Nifas
Haline Ait Meseleler
Nifas: Lohusalık halidir ki, en az müddeti yoktur. Çocuk doğuran
kadın hiç kan görmeyebilir veya bir gün de görebilir. Nifas halinde
en çok kan görme müddeti ise, kırk gündür. Bundan sonra gelen kan,
nifas kanı değildir. Bununla beraber bazı kadınlar çocuk doğurduktan
sonra, on beş, yirmi veya yirmi beş gün kan görürler. Ondan sonra
temizlenmiş olurlar. Bu bakımdan onların nifas müddeti, kanların
kesildiği günler kadar olur. Kan kesilince yıkanır ve namaz kılar,
oruçlarını tutarlar.
(İmam Malik'e göre, nifasın en çok müddeti yetmiş gün ve
İmam Şafiî'ye göre, altmış gündür. Çok kere kırk gün olur.)
El ve ayak gibi organları belirmiş olan bir çocuğun düşmesi
ile nifas hali meydana gelir ve çoğunlukla kan on veya onbeş gün
devam eder. Fakat organları belirmeyen bir düşükten dolayı nifas
hali olmaz. Bunun düşmesi ile görülen kan üç gün devam eder. Önce
de, en az on beş gün temizlik hali devam etmiş ise, bu kan hayız kanı
sayılır. Değilse istihaze (illet) kanı olur.
Hayız, nifas ve istihaze halleri, kanın dışarıya çıkması
ile bilinir. Onun için çocuk doğuran bir kadından kan çıkmamış
olsa, iki imama göre (İmam Ebû Yusuf ve İmam Muhammed) nüfesa sayılmaz.
Bu itibarla gusl etmesi gerekmez ve oruçlu ise orucu bozulmaz; yalnız
abdest alması gerekir. Fakat İmam Azam'a göre, ihtiyat olarak
gusletmesi lâzımdır.
Nifas müddeti (olan kırk gün) içinde görülen temizlik de,
nifastan sayılır. Örnek: On gün kan gelip beş gün kesildikten
sonra tekrar on gün kan gelecek olsa, bu yirmi beş günün hepsi nifas
müddeti sayılır.
(Malikîlere göre, iki kan arasındaki temizlik müddeti yarım
ay devam ederse, temizlik hali sayılır. Sonra gelen kan da hayız kanı
olur. Temiz günler yarım aydan az devam ederse, bütün günler nifas
sayılır.
Şafiîlere göre de, bu temizlik günleri en az on beş gün
devam ederse, temizlik hali sayılır. Bu temizlik günlerinden önceki
hal, nifas hali ve sonraki görülen kan da hayız olur. Fakat bu
temizlik on beş günden az devam ederse, hepsi nifas hali sayılır.
Hanbelîlere göre bu temizlik günleri mutlak surette temizlik
hali sayılır. Diğer temiz halde bulunan kadınlara gerekli olan
ibadetler, nifas görmekte olan kadına da bu temizlik günlerinde vacib
olur.)
Bir kadın ikiz çocuk doğursa, nifas müddeti birinci çocuğun
doğumundan itibaren başlar, o günden sayılır.
(İmam Malik'e göre, ikiz doğan çocuklar arasında altmış günden
az bir müddet geçmiş ise, nifas müddeti birinci çocuğun doğum gününden
başlar. Aralarında bundan daha çok bir müddet geçmiş ise, her çocuktan
dolayı bir nifas müddeti başlar.
Şafiîlere göre nifas müddeti ikinci çocuğun doğmasından
başlar. Birinci çocuğun doğmasından sonra gelen kan, eğer âdet
zamanına rastlamışsa, hayız kanı sayılır. Rasgelmemiş ise,
istihaze kanı olmuş olur.) |
||