|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
731 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma): "Allah'i zikretmek elbet en buyuktur"
(Ankebut, 45) mealindeki ayet hakkinda sunu soyledi: "Kulun Allahu Teala'yi
diliyle zikretmesi buyuk (bir ibadet)tir. Onu zikretmesi, herhangi bir gunaha
yaklasinca O'ndan korkarak terketmesi, gunah isler oldugu halde diliyle zikretmesinden,
daha buyuktur.
Rezin tahric etmistir, kaynagi bulunamamistir.
RUM SURESI
732 - Ebu Sa'id (radiyallahu anh) anlatiyor: "Bedir gunu Rumlar, Iranlilara
galebe caldi. Bu zaferden mu'minler de sevindi. Bunun uzerine su mealdeki
ayet nazil oldu (okundu): "Elif Lam-Mim, Rumlar maglub oldu, yakin bir yerde.
Halbuki onlar bu yenilmelerinin ardindan galib olacaklar birkac yil icinde.
Onunde de sonunda da emir Allah'indir. O gun mu'minler Allah'in nusretiyle
ferahlayacak" (Rum 1-4).
Tirmizi, Tefsir, Rum (3190).
LOKMAN SURESI
733 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam): "Gayb'in anahtari bestir" dedi ve su mealdeki ayeti okudu: "O saatin
(kiyametin) ilmi suphesiz ki Allah'in nezdindedir. Yagmuru O indirir. Rahimlerde
olani O bilir. Hicbir kimse yarin ne kazanacagini bilmez. Hicbir kimse hangi
yerde olecegini bilmez. Suphesiz ki Allah (her seyi) bilendir. Her seyden
haberdardir" (Lokman 34).
Buhari, Tefsir, Lokman 2, En'am l,Istiska 29.
SECDE SURESI
734 - Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor:
"Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) Elif-Lam-Mim Tenzil ve Tebareke'llezi
bi-Yedihi'l-Mulk surelerini okumadan uyumazdi."
Tavus (rahimehullah), bu iki surenin faziletce Kur'an'daki diger surelerden
herbirine yetmis kat ustun oldugunu soylerdi.
Tirmizi, Sevabu'l-Kur'an 9, (2894), Da'avat 22, (4001).
735 - Hz. Enes (radiyallahu anh), "Yanlari yataklarindan uzaklasir, korku
ve umid ile Rablerine dua ederler.." (Secde 16) mealindeki ayetin, Atame denen
yatsi namazini bekleyenler hakkinda indigini soylemistir."
Tirmizi, Tefsir, Secde (3194); Ebu Davud'daki vechi muteakip rivayette goruldugu
uzere biraz farklidir. Tirmizi hadisin sahih oldugunu soylemistir.
736 - Hz. Enesin rivayeti Ebu Davud'da su sekilde gelmistir: Muslumanlar,
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) zamaninda) aksamla yatsi arasinda nafile
namaz kiliyorlardi. Bunun uzerine "Yanlari yataklarindan uzaklasir, korku
ve umid ile Rablerine dua ederler..:' ayeti nazil oldu."
Hasan Basri merhum: "Ayet-i kerime kiyamu'l-leyl yani gece namazi ile ilgilidir,
o kastedilmektedir" demistir.
Ebu Davud, Salat 312, (1321).
737 - Ubey Ibnu Ka'b (radiyallahu anh), "Biz, o en buyuk azabtan once de onlara
mutlaka yakin azabtan tattiracagiz, ta ki, ric'at etsinler" (Secde 21. ) mealindeki
ayet hakkinda sunu soylemistir: (Yakin azab) dunya musibetleri, Rum ve Batsa
veya Duhan'dir. -Hadisin ravisi, Batsa mi derdi duhan mi derdi tereddut eden
kimsenin Su'be oldugunu belirtir.
Muslim, Munafikun 42 (2799).
AHZAB SURESI
738 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Biz, Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'in azadlisi olan Zeyd Ibnu Harise'ye sadece Zeyd Ibnu Muhammed diye
sesleniyorduk. Bu davranisimiz, "Onlari babalarina nisbet ederek cagirin.:'
(Ahzab, 5) mealindeki ayet ininceye kadar devam etti."
Buhari, Tefsir, Ahzab 2; Muslim, Fedailu's-Sahabe 62, (2425); Tirmizi, Tefsir,
Ahzab (3207).
739 - Hz. Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdu ki: "Ben her mu'mine, mutlaka, dunya ve ahirette insanlarin
en yakiniyimdir. Dilerseniz (bu hususla ilgili olan) su ayeti okuyun: "O peygamber,
mu'minlere oz nefislerinden evladir. Zevceleri, mu'minlerin analaridir..."
(Ahzab 6). Hangi mu'min (vefatinda) bir mal birakirsa varisleri (asabi) ona
varis olsunlar. Borc veya bakima muhtac birini birakmissa o da bana gelsin,
ben onun mevlasiyim."
Buhari, Tefsir, Ahzab 1, Kefalet 5,Istikraz 11, Nafakat 15, Feraiz 4, 15,
25; Muslim, Feraiz 14, (1619).
740 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma): "Allah bir adamin icinde iki kalp yaratmadi..."
(Ahzab, 4) mealindeki ayet hakkinda sunu soylerdi: "Bir gun, Hz. Peygamber
(aleyhissalatu vesselam) namaz kilmak icin kalkmisti, namazda bir hata yapti.
Cemaatte onunla namaz kilan munafiklar derhal: "Bakin, bunun iki kalbi var,
bunlardan biri sizinle, biri onlarla (Ashabiyla)" dediler. Iste onlarin bu
sozu uzerine bu ayet nazil oldu."
Tirmizi, Tefsir, Ahzab, (3197).