|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
681 - Yine Muvatta'da Ibnu Abbas (radiyallahu anh)'tan geldigine gore, Ibnu
Abbas, duluku's-sems tabirini: "Iza fae'l-fey'u" diye aciklardi. (Bu da golgenin
bati cihetinden cekilip doguya meyletmesidir. Bu da tam zeval dedigimiz ogle
vaktini ifade eder. Gunes gokte tam tepededir ve artik bati cihetine meyletmektedir.)
Ayetin devaminda gelen "gasaku'l-leyl" tabirini de, "gece ile gece karanliginin
birlesmesi" diye aciklardi.
Muvatta, Vukutu's-Salat 20, (1, 11).
682 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh)'nin rivayetine gore, "...Sabah namazi
sahidlidir" (Isra, 78) ayeti hakkinda Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
su aciklamayi yapmistir:
"Onda gece melekleri de gunduz melekleri de, hazir bulunurlar"
Tirmizi, Tefsir, Benu Israil, (3136). Tirmizi hadisin sahih oldugunu soylemistir.
683 - Yine Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'a: "...Umid edebilirsin, Rabbin seni bir Makam-i Mahmud'a gonderecektir."
(Isra 79) ayetinde zikredilen "Makam-i Mahmud"dan sual edildi. Resulullah
(aleyhissalatu vesselam): "Bu sefaat'tir" diye cevap verdi."
Tirmizi, Tefsir, Isra, (3136).
684 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Insanlar kiyamet gunu cemaatler halinde olacaklar.
Her ummet kendi peygamberini takip edip: "Ey falan! bize sefaat et, ey falan
bize sefaat et! diyecekler. Sonunda sefaat etme isi bana kalacak. Iste Makam-i
Mahmud budur."
Buhari, Tefsir, Benu Israil, 11, Zekat 52.
685 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) hicretle emredildigi zaman kendisine su ayet indi: "De ki: "Rabbim,
beni dahil edecegin yere (Medine'ye) hosnudluk ve esenlikle dahil et; cikaracagin
yerden de (Mekke'den) hosnudluk ve esenlikle cikar. Katindan beni destekleyecek
bir kuvvet ver" (Isra, 80).
Tirmizi, Tefsir, Benu Israil, (3138).
686 - Ibnu Mes'ud (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Yahudilerden bir gruba ugradi. Onlardan bazisi: "Muhammed'e ruh
hakkinda sorun" dedi; bazisi da: "Sakin sormayin, hosunuza gitmeyecek seyler
isitirsiniz" diye aralarinda konustular. Sonunda kalkip: "Ey Ebu'l-Kasim bize
ruh'tan anlat, (ruh nedir?)" dediler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
bir muddet sessiz durdu. Ben anladim ki kendisine vahiy inmektedir. Sonra
okudu: "Sana ruhtan sorarlar; de ki, ruh Allah'in emrinden ibarettir. Size
onun hakkinda az bir ilim verilmistir" (Isra, 85)
Bir rivayette: "Onun hakkinda az bir ilim verilmistir" denmektedir. A'mes:
"Bizim kiraatimizda boyledir" demistir.
Buhari, Ilm 47, Tefsir, Benu Israil 13, I'tisam 3, Tevhid 28, 29; Muslim,
Munafikun 32, (2794); Tirmizi, Tefsir (3140).
687 - Hz. Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'tan gelen, Tirmizi'nin bir diger
rivayeti soyledir:
"...Yahudiler: "Bize cok ilim verildi, bize Tevrat verildi. Kime Tevrat verilmisse
ona cok ilim verilmis demektir" dediler. Bunun uzerine su ayet indi: "De ki
Rabbimin sozlerini yazmak icin denizler murekkep olsa ve bir o kadarini da
katsak, Rabbimin sozleri tukenmeden denizler tukenirdi" (Kehf, 109).
Tirmizi, Tefsir, Benu Israil, (3139).
688 - Saffan Ibnu Assal (radiyallahu anh) anlatiyor: "Iki Yahudi konusuyorlardi,
biri arkadasina: "Gel seninle su Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e gidelim
ve birseyler soralim" dedi. Arkadasi: "Ona peygamber deme" diye mudahale edip
ekledi: "Sayet o, kendisinden "peygamber" diye bahsettigini duyacak olursa
sevincinden gozleri dort olur."
Beraberce gidip Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a imtihan niyetiyle dokuz
acik ayetten soru sordular. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) onlara "Allah'a
hic bir seyi ortak kilmayin, hirsizlik yapmayin, zina fazihasini islemeyin.
Allah7in haram kildigi cana kiymayin, masum kisiyi oldurtmek icinsultana gammazlamayin,
sihir yapmayin, faiz yemeyin, gunahsiz kadina zina iftirasi atmayin, savas
sirasinda cepheyi koyup kacmayin, ey Yahudiler, bilhassa sizin icin soyluyorum,
cumartesi gunu yasagini ihlal etmeyin" dedi.
Saffan der ki: "Bu cevap uzerine Yahudiler, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in
el ve ayaklarini optuler ve: "Sehadet ederiz ki, sen peygambersin" dediler.
Saffan diyor ki: Resulullah (aleyhissalatu vesselam) onlara: "Oyleyse niye
bana uymuyorsunuz?" diye sordu. Onlar:
"Davud (aleyhisselam), neslinden peygamber kesilmesin diye dua etti. Biz,
sana uydugumuz takdirde Yahudilerin bizi oldurmesinden korkuyoruz" cevabini
verdiler."
Tirmizi, Isti'zan 33, (2734), Tefsir, Benu Israil (3143); Nesai, Tahrim 18,
(7, 111); Ibnu Mace, Edeb 16, (3705).
689 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma), "... Ey Muhammed namaz kilarken sesini
yukseltme, gizli de okuma, ikisi ortasinda bir yol tut" (Isra, 110) ayeti
hakkinda su aciklamayi yapti:
"Bu ayet, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in gizli (tebligatta) bulundugu
sirada nazil olmustur. O zaman sesini yukseltince musrikler isitiyor ve Kur'an'a
onu indirene, onu getirene kufrediyorlardi. Allah Teala Hazretleri, "Namazini
aciktan yapma." yani "aciktan, yuksek sesle okuma, ta ki musrikler duymasin,
ashabin isitmeyecek kadar da kisma" buyurarak ikisi arasi, yani seslilikle
sessizlik ortasi bir yol tutmasini emretti."
Buhari, Tefsir, Benu Israil 14, Tevhid 34, 44, 52; Muslim, Salat 145, (446);
Tirmizi, Tefsir, Benu Israil, (3144); Nesai, Salat 80, (2, 177).
690 - Hz. Aise (radiyallahu anha) diyor ki: "Su ayet dua hakkinda nazil olmustur:
"(Ey Muhammed) namaz kilarken sesini yukseltme, gizli de okuma..." (Isra,
110).
Buhari, Tefsir, Benu Israil 14, Da'avat 17, Tevhid 44; Muslim, Salat 146,
(447); Muvatta, Kur'an 39, (1, 218).