|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
671 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) demistir ki: "Andolsun ki sana Seb'u'l-Mesani'yi
ve Kur'an-i Azim'i verdik" (Hicr 87) ayetinde gecen es-Seb'u'l-Mesani, uzun
sureler (tivel)dir."
Nesai, Salat 26, (2, 139).
672 - Yine Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma), "Kur'an'i parcalayanlara da..."
(Hicr, 91) ayetini aciklamak uzere: "Onlar Ehl-i Kitap'tir, yani Yahidi ve
Hiristiyanlar. Bunlar onu parcalara bolerek bazi kisimlarina inandilar, bazi
kisimlarina inanmadilar" buyurmustur.
Buhari, Tefsir, Hicr 4, Menakibu'l-Ensar 52.
673 - Hz. Enes (radiyallahu anh), "Rablerine andolsun ki hepsini yaptiklarindan
sorumlu tutacagiz" (Hicr, 92-93) ayeti ile ilgili olarak: "Onlar 'Lailahe
illallah' demekten sorumlu olacaklar" demistir.
Tirmizi, Tefsir, Hicr, (3126); Buhari, hadisi bab basligi olarak kaydetmistir.
NAHL SURESI
674 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma), "Gonlu imanla dolu oldugu halde, zor
altinda olan kimse mustesna, inandiktan sonra Allah'i inkar edip, gonlunu
kafirlige acanlara Allah katindan bir gazap vardir, buyuk azab da onlar icindir"
(Nalh, 106) ayetindeki umumi hukumden soyle bir istisna yapti: "Rabbin, turlu
eziyete ugratildiktan sonra hicret eden, Allah ugrunda savasan ve sabreden
kimselerden yanadir. Rabbin suphesiz bundan sonra da bagislar ve merhamet
eder." (Nahl, 110).
Burada kastedilen Abdullah Ibnu Ebi Sarh'tir. Bu zat, Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'in vahiy katibi idi. Seytan onu sasirtti. Kafirlere katilmasina
sebep oldu. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Fetih gunu, onun oldurulmesini
emretti. Araya Hz. Osman girerek affini diledi. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) da onu affetti."
Nesai, Tahrimu'd-Dem 15, (7, 107).
675 - Ubey Ibnu Ka'b (radiyallahu anh) anlatiyor: "Uhud savasinda Ensar'dan
altmis dort, Muhacirler'den de alti kisi sehid dustu (radiyallahu anhum ecmain).
Bu sehidlerden biri de Hz. Hamza (radiyallahu anh) idi. Bunlarin cesedlerinden
bazi uzuvlarini kopararak hakaretlerde bulundular. Bunun uzerine Ensar: "Bir
gun beze de boyle bir firsat duserse, bu hakaretin daha fazlasini yapacagiz"
dediler.
Mekke'nin fethi gunu olunca su ayet indi: "Eger ceza vermek isterseniz size
yapilanin ayniyle mukabele edin. Sabrederseniz andolsun ki bu sabredenler
icin daha iyidir." (Nahl, 126).
Bir adam: Bugunden sonra Kureys yok! dedi. Resulullah (aleyhissalatu vesselam):
"Dort kisiden baska kimseye dokunmayin" diye emretti."
Tirmizi, Tefsir, Nahl (3128).
BENU ISRAIL SURESI
676 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma), "...Sana gosterdigimiz ruya ile ve
Kur'an'da lanetlenmis agacla sadece insanlari denedik..." (Isra, 60) mealindeki
ayette gecen "ruya" icin su aciklamayi yapti: "Bu, Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Mirac gecesinde Beytu'l-Makdis'e goturuldugu zaman gozuyle gormesidir.
"Kur'an'da lanetlenmis agac" da zakkum agacidir."
Buhari, Menakibu'l-Ensar 42, Tefsir, Benu Israil 9, Kader 10; Tirmizi, Tefsir,
Benu Israil, (3133).
677 - Ibnu Mes'ud (radiyallahu anh), "Bir sehri yok etmek istedigimiz zaman
onun nimet ve refahtan simarmis elebasilarina (yola gelmelerini) emrederiz.
Ama onlar orada iyice yoldan cikarlar. Artik o sehir yok olmayi hakeder. Biz
de onu yerle bir ederiz" (Isra, 16) ayetindeki "Simarmis elebasilarina emrederiz"
ifadesiyle ilgili olarak sunu soylemistir: "Biz cahiliye devrinde, sayica
artan bir kabile icin: "falanca kabile artti" derdik."
678 - Yine Ibnu Mes'ud (radiyallahu anh), "Onlarin taptiklari da Rablerine
daha yakin olmak icin vesile ararlar" (Isra, 57) ayeti hakkinda su aciklamayi
yapti: "Insanlardan bir grup, cinlerden bir gruba tapiyorlardi. Bu cinniler
Musluman oldular. Insanlar hala bunlara tapmayadevam ettiler. Bunun uzerine
ayet nazil oldu."
Buhari, Tefsir, Benu Israil 7, 8; Muslim, Tefsir 28, (3030).
679 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam), "Bir gun butun insanlari onderleriyle beraber cagiririz" (Isra,
71) mealindeki ayetle ilgili olarak sunu soyledi: "Onlardan biri cagirilir.
(Amellerinin yazildigi) kitap sag eline verilir. Vucudu altmis zira' genisletilir,
yuzu beyazlastirilir. Basina piril piril yanan inciden bir tac gecirilir.
Bu haliyle arkadaslarinin yanina doner. Arkadaslari onu uzaktan gorunce: "Ey
Rabbimiz bunu bize de ver ve onu hakkimizda mubarek kil" derler. O, yanlarina
gelir ve onlara: "Mujde sizlere! Herbirinize bunun bir misli var" der.
Kafire gelince, onun surati kararir. Onun da vucudu, altmis zira' genisletilir.
Ona da bir tac giydirilir. Arkadaslari onu gorunce: "Bunun serrinden Allah'a
siginiriz, Ey Rabbimiz onu bize verme" derler. Bu da arkadaslarinin yanina
gelir. Onlar: "Ey Rabbimiz, onu zelil et" derler. O da: "Allah sizi rahmetinden
uzak tuttu, sizden herkese bunun bir misli verilmistir" der."
Tirmizi, Tefsir, Benu Israil, (3135).
680 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma), "Gunesin kaymasi (duluku's-sems) anindan
gecenin kararmasina kadar guzelce namaz kil" (Isra, 78) ayetinde gecen duluku's-sems'ten
maksad, "gunesin meyli" derdi.
Muvatta, Vukutu's-Salat 19, (1, 11).