Meshin
Cevazındaki Şartlar
Bir meshin caiz olabilmesi için yedi şart gereklidir:
1) Mestler, abdest için ayaklar yıkandıktan sonra giyilmelidir.
Bir özürden dolayı ayağa veya ayağın sargısını meshedilmesi de
yıkama hükmündedir. Onun için böyle bir meshden sonra giyilen
mestler üzerine mesh yapılabilir.
2) Mestler, topuklar dahil, ayakların her tarafını örtmüş
olmalıdır. Topuklardan kısa olan mestler ve benzeri ayakkabılar üzerine
mesh yapılmaz.
3) Ayağa giyilen mestler üzerine en az üç mil yol yürüyebilmelidir.
Bir mil dinimizde dört bin arşındır. Bir arşın da yirmi dört
parmaktır.
4) Giyilen mestlerin topuklarından aşağı kısımlarında, ayağın
küçük parmağı ölçüsü ile, üç parmak delik, sökük ve yırtık
bulunmamalıdır. Şu kadar var ki, böyle bir noksan, ayak parmaklarının
uçlarına rastlarsa, miktara değil, sayıya bakılır: Üç parmak görünmedikçe,
yırtık zarar vermez. Yine mestlerde üç parmak kadar sökük bulunduğu
halde, mestlerin sağlamlığından dolayı yürürken bu sökük açılıp
parmaklar gözükmezse, yine meshe engel olmaz. Bir mestte bulunan ayrı
ayrı yırtıklar toplanır; fakat iki mestteki yırtıklar toplanmaz.
Bunun için bir mestte iki ve diğer mestte bir veya iki parmak miktarı
yırtık bulunursa mesh yapmaya engel olmaz.
(Malikîlere göre, bir ayağın en az üçte biri görülecek
kadar bir mestte yırtık yoksa meshi bozmaz. Şafiî ve Hanbelî
mezheblerine göre, ayakta yıkanması farz olan miktar, mestlerdeki bir
yırtıktan görülecek olsa, mesh bozulmuş olur. O yıkanması farz
olan miktar, çorap veya başka bir şeyle örtülmüş olsa bile hüküm
değişmez.)
5) Mestler, bağsız olarak ayakta durabilecek kadar kalın olmalıdır.
6) Mestler, dışarıdan aldıkları suyu hemen içine çekerek
ayağa ulaştıracak bir halde olmamalıdır.
7) Her ayağın ön tarafından en az küçük el parmağı kadar
bir yer mevcut bulunmalıdır.
Bu itibarla, bir veya iki ayağının ön tarafı bulunmayan
kimse mestlerine mesh yapamaz. Ökçe taraflarının bulunması yeterli
değildir. Çünkü bir ayağı yıkamakla diğerine mesh bir arada
toplanamaz. Fakat bir ayağı tamamen mevcut bulunmayan kimse, diğer
ayağına giydiği mest üzerine mesh yapabilir. Çünkü mesh ile yıkama
bir arada toplanmamıştır.
|
||