Abdestin Sünnetleri
Abdestin başlıca sünnetleri şunlardır:
1) Abdeste başlarken önce temiz olan elleri bileklere kadar yıkamak.
Temiz olmayan elleri önce yıkamak ise farzdır. Böylece diğer
organlar kirlenmiş olmaz.
2) Abdeste "Eûzü Besmele" ile başlamak. Abdest arasında
okunacak Besmele ile bu sünnet yerine getirilmiş olmaz.
(Hanbelîlere göre, abdestin başlangıcında Besmele okumak
vacibdir; kasden terk edilirse, abdest batıl olur. Yanılarak veya
bilmeyerek terk edilmesi abdesti geçersiz kılmaz.)
3) Niyet etmek: Abdesti, namaz kılmaya veya abdestsizliği
gidermeye veya Yüce Allah'ın emrini yerine getirmeye niyet ederek
almak.
Niyet kalb ile olur, Dil ile "Niyet ettim Allah rızası için
abdest almaya" denilmesi güzel görülmüştür. Niyetin vakti,
elleri veya yüzü yıkamaya başlama zamanıdır.
(Malikîlerle Şafıîlere göre, abdestin başında niyet etmek
farzdır. Hanbelîlere göre de, niyet abdestin sıhhatının şartıdır.)
4) Mazmaza (ağıza su vermek) ve istinşak (buruna su çekmek).
Şöyle ki: Elleri yıkadıktan sonra; önce üç kez ağıza dolusunca
su alınır ki, buna "Mazmaza" denir. Sonra üç kez de burnun
yumuşağına kadar gidecek şekilde burnuna su verilir ve sümkürülür.
Buna da "İstinşak" denir. Her su verişte su yenilenir.
Bunları yapmakla hem ağzın, hem de burnun içi yıkanmış ve kullanılacak
suyun tadı ve kokusu anlaşılmış olur.
5) Mazmaza ve istinşakı aşırı derecede yapmak. Şöyle ki:
Mazmazada su, boğaza kadar iner. İstinşakta su, burnun katı yerine
kadar çıkarılır. Fakat oruçlu olanlar mazmaza ve istinşakı böyle
aşırı yapmazlar.
6) Misvak kullanmak. Şöyle ki: Misvak, arak denilen ağacın
dalından yapılan ve dişleri temizlemek için kullanılan bir fırçadır.
Böyle lifleri olan diğer ağaç dallarından da yapılabilir. Misvak,
parmak kalınlığında ve bir karış boyunda olmalıdır. Sağ ele alınır
ve serçe parmağının üstünden geçirilir, baş parmak ve işaret
parmağı ile tutularak ıslak olan ağzın sağ tarafından enine
olarak dişler fırçalanır. Bunun kullanılması oruca zarar vermez.
Misvakın pek çok yararları ve sevabı vardır. Dişleri
temizler, ağız kokusunu giderir, sağlığa yararlı olur. Bir hadis-i
şerifte: "Misvak, ağzı, temizleyici ve Rabbin rızasını kazandırıcıdır,"
buyurulmuştur. Diğer bir hadis-i şerifde de: "Eğer ümmetime güçlük
vermeyecek olsaydım, her abdest için misvak kullanmalarını onlara
emrederdim." buyurulmuştur.
Misvak bulunmaz veya kullanıldığında dişleri kanatırsa,
onun yerine parmak kullanılabilir. Şöyle ki: Baş parmak ağzın sağ
tarafına, şehadet parmağı da sol tarafına salınarak üst ve alt dişler
ovalanır. Misvak kullanmak yalnız namazlara özgü değildir, kullanılması
her zaman iyidir; çünkü temizliğe yardımcıdır. Kıl fırçalarla
yapılan diş temizlemelerine de üstünlüğü vardır.
Kadınlar oruçlu olmadıkları zaman çiğnedikleri sakız
misvak yerine geçer.
7) Sıra gözetmek: Abdest alırken önce yüz, sonra kollar yıkanır.
Bundan sonra başa meshedilir ve arkasından da ayaklar yıkanır.
Ayaklarda mest varsa, mestlerin üzeri meshedilir. Bu şekilde sıra gözetilmezse,
yine abdest sahih olur, ancak sünnete uyulmuş olmaz.
(Şafiî ve Hanbelîlere göre, abdest alırken bu sıraya uymak
farzdır.)
8) Abdeste sağ tarafdan başlamak: Sağ kol, sol koldan önce ve
sağ ayak sol ayakdan önce yıkanır. Sağ taraf daha şerefli olduğu
için böyle yapılır.
9) Abdest organlarını üçer kez yıkamak. Bunlardan biri farz,
diğer ikisi sünnettir. Üçten fazla veya üçten az yıkamak sünnete
aykırıdır. Şüphe sebebiyle veya su azlığı dolayısıyla bu sayılar
azaltılıp çoğaltılabilir.
10) Elleri ve ayakları yıkamaya başlarken parmak uçlarından
başlanır.
11) Eller ve ayaklar yıkanırken parmakların arasını yoklayıp
yıkamak (hilallamak): El parmakları birbirine sokularak, ayak
parmakları da el parmaklarından biri ile yapılır. Sol elin serçe
parmağı ile sağ ayağın altından ve serçe parmağın arasından
hilallamaya başlayarak sıra ile sol ayağın serçe parmağında sona
erdirilmesi iyidir. Parmakları akar suya koymak da hilallama yerine geçer.
12) Abdest suyunu, bıyıkların ve kaşların altlarına ve yüzün
çevresinden sarkmış bulunan fazla kıllara eriştirmek.
13) Sakalın çeneden aşağıya uzamış kısmını meshetmek ve
sık olan sakalı bir avuç su ile alt tarafından el parmakları ile
hilallamak. Bu, iki İmama göredir; İmam-ı Azam'a göre müstahabdır.
14) Başın tamamını bir su ile meshetmek. Buna "Kaplama
Mesih" denir. Sünnet üzere kaplama mesih şöyle yapılır: Her
iki el tamamen ıslatılır. Sonra bu iki elin baş parmakları ile işaret
parmaklarından sonra gelen üç parmak birbirine bitiştirilir. Bu
ellerin ayaları yukan kaldırılıp o bitişik parmaklar uç uca gelmek
üzere birbirine yaklaştırılır.
Böylece bitişik halde olan iki elin parmakları başın ön
tarafından enseye kadar çekilir. Sonra ellerin ayaları başın iki
tarafına yapıştırılarak ense tarafından başın önüne kadar çekilir.
Böylece bütün başın meshi bitmiş olur. Sonra başa değdirilmeyen
baş parmakların içi ile kulakların dışları ve şehadet parmakları
ile de kulakların içleri meshedilir. Parmakların arkaları ile de
boyun meshedilir. Bununla beraber başın her tarafı istenildiği bir
şekilde meshedilebilir.
(Şafiîlere göre, meshi üç kez tekrarlamak sünnettir.)
15) Kulakları meshetmek. Bu mesih bir su ile yapılabileceği
gibi yukarıda bildirildiği şekilde de yapılabilir. Serçe parmaklarını
kulak deliklerine sokarak kımıldatmalıdır.
(Hanbelîlere göre, kulakları ve içlerini meshetmek farzdır;
çünkü bunlar da baş kısmına dahildir.
16) Boynu meshetmek: Başı ve kulakları meshettikten sonra, iki
elin arkaları ile ve üçer parmakla, yeni bir suya gerek kalmaksızın
boyun meshedilir. Boğazı meshetmek bid'attır.
17) Abdest organlarını, üzerlerine dökülen su ile iyice
ovmak.
18) Abdest organlarını, arada kesinti yapmadan yıkamak. Bir
organ henüz kurumadan diğerini yıkamaya geçmek. Buna "Vilâ"
denir. Havanın sıcaklığı sebebiyle yıkanan organın hemen kuruması
vilâya engel değildir.
Bazı alimlere göre vilâ: Abdest alırken araya başka bir iş
sokmamaktır.
(Malikîlerle Hanbelîlere göre, abdest organları yıkanırken
hemen birbiri ardından yıkanmaları ve araya başka bir iş sokulmaması
farzdır.) |
||