|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
611 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
su ayeti okudu: "Rabbi daga tecelli edince onu yerle bir etti" (A'raf 143)
-hadisi rivayet eden Hammad soyle der: Hammad'dan rivayeti yapan Suleyman
b. Harb merhum- (tecellinin hafifligini gostermek icin) bas parmaginin yaniyla
sag parmaginin ucuna degdirerek gosterir. (Ve ayetin kiraati bitince Resulullah)
ilave eder: "Dag, ciglik atti ve Musa baygin dustu"
Tirmizi, Tefsir, A'raf (3076).
612 - Muslim Ibnu Yesar el-Cuheni anlatiyor: "Hz. Omer (radiyallahu anh)'den:
"Rabbim Beni Adem'den, bellerinden zurriyetlerini alip da onlari nefislerine
karsi sahid tutarak: "Rabbiniz degil miyim?" diye ishad ettigi vakit bela
(evet) dediler: Sahidiz. "Kiyamet gunu bizim bundan haberimiz yoktu" demeyesiniz.
Yahud: "Ancak onceden atalarimiz sirk kostular, biz ise onlardan sonra bir
zurriyet idik, simdi o batili te'sis edenlerin yaptiklariyla bizi helak mi
edeceksin?" demeyesiniz" (A'raf 172-173) ayetinden soruldu Hz. Omer (radiyallahu
anh) su cevabi verdi: "Bu ayetten Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a da
sorulmustu. O soyle acikladi: "Allah Teala hazretleri, Hz. Adem'i yaratti
sonra sag eliyle meshedip ondan bir zurriyet cikardi ve: "Bunlar cennet icindir,
bunlar cennet ehlinin ameliyle amel ederler" dedi. Rabb Teala, ikinci defa
sirtini oksadi, ondan bir nesil daha cikardi ve: "Bunlari da cehennem icin
yarattim, bunlar da cehennem ehlinin amelini isleyecekler" dedi.
Cemaatten bir adam: "Ey Allah'in Resulu! (kaderimiz ezelden yazilmis ise)
niye amel ediyoruz? diye sordu. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) su aciklamayi
yapti: "Allah bir kisiyi cennet ehli olarak yaratmissa onu cennet ehlinin
amelinde calistirir. Oyle ki cennetliklerin bir ameli uzere olur ve Allah
da onu cennetine kor. Aksine bir kulu da cehennem ehli olarak yaratmissa,
onu da cehennemliklerin amelinde istimal eder. Oyle ki bu da cehennemliklerin
bir ameli uzere olur, Allah da onu cehenneme koyar."
Muvatta, Kader 2, (2, 898, 899); Tirmizi, Tefsir, A'raf, (3077); Ebu Davud,
Sunnet 17, (4703).
613 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Allahu Zu'l-Celal hazretleri Adem (aleyhissalatu
vesselam)'i yarattigi zaman sirtini meshetti. Bunun uzerine kiyamete kadar
onun neslinden yaratacagi insanlardan herbirinin iki gozu arasina nurdan bir
parlaklik koydu. Sonra hepsini Adem (aleyhisselam)'e arzetti. Adem (aleyhisselam):
"-Ey Rabbim bunlar da kim?" diye sordu.
"-Bunlar senin zurriyetindir" dedi.
Onlardan bir tanesi dikkatini cekti, gozlerinin arasindaki parlaklik cok hosuna
gitmisti.
"-Ey Rabbim su da kim?" diye sordu.
"-Davud!" deyince.
"-Pekala ne kadar omur verdin?" diye sordu.
"-Altmis yil!" dedi.
Adem:
"-Ey Rabbim, ona benim omrumden kirk yil ilave et!" dedi.
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: Hz. Adem'in yasi kirk yil
eksik olarak kesinlesince hemen olum melegi geldi. Adem (aleyhisselam) ona:
"-Yani benim omrumden kirk yil daha geride kalmadi mi?" dedi. Melek:
"-Iyi ama, dedi, sen onu oglun Davud'a vermedin mi?"
Adem inkar etti, zurriyeti de inkar etti, Adem unuttu ve meyveden yedi. Zirriyeti
de unuttu. Adem hata isledi, zurriyeti de hata isledi."
Tirmizi, Tefsir, A'raf, (3078). Tirmizi hadisin sahih oldugunu soyledi.
614 - Semure Ibnu Cundeb (radiyallahu anh) anlatiyor: Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Havva (aleyhisselam) hamile kaldigi zaman iblis
Havva'nin yanina geldi. (Bu sirada) Havva'nin cocugu yasamiyor hep oluyordu.
Iblis: "Cocuga Abdu'l-Haris adini ver, cunku o yasiyor" dedi. Havva bu ismi
verdi, cocuk da yasadi. Ancak bu durum seytanin bir telkini ve emri idi."
Tirmizi, Tefsir, A'raf, (3079).
615 - Ibnu'z-Zubeyr (radiyallahu anhuma) diyor ki: "Sen af yolunu tut, bagisla,
uygun olani emret, bilgisizlere aldiris etme" (A'raf, 199) ayeti, ancak ve
ancak halkin ahlaki hususunda nazil oldu."
Buhari, Tefsir, A'raf 5; Ebu Davud, edeb 5, (4787).
616 - Buhari ve Ebu Davud'un diger bir rivayetinde soyle denir: "Allah, Peygamberine
(aleyhissalatu vesselam) halkin ahlakindan, affetmeyi, benimseyip almasini
emretti."
Buhari, Tefsir, A'raf 5; Ebu Davud, Edep 5, (4787).
ENFAL SURESI
617 - Ibnu Cubeyr anlatiyor: "Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'a: "Enfal suresi
(ne hususta indi?) diye sordum, bana: "Bedir Savasi uzerine indi" cevabini
verdi."
Buhari, Tefsir, Enfal 1; Muslim, Tefsir, 31, (3031).
618 - Mus'ab Ibnu Sa'd babasindan (radiyallahu anh) naklettiginegore, babasi
soyle demistir: "Bedir Savasi sirasinda bir kilicla geldim ve: "Ey Allah'in
Resulu, Allah kalbimi musriklerden kurtardi, bu kilici bana bagisla" dedim.
Bana: "Bu mal ne senin, ne de benim" diye cevap verdi.
Ben (icimden): "Bu kilic, savas sirasinda benim kadar ciddi hizmette bulunmayan
birine verilebilir" diyerek ayrildim.
Sonra Resulullah (aleyhissalatu vesselam) benim yanima geldi ve: "Sen, kilic
benim degilken onu benden istemistin. Simdi ise artik benim oldu, al, bu senin
olsun!" dedi." Su ayet inmisti:
"Ey Muhammed! Sana ganimetlere dair soru sorarlar, de ki: "Ganimetler Allah'in
ve Peygamberindir. Inaniyorsaniz Allah'tan sakinin..." (Enfal, 1).
Muslim, Cihad 33, (1748); Tirmizi, Tefsir, Enfal (3080); Ebu Davud, Cihad
156, (2740).
619 - Ebu Said (radiyallahu anh) anlatiyor: "Tekrar savasmak icin bir tarafa
cekilmek veya bir baska topluluga katilmak maksadi disinda, savas gunu arkasini
dusmana donen kimse Allah'tan bir gazaba ugramis olur. Onun varacagi yer cehennemdir.
Ne kotu bir donustur!" (Enfal, 16) ayeti Bedir gunu indi."
Ebu Davud, Cihad 106, (2648).
620 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) "Allah katinda yeryuzundeki canlilarin
en kotusu gercegi akletmeyen sagirlar ve dilsizlerdir" (Enfal, 22) ayetinde
kastedilmis olanlar Abdu'd-Darogullarindan bir gruptur" denmistir."
Buhari, Tefsir, Enfal 1.