Temiz
Olmayan Şeylerin Hükümleri
Temiz olmayan şeyler: Gerek ağır olsun, gerek hafif olsun,
maddî şeyleri kirletmek hususunda eşittirler. Bu yönden pislikler ağır
ve hafif kısımlarına ayrılmaz. Ancak namazın sahih olmasına engel
olmak veya olmamak bakımından bu iki kısım esas alınarak aşağıdaki
hükümler uygulanır.
Ağır necaset sayılan bir şeyin: Katı ise üç gramdan, sıvı
ise el ayasından daha geniş olan miktarı, giderilmesi mümkün olunca,
namazın sıhhatine engel olur. Bu anılan ve ondan daha az olan
miktarlar ise az necasettir, namazın sıhhatine engel olmaz; bağışlanmış
sayılır.
Buna göre namaz kılanın elbisesinde veya ayaklarını basıp
namaz kıldığı yerde, yaklaşık olarak üç gramdan çok katı olan
ağır pislik bulunursa, onun namazı sahih olmaz. Secde ettiği yere
gelince, bu hususda İmam Azam'dan iki rivayet vardır. İmam Muhammed'e
göre, burada aynı miktar necaset sebebiyle namaz sahih olmaz. Fakat İmam
Ebû Yusuf'a göre sahih olur.
Hafif pisliğe gelince: Bunların bulaştığı beden organlarının
ve elbiselerin dörtte birinden azı namaza engel olmaz. Bu az miktar
sayıldığı için bağışlanmıştır. Bu miktardan fazla olan
pislikleri gidermek mümkün olduğu zaman, namazın sıhhatına engel
olurlar.
Yine: Bir meste bulaşan böyle hafif bir pislik, mestin
topuklardan aşağı olan kısmının dörtte birinden az ise, bağışlanır;
fazla ise bağışlanmayıp namaza engel olur.
İmam Ebû Yusuf'a göre, enine ve boyuna yalnız bir karış
miktarı bulaşması bağışlanmıştır. Bedenin ve elbisenin bundan
fazlasına bulaşması namaza engel olur. Bununla beraber imkân olunca,
bedenin, elbisenin ve namaz kılınacak yerin, pislik çok az bile olsa,
temizlenmesi bir fazilettir. Bir pisliğin az bir miktarı ile namaz kılınması
sahih ise de keraheti vardır. Bunu gidermeden namaz kılmamalıdır.
|
||