Mesh
Müddeti
Meshin müddeti, ikamet halinde olan (yolcu hükmünde bulunmayan)
kimse için birgün bir gece, yani yirmi dört saattir. En az on sekiz
saat (üç günlük) bir mesafeye gitmek üzere yola çıkan bir misafir
(yolcu) için ise, üç gün (yetmiş iki saat) geçerlidir. Bu müddetin
başlangıcı, mestler giyildikten sonra ilk abdestin bozulma zamanından
itibarendir. Örnek verilirse, bir kimse abdestini tamamladıktan sonra
o taharet üzerine mestlerini giyse de, beş saat sonra ondan abdesti
bozucu bir hal meydana gelse, bu beşinci saatten itibaren meshin müddeti
mukim için yirmi dört saat ve misafir için yetmiş iki saat devam
eder. Mestleri giyiş zamanına bakılmaz.
İkamet halinde iken yolculuğa çıkan kimse, misafirin müddeti
üzere hareket eder, o zamanı doldurur. Aksine olarak misafir olan
kimse, bir gün ve bir gece (yirmi dört saat) meshettikten sonra mukim
olsa, mesh müddeti bitmiş olur. Artık ayaklarını yıkaması gerekir.
Mestlerine mesh yaparak abdestli bulunan kimse, mestlerini
ayaklarından çıkarınca, yalnız ayaklarını yıkaması gerekir,
abdestini tamamen tazelemesi gerekmez. Ayaklarını yıkamak suretiyle
abdest alıp mestlerini giymiş olan bir kimse, daha bu abdesti
bozulmadan herhangi bir sebeple mestlerini ayaklarından çıkarsa,
abdesti bozulmuş olmayacağı için ayaklarını tekrar yıkaması
gerekmez.
(Malikîlere göre, mesh için bir zaman yoktur. Guslü
gerektiren bir durum olmadıkça, mestler üzerine daima mesh yapılabilir.
Ancak cuma namazını kılacak kimseler için, her cuma günü
mestlerini çıkarıp ayaklarını yıkamaları mendubdur. Şafiî ve
Hanbelîlere göre, mübah (haram işleme niyeti bulunmayan) bir
seferdeki yolcu için mesh müddeti üç gün, üç gece (yetmiş iki
saat)dır. Günah işlemek için yola çıkıldığı takdirde bu müddet
yirmi dört saattir. |
||