Ey dostlar! Bu hikayeyi dinleyiniz. Hakikatte o bizim bu
günkü halimizdir
Bundan evvelki bir zamanda bir padişah vardı. O hem
dünya, hem din saltanatına malikti. Padişah, bir gün hususi adamları ile av için
hayvana binmiş, giderken ana caddede bir halayık gördü. O halayığın kölesi oldu.
Can kuşu kafeste çırpınmaya başladı. Mal verdi o halayığı satın aldı.Onu alıp
arzusuna nail oldu. Fakat kazara o halayık hastalandı.
Birisinin eşeği varmış, fakat palanı yokmuş. Palanı ele geçirmiş, bu sefer
eşeği kurt kapmış. Birisinin ibriği varmış, fakat suyu elde edememiş. Suyu bulunca
da ibrik kırılmış!
Padişah sağdan, soldan hekimler topladı. Dedi ki: “İkimizin hayatı da sizin
elinizdedir. Benim hayatım bir şey değil, asıl canımın canı odur. Ben dertliyim,
hastayım, dermanım o .Kim benim canıma derman ederse benim hazinemi, incimi ve
mercanımı ( atiye ve ihsanımı) o aldı (demektir)”.
Hepsi birden dediler ki: “Canımız feda edelim. Beraberce düşünüp beraberce tedavi
edelim. Bizim her birimiz bir alem Mesih’idir, elimizde her hastalığa bir ilaç
vardır.”
Kibirlerinden Allah isterse (inşaallah ) demediler. Allah da onlara insanların
acizliğini gösterdi.”İnşaallah” sözünü terk ettiklerini söylemeden maksadım,
insanların yürek katılığını ve mağrurluğunu söylemektir. Yoksa arızi bir halet
olan inşaallah’ı söylemeyi unuttuklarını anlatmak değildir. Hey gidi nice
inşaallahı diliyle söylemeyen vardır ki canı “inşaallah” la eş olmuştur.
İlaç ve tedavi nevinden her ne yapıldı ise hastalık arttı maksat da hasıl olmadı.O
halayıkcağız, hastalıktan kıl gibi olunca padişahın kanlı göz yaşı ırmağa
döndü. Kazara sirkengübin safrayı arttırdı. Badem yağı da kuruluk tesirini
göstermeye başladı. Karahelileyle kabız oldu, ferahlığı gitti; su, neft gibi ateşe
yardım etti.
Padişah,
hekimlerin aciz kaldıklarını görünce yalınayak mescide koştu.Mescide gidip mihrap
tarafına yöneldi. Secde yeri göz yaşından sırsıklam oldu.Yokluk istiğrakından
kendisine gelince ağzını açtı, hoş bir tarzda medhü senaya başladı:
“En az bahşişi dünya mülkü olan Tanrım! Ben ne söyleyeyim? Zaten sen gizlileri
bilirsin.Ey daima dileğimize penah olan Tanrı! Biz bu sefer de yolu yanıldık.Ama sen
“Ben gerçi senin gizlediğin şeyleri bilirim. Fakat sen, yine onları meydana dök”
dedin.
Padişah, ta can evinden coşunca bağışlama denizi de coşmaya başladı.Ağlama
esnasında uykuya daldı. Rüyasında bir pir göründü.
Dedi ki: “Ey padişah, müjde; dileklerin kabul oldu. Yarın bir yabancı gelirse o,
bizdendir.O gelen hazık hekimdir. Onu doğru bil, çünkü o emin ve gerçek
erenlerdendir.İlacında kati sihri gör, mizacında da Hak kudretini müşahede et.”
Vade zamanı gelip gündüz olunca... güneş doğudan görünüp yıldızları
yakınca:Rüyada kendine gösterdikleri zatı görmek için pencerede bekliyordu.Bir de
gördü ki, faziletli, fevkalade hünerli, bilgili bir kimse, gölge ortasında bir
güneş;Uzaktan hilal gibi erişmekte, yok olduğu halde hayal şeklinde var gibi
görünmekte.
Ruhumuzda da hayal, yok gibidir. Sen bütün bir cihanı hayal üzere yürür
gör!Onların başları da, savaşları da hayale müstenittir. Öğünmeleri de,
utanmaları da bir hayalden ötürüdür.Evliyanın tuzağı olan o hayaller, Tanrı
bahçelerindeki ay çehrelilerin akisleridir.
Padişahın rüyada gördüğü hayal de o misafir pirin çehresinde görünüp
duruyordu.Padişah bizzat abeyincilerin yerine koştu, o gaipten gelen konuğun huzuruna
vardı.Her ikisi de aşinalık (yüzgeçlik) öğrenmiş bir tek denizdi, her ikisi de
dikilmeksizin birbirine dikilmiş, bağlanmışlardı.
Padişah: “Benim asıl sevgilim sensin, o değil. Fakat dünyada iş işten çıkar.Ey
aziz, sen bana Mustafa’sın. Ben de sana Ömer gibiyim. Senin hizmetin uğrunda belime
gayret kemerini bağladım” dedi.
Tanrı’dan
edebe muvaffak olmayı dileyelim. Edebi olmayan kimse Tanrı’nın lütfundan
mahrumdur.Edebi olmayan yalnız kendine kötülük etmiş olmaz. Belki bütün dünyayı
ateşe vermiş olur.
Alışverişsiz, dedikodusuz Tanrı sofrası gökten iniyordu.Musa kavmi içinde birkaç
kimse terbiyesizce “hanı sarımsak, mercimek” dediler.Ondan sonra gökyüzünün
sofrası, ekmeği kesildi; ekme, bel belleme, orak sallama kaldı.Sonra İsa şefaat
edince Hak, yemek sofrası ve tabaklarla ganimetler gönderdi.Yine küstahlar edebi terk
ederek sofradan yemek artığını aşırdılar.
İsa bunlara yalvardı. “Bu devamlıdır, yeryüzünden kalkmaz.Bir ulu kişinin
sofrası başında kötü zanna düşmek ve harislik etmek küfürdür” dedi.O rahmet
kapısı, hırslarından dolayı bu görmedik dilencilerin yüzlerine kapandı.Zekat
verilmeyince yağmur bulutu gelmez zinadan dolayı da etrafa veba yayılır.İçine
kasavetten, gussadan ne gelirse korkusuzluktan ve küstahlıktan gelir.
Kim dost yolunda pervasızlık ederse erlerin yolunu vurucudur, namert odur.Edepten
dolayı bu felek nura gark olmuştur: Yine edepten dolayı melekler masum ve tertemiz
olmuşlardır.Güneşin tutulması, küstahlık yüzündendir. Bir melek olan Azazil de
yine küstahlık yüzünden kapıdan sürülmüştür.
Kollarını
açıp onu kucakladı, aşk gibi gönlüne aldı, canının için çekti.Elini, alnını
öpmeğe, oturdu yeri, geldiği yolu sormaya başladı.Sora sora odanın başköşesine
kadar çekti ve dedi ki: “Nihayet sabırla bir define buldum.
Ey vuslatı, her sualin cevabı! Senin yüzünden nişliğin anahtarıdır” sözünün
manası, Ey vuslatı, her sualin cevabı! Senin yüzünden müşkül, konuşmaksızın,
dedikodusuz hallolur gider.Sen, gönlümüzde, onların tercümanısın, her ayağı
çamura batanın elini tutan sensin.
Ey seçilmiş,ey Tanrı’dan razı olmuş ve Tanrı rızasını kazanmış kişi,
merhaba! Sen kaybolursan hemen kaza gelir, feza daralır.Sen, kavmin ulususun, sana
müştak olmayan, seni arzulamayan bayağılaşmıştır. Bundan vazgeçmezse...”O
ağırlama, o hal hatır sorma meclisi geçince o zatın elini tutup hareme götürdü.
Padişah,
hastayı ve hastalığını anlatıp sonra onu hastanın yanına götürdü.Hekim,
hastanın yüzünü görüp, nabzını sayıp, idrarını muayene etti. Hastalığının
arazını ve sebeplerini de dinledi.
Dedi ki: “Öbür hekimlerin çeşitli tedavileri, tamir değil; büsbütün harap
etmişler. Onlar, iç ahvalinden haberdar değildirler. Körlüklerinden hepsinin aklı
dışarıda.” Hekim, hastalığı gördü, gizli şey ona açıldı. Fakat onu gizledi
ve sultana söylemedi. Hastalığı safra ve sevdadan değildi.
Her odunun kokusu dumanından meydana çıkar. İnlemesinden gördü ki, o gönül
hastasıdır. Vücudu afiyettedir ama o, gönüle tutulmuştur. Aşıklık gönül
iniltisinden belli olur, hiçbir hastalık gönül hastalığı gibi değildir.
Aşığın hastalığı bütün hastalıklardan ayrıdır. Aşk, tanrı sırlarının
usturlabıdır. Aşıklık ister cihetten olsun, ister bu cihetten... akıbet bizim için
o tarafa kılavuzdur. Aşkı şerh etmek ve anlatmak için ne söylersem söyliyeyim...
asıl aşka gelince o sözlerden mahcup olurum. Dilin tefsiri gerçi pek
aydınlatıcıdır, fakat dile düşmeyen aşk daha aydındır. Çünkü kalem, yazmada
koşup durmaktadır, ama aşk bahsine gelince; çatlar, aciz kalır. Aşkın şerhinde
akıl, çamura saplanmış eşek gibi yattı kaldı. Aşkı , aşıklığı yine aşk
şerh etti.
Güneşin vucuduna delil, yine güneştir. Sana delil lazım ise güneşten yüz çevirme.
Gerçi gölgede güneşin varlığından bir nişan verir, fakat asıl güneş her an can
nuru bahşeyler. Gölge sana gece misali gibi uyku getirir. Ama güneş doğuverince ay
yarılır (nuru görünmez olur). Zaten cihanda güneş gibi misli bulunmaz bir şey
yoktur. Baki olan can güneşi öyle bir güneştir ki, asla gurub etmez.
Güneş gerçi tektir, fakat onun mislini tasvir etmek mümkündür. Ama kendisinden esir
olan güneş, öyle bir güneştir ki, ona zihinde de, dışarıda da benzer olamaz.
Nerede tasavvurda onun sığacağı bir yer ki misli tasvir edilebilsin!
Şemseddin’in sözü gelince dördüncü kat göğün güneşi başını çekti,
gizlendi. Onun adı anılınca ihsanlarından bir remzi anlatmak vacip oldu.Can şu anda
eteğimi çekiyor. Yusuf’un gömleğinden koku almış! “Yıllarca süren sohbet
hakkı için o güzel hallerden tekrar bir hali söyle, anlat. Ki yer, gök gülsün,
sevinsin. Akıl, ruh ve göz de yüz derece daha fazla sevince, neşeye dalsın”
(diyor). “Beni külfete sokma, çünkü ben şimdi yokluktayım. Zihnim durakladı onu
görmekten acizim. Ayık olmayan kişinin her söylediği söz... dilerse tefekküre
düşsün, dilerse haddinden fazla zarafet satmaya kalkışsın... yaraşır söz
değildir.
Eşi bulunmayan o sevgilinin vasfına dair ne söyleyeyim ki bir damarım bile ayık
değil! Bu ayrılığın, bu ciğer kanının şerhini şimdi geç, başka bir zamana
kadar bunu bırak!”
(Can) dedi ki: “Beni doyur, çünkü ben açım. Çabuk ol çünkü vakit keskin bir
kılıçtır. Ey yoldaş, ey arkadaş! Sufi, vakit oğludur (bulunduğu vaktin iktizasına
göre iş görür). “Yarın” demek yol şartlarından değildir. Sen yoksa sufi bir er
değilmisin? Vara veresiyeden yokluk gelir”.
Ona dedim ki: “Sevgilinin sırlarını gizli kapaklı geçmek daha hoştur. Sen, artık
hikayelere kulak ver, işi onlardan anla! Dilbere ait sırların, başkalarına ait
sözler içinde söylenmesi daha hoştur.” O, “Bunu apaçık söyle ki dini açık
olarak anmak, gizli anmaktan iyidir. Perdeyi kaldır ve açıkça söyle ki ben, güzelle
gömlekli olarak yatmam” dedi.
Dedim ki: “O apaçık soyunur, çırılçıplak bir hale gelirse ne sen kalırsın,ne
kucağın kalır, ne belin! İste ama derecesine göre iste; bir otun bir dağı çekmeye
kudreti yoktur.
Bu alemi aydınlatan güneş, bir parçacık yaklaştı mı, her şey yandı gitti!
Fitneyi, kargaşalığı ve kan dökücülüğü araştırma, Şems-ı Tebrizi’den
bundan fazla bahsetme. Bunun sonu yoktur; sen yine hikayeye başla, onu tamamlamana bak.
(Hekim) dedi
ki: “Ey padişah, evi halvet et, yakını da uzaklaştır.Köşeden , bucaktan kimse
kulak vermesinde ben bu cariyecikten bir şeyler sorayım.”
Oda boşaltıldı, Hekim ile hastadan başka kimsecikler kalmadı. Hekim tatlılıkla
yumuşak yumuşak dedi ki: “Memleketin neresi? Çünkü her memleket halkının ilacı
başka başkadır. O memlekette akrabandan kimler var? Kime yakınsınız; neye
bağlısınız? Elini kızın nabzına koyup birer birer felekten çektiği cevir ve
meşakkati soruyordu.
Bir adamın ayağına diken batınca ayağını dizi üstüne kor. İğne ucu ile diken
başını arar durur, bulamazsa orasını dudağı ile ıslatır. Ayağa batan dikeni
bulmak bu derece müşkül olursa, yüreğe batan diken nicedir? Cevabını sen ver! Her
çer çöp (mesabesinde olan,) gönül dikenini göreydi gamlar, kederler; herkese el
uzatabilir miydi?
Bir kişi, eşeğin kuyruğu altına diken kor. Eşek onu oradan çıkarmasını bilmez,
boyuna çifte atar. Zıplar, zıpladıkça da diken daha kuvvetli batar. Dikeni çıkarmak
için akıllı bir adam lazım. Eşek, dikeni çıkarabilmek için can acısı ile çifte
atar durur ve yüz yerini daha yaralar. O diken çıkaran hekim üstaddı .
Halayığın her tarafına elini koyup muayene ediyordu. Halayıktan hikaye yolu ile
dostların ahvalini sormakta idi. Kız, bütün sırlarını hekime açıkça söylemekte,
kendi durağından, efendilerinden, şehrinden ve şehrinin dışından bahsetmekteydi.
Hekim kızın anlatmasına kulak vermekte, nabzına ve nabzının atmasına dikkat etmekte
idi. Nabzı kimin adı anılınca atarsa cihanda gönlünün istediği odur(diyordu).
Memleketinde ki dostlarını saydı, döktü. Ondan sonra diğer bir memleketi andı.
“Memleketinden çıkınca en evvel hangi memlekette bulundun?”dedi.
Kız bir şehrin adını söyleyip geçti. Fakat yüzünün rengi nabzının atması
başkalaşmadı.Efendileri ve şehirleri birer birer saydı;o yerleri, yurtları, oralarda
geçirdiği zamanları, tuz, ekmek yediği kişileri tekrar tekrar söyledi.Şehir şehir,
ev ev saydı döktü, kızın ne damarı oynadı, ne çehresi sarardı.
Hekim şeker gibi Semerkand şehrini soruncaya kadar kızın nabzı tabii haldeydi fazla
atmıyordu.Semerkand’ı sorunca nabzı attı, çehresi kızardı, sarardı. Çünkü o,
Semerkad’lı bir kuyumcudan ayrılmıştı.O hekim, hastadan bu sırrı elde edip o dert
ve belanın aslına erişince:“Onun semti hangi mahallede?” diye sordu. Kız,
“Köprü başında, Gatfer mahallesinde” dedi.
Hekim, “Hastalığının ne olduğunu hemen anladım. Seni tedavi hususunda sihirler
göstereceğim;Sevin, ilişik etme, emin ol ki yağmur çimenlere ne yaparsa ben de sana
onu yapacağım;Ben, senin gamını çekmekteyim, sen gam yeme; ben sana yüz babadan daha
şefkatliyim;Aman, sakın ha, bu sırrı kimseye söyleme; padişah senden bunu ne kadar
sorup soruştursa yine sakla;Sırların gönülde gizli kalırsa o muradın çabucak
hasıl olur;dedi.
Peygamber demiştir ki: “Her kim sırrını saklar ise çabucak muradına erişir.”
Tohum toprak içinde gizlenince, onun gizlenmesi, bahçenin yeşillenmesi ile neticelenir.
Altın ve gümüş gizli olmasalardı... madende nasıl musaffa olurlar, nasıl altın ve
gümüş haline gelirlerdi? O hekimin vaadleri ve lütufları hastayı korkudan emin etti.
Hakiki olan vaadleri gönül kabul eder, içten gelmeyen vaadler ise insanı ıstıraba
sokar. Kerem ehlinin vaadleri akıp duran, eseri daima görünen hazinedir. Ehil
olmayanların, kerem sahibi bulunmayanların vaadleri ise gönül azabıdır.
Ondan sonra
hekim, kalkıp padişahın huzuruna gitti.; padişahı bu meseleden birazcık haberdar
etti. Dedi ki: “Çare şundan ibaret: bu derdin iyileşmesi için o adamı getirelim.
Kuyumcuyu o uzak şehirden çağır, onu altınla, elbise ile aldat.” Padişah, hekimden
bu sözü duyunca nasihatini, candan gönülden kabul etti. O tarafa ehliyetli, kifayetli,
adil bir iki kişiyi elçi olarak gönderdi.
O iki bey,
kuyumcuya padişahtan muştucu olarak Semerkand’e kadar geldiler. Dediler ki: “Ey
lütuf sahibi üstad, ey marifette kamil kişi! Öğülmen şehirlere yayılmıştır.
İşte filan padişah, kuyumcubaşılık için seni seçti. Zira (bu işte) pek
büyüksün, pek kamilsin. Şimdilik şu elbiseyi, altın ve gümüşü al da gelince de
padişahın havassından ve nedimlerinden olursun.”
Adam çok malı, çok parayı görünce gururlandı, şehirden çoluk çocuktan ayrıldı.
Adam neşeli bir halde yola düştü. Haberi yoktu ki padişah canına kastetmişti. Arap
atına binip sevinçle koşturdu, kendi kanının diyetini elbise sandı.
Ey yüzlerce razılıkla sefere düşen ve bizzat kendi ayağı ile kötü bir kazaya
giden. Hayalinde mülk, şeref ve ululuk. Fakat Azrail “Git evet, muradına
erişirsin” demekte!
O garip kişi yoldan gelince, hekim onu padişahın huzuruna götürdü; Güzellik mumunun
başı ucunda yakılması için onu, padişahın yanına izzet ve ikramla iletti.
Padişah onu görünce pek ağırladı, altın hazinesini ona teslim etti. Sonra hekim
dedi ki: “Ey büyük sultan o cariyeciği bu tacire ver ki visali ile iyileşsin,
visalinin suyu o ateşi gidersin.”
Padişah, o ay yüzlüyü kuyumcuya bahşetti, o iki sohbet müştakını birbirine çift
etti. Altı ay kadar murat alıp murat verdiler. Bu suretle o kız da tamamen iyileşti.
Ondan sonra hekim, kuyumcuya bir şerbet yaptı, kuyumcu içti, kızın karşısın da
erimeye başladı. Hastalık yüzünden kuyumcunun güzelliği kalmayınca kızın canı,
onun derdinden azat oldu, ondan vazgeçti. Kuyumcu, çirkinleşip hastalanınca kızın
gönlüde yavaş yavaş ondan soğudu.
Ancak zahiri güzelliğe ait bulunan aşklar aşk değildir. Onlar nihayet bir ar olur.
Keşke kuyumcu baştan başa ayıp ve ar olsaydı, tamamı ile çirkin bulunsaydı da
başına bu kötü hal gelmeseydi! Kuyumcunun gözünden ırmak gibi kanlar aktı, yüzü
canına düşman kesildi.
Tavus kuşunun kanadı, kendisine düşmandır. Nice padişahlar vardır ki kuvvet ve
azametleri helaklerine sebep olmuştur.
Kuyumcu,”Ben o ahuyum ki göbeğimin miskinden dolayı bu avcı, benim saf kanımı
dökmüştür. Ah ben o sahra tilkisiyim ki postum için beni tuzağa düşürüp
tuttular, başımı kestiler. Ah ben o filim ki dişimi elde etmek için filci benim
kanımı döktü. Beni benden aşağı birisi için öldüren, kanımı döken; bilmiyor
ki benim kanım uyumaz! Bu gün bana ise yarın onadır. Böyle benim gibi bir adamın
kanı nasıl zayi olur?
Duvar gerçi (günün ilk kısmında yere) uzun bir gölge düşürür; fakat o gölge,
gölgeyi meydana getirene avdet eder.
Bu cihan dağdır, bizim yaptıklarımız ses. Seslerin aksi yine bizim semtimize gelir”
dedi.Kuyumcu bu sözleri söyledi ve hemen toprak altına gitti.
O cariyecik de aşktan ve hastalıktan arındı, tertemiz oldu. Çünkü ölülerin aşkı
ebedi değildir, çükü ölü tekrar bize gelmez.
Diri aşk ruhta ve gözdedir. Her anda goncadan daha taze olur durur. O dirinin aşkını
seç ki bakidir ve canına can katan şaraptan sana sakilik eder.
O ‘nun aşkını seç ki bütün peygamberler, onun aşkı ile kuvvet ve kudret
buldular, iş güç sahibi oldular. Sen “Bize o padişahın huzuruna Varmaya izin
yoktur” deme. Kerim olan kişilere hiçbir iş güç değildir.
O adamın,
hekimin eliyle öldürülmesi, ne ümit içindi ne korkudan dolayı. Tanrının emri ve
ilhamı gelmedikçe hekim onu padişahın hatırı için öldürmedi.
Hızır’ın o çocuğun boğazını kesmesindeki sırrı halkın avam kısmı anlayamaz.
Tanrı tarafından vahiy ve cevaba nail olan kişi her ne buyurursa o buyruk, doğrunun ta
kendisidir. Can bağışlayan kişi öldürse de caizdir. O, naibdir eli tanrı elidir.
İsmail gibi onun önüne baş koy. Kılıcının önünde sevinerek gülerek can ver. Ki
Ahmed’in pak canı, Ahad’la ebediyse senin canında ebede kadar sevinçli ve
gülümser bir halde kalsın. Aşıklar, ferah kadehini, güzellerin elleri ile
öldürdükleri vakit içerler.
Padişah o kanı şehvet uğruna dökmedi. Suizanda bulunma münakaşayı bırak. Sen onun
hakkında kötü ve pis iş işledi deyip fena bir zanda bulundun. Su süzülüp
durulunca, berrak bir hale gelince bu berraklıkta bulanıklık ve tortu kalır mı,
süzülüş suda tortu bırakır mı?
Bu riyazatlar, bu cefa çekmeler, ocağın posayı gümüşten çıkarması
içindir.İyinin kötünün imtihanı, altının kaynayıp tortusunun üste çıkması
içindir.
Eğer işi tanrı ilhamı olmasaydı o, yırtıcı bir köpek olurdu, padişah olmazdı.
Şehvetten de tertemizdi, hırstan da, nefis isteğinden de. Güzel bir iş yaptı, fakat
zahiren kötü görünüyordu.
Hızır denizde gemiyi deldi ise de onun bu delişinde yüzlerce sağlamlık vardı. O
kadar nur ve hünerle beraber Musa’nın vehmi, ondan mahçuptu; artık sen kanatsız
uçmaya kalkışma. O, kırmızı güldür, sen ona kan deme. O, akıl sarhoşudur, sen
ona deli adı takma. Onun muradı Müslüman kanı dökmek olsaydı kafirim, onun adını
ağzıma alırsam! Arş kötü kişinin öğülmesinden titrer; suçlardan ve şüpheli
şeylerden korunan kişi de kötü methedilince, metheden kişi hakkında fena bir zanna
düşer.
O padişahtı, hem de çok uyanık bir padişah. Has bir zattı, hem de tanrı hası. Bir
kişiyi böyle bir padişah öldürürse onu, iyi bir bahta eriştirir,en iyi bir makama
çeker yüceltir.Eğer onu kahretmede yine onun için bir fayda görmeseydi; o mutlak
lütuf nasıl olurda kahretmeyi isterdi?
Çocuk hacamatcının neşterinden titrer durur, esirgeyen ana ise onun gamından
sevinçlidir. Yarı can alır, yüz can bağışlar. Senin vehmine gelmeyen o şey yok mu?
Onu verir. Sen kendince aklından bir kıyas yapmaktasın ama çok, pek çok uzaklara
düşmüssün; iyice bak! |