiri kabûl edilmez.) [Taberânî]
(Kıyâmette, namaz kılan kurtulur, kılmayan perişan olur.) [Taberânî]
(Allah, 5 vakit namazı farz kıldı, eksiksiz edâ edeni Cennete koyacağına söz verdi. Namaz kılmayana verilmiş bir sözü yoktur, buna dilerse azâb eder, dilerse Cennete koyar.) [E.Dâvüd]
(Ümmetimin fesâdı zamanında sünnetime yapışan, [ya’nî Ehl-i sünnet olan] ve beş vakit namazı cemâ’atle kılanın amel defterine hergün yüz şehîd sevâbı yazılır.) [I.Nâsiruddîn]
(Müslüman, namaz kılarken günâhları başı üzerine konur. Her secde ettiğinde başından dökülür. Namazı bitirince hiç bir günâhı kalmaz.) [Taberânî]
(Mü’min, Allah rızâsı için namaz kılınca, ağaçtan yaprakların döküldüğü gibi, günâhları dökülür.) [İ.Ahmed]
(Her namaz vakti gelince, melekler, “Ey insanlar, günâhlarınız sebebiyle hâsıl olan ateşi namaz kılarak söndürün” derler.) [Taberânî]
Namaz kılmak böyle büyük bir ibâdet olduğu için terkedilmesi de çok büyük günahtır. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kasten [mazeretsiz] namaz kılmayanın diğer amellerini Allahü teâlâ kabûl etmez. Tevbe edinceye kadar da Allahın himâyesinden uzak olur.) [Isfehânî]
(Namaz kılmayan, kıyâmette Allahü teâlâyı kızgın olarak bulur.) [Bezzâr]
(Kim namazı bile bile bırakırsa Allahü teâlâ onun ibâdetlerini faydasız kılar ve namaza başlayıncaya kadar, himâyesinden uzaktutar.) [Ebû Nuaym]
(Beş vakit namazı terk eden, Allahın hıfz ve emânından mahrûm olur.) [Ibni Mâce]
(Namaz dînin direğidir, terk eden dînini yıkmış olur.) [Beyhekî]
(Namaz kılmayanın Müslümanlığı, abdest almayanın namazı yoktur.) [Bezzâr]
(Îmân ile küfür arasındaki fark, namazı kılıp kılmamaktır.) [Tirmizî]
Bu hadîs-i şerîfleri, Ehl-i sünnet âlimleri şöyle açıklamışlardır:
Dînimizde en büyük günâhı işleyen kâfir olmaz. Bunun için, tembellikle namaz kılmayana kâfir denmez. Fakat namaz, çok önemli bir ibâdet olduğu için, namaz kılmayanın îmânla ölmesi çok zayıf bir ihtimâldir. Namaz kılmayanın kalbi kararır, diğer günâhları işlemekten çekinmez. Bazı âlimler, namaz kılmayanın kâfir olacağını bildirmiştir. Bu bakımdan her ne şart altında olursa olsun, muhakkak namazı kılmalıdır!