İstihaze
Haline Ait Meseleler
Bir kadından üç günden az ve on günden fazla gelen kan, hayız
kanı değildir. Buna istihaze kanı denir. Gebelik halinde olan bir kadından
gelen kan da hayız kanı değildir; o da istihazedir.
(İmam Malik ile İmam Şafiî'ye göre, gebe olan kadınlar da
âdet görebilirler. Doğumdan önce gelen kan hayız sayılır. Bununla
beraber Şafiîlere göre, çocuk tamamen doğduktan sonra gelen kan
nifastır. Bundan önce gelen kan ve çocukla beraber gelen kan nifas değildir.
Bu kan, kadın hayızlı bulunmuş ise, âdet kanıdır. Hayızlı
bulunmamış ise, illet kanıdır.
Hanbelî'lere göre, doğumla beraber çıkan kan ve doğumdan
iki veya üç gün önce doğum sancısının belirtisi olarak gelen kan
nifas sayılır.)
İstihaze adı verilen kan, diğer organlardan gelen kan gibidir.
Böyle bir kanın gelmesi ile yalnız abdest bozulur. Devamlı gelirse,
özürlü hükmüne geçer ve özür sahiblerine ait olan hükümler bu
gibilerde uygulanır. Böyle müstahaze sayılan bir kadından namaz
sorumluluğu düşmez. Orucunu kazaya bırakamaz. Onunla cinsel ilişki
kurmak haram olmaz.
Henüz dokuz yaşına girmemiş kızlardan gelen kan, istihazedir.
Bu yaştaki çocuklardan kan gelmesi nadirdir. Nadir için ise hüküm
yoktur.
İyas (Adetten kesilme) yaşı denen çağa girip âdetten
kesilmiş ve iyasına hükmedilmiş bir kadından daha sonra gelen kan
istihaze kanıdır. Meselâ yetmiş yaşına girmiş bir kadından daha
sonra kan gelecek olsa bu istihaze kanı sayılır. Diğer bir görüşe
göre, bu kadın eskiden olduğu gibi akar kan görürse, âdeti geri dönmüş
olur. Fakat az bir yaşlık görmesi âdet sayılmaz.
|
||