|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
561 - Yine Ibnu Abbas (radiyallahu anh) anlatiyor: "Abdurrahman Ibnu Avf ve
bir kisim arkadaslari, Mekke'de Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e gelerek
soyle dediler: "Biz musrik iken izzet ve itibari olan kimselerdik. Musluman
olduktan sonra zelil duruma dustuk. (Musaade edin musriklere karsi koyalim).
Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) onlara: "Ben affetmekle emrolundum.
Sakin musriklerle mucadeleye kalkmayin" dedi. Ancak, Medine'ye hicretten sonra
Cenab-i Hakk cihad emretti. Bu sefer onlar durakladilar. Bunun uzerine su
ayet nazil oldu: "Kendilerine: "Elinizi savastan cekin, namaz kilin, zekat
verin" denenleri gormedin mi? Onlara savas farz kilindiginda, iclerinden bir
takimi hemen, insanlardan, Allah'tan korkar gibi hatta daha cok korkarlar
ve "Rabbimiz! bize savasi nicin farz kildin, bizi yakin bir zamana kadar te'hir
edemez miydin?" derler. Ey Muhammed de ki: "Dunya gecimligi azdir, ahiret,
allah'a karsi gelmekten sakinan icin hayirlidir, size zerre kadar zulmedilmez"
(Nisa, 77).
Nesai, Cihad 1, (6, 3).
562 - Harice Ibnu Zeyd (radiyallahu anh) anlatiyor: "Zeyd Ibnu Sabit (radiyallahu
anh)'i soyle derken dinledim: "Kim bir mu'mini kasden oldururse cezasi, icinde
temelli kalacagi cehennemdir. Allah ona gazab etmis, lanetlemis ve buyuk azab
hazirlamistir" (Nisa, 93) ayeti, Furkan suresindeki "Onlar, allah'in yaninda
baska tanri tutup ona yalvarmazlar. Allah'in haram kildigi cana haksiz yere
kiymazlar..." (Furkan 68) ayetinden alti ay kadar sonra nazil oldu."
Nesai merhumun bir rivayetinde su ziyade mevcuttur: "Kim bir mu'mini kasden
oldururse cezasi, icinde ebedi kalacagi cehennemdir" ayeti indigi zaman (ayette
ifade edilen siddet sebebiyle) cok korktuk. Bunun uzerine (bize rahatlik getiren)
Furkan suresindeki "Onlar, Allah'in yaninda baska tanri tutup ona yalvarmazlar,
Allah'in haram kildigi cana haksiz yere kiymazlar..." ayeti nazil oldu."
Ebu Davud, Fiten 6, (4272); Nesai, Tahrimu'd-Dem 2, (7, 87, 88).
563 - Sa'id Ibnu Cubeyr (radiyallahu anh) anlatiyor: "Ibnu Abbas (radiyallahu
anhuma)'a: "Bir mu'mini kasden oldurenin tevbesi makbul olur mu?" diye sordum
da bana "Hayir!" diye cevap verdi. Ben de kendisine, Furkan suresindeki: "Onlar
ki Allah'in yaninda baska tanri tutup ona yalvarmazlar, Allah'in haram kildigi
cana kiymazlar... Ancak tevbe eden, inanip, yararli is isleyenlerin, iste
Allah onlarin kotuluklerini iyiliklere cevirir. Allah bagislar ve merhamet
eder" (Furkan, 68-70) ayetini okudum. Bana su cevabi verdi. "Senin okudugun
ayet Mekke'de nazil olmustur. Onu Medine'de nazil olan: "Kim bir mu'mini kasden
oldururse, cezasi, icinde ebedi kalacagi cehennemdir..." (Nisa, 93) ayeti
neshetmistir."
Buhari, Menakibu'l-Ensar 29, Tefsir, Nisa 16, Tefsir, Furkan 2, 3, 4; Muslim,
Tefsir 16, (3023); Ebu Davud, Fiten 6, (4273, 4274, 4275); Nesai, Tahrimu'd-Dem
2, (7, 85, 86).
564 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Su ayet: "Onlar Allah'in
yaninda baska tanri tutup ona yalvarmazlar, Allah'in haram kildigi cana haksiz
yere kiymazlar, zina etmezler. Bunlari yapan, gunaha girmis olur. Kiyamet
gunu azabi kat kat olur, orada alcaltilarak ebedi kalir" (Furkan 68-69) ayeti
Mekke'de nazil oldugu zaman musrikler soyle dediler: "Islamiyet bize ne bahsediyor?
(Hep azab vaad etmekte. Zira) biz Allah'a sirk gunahini isledik. Allah'in
haram ettigi cana kiydik, diger bir cok kotuluklere bulastik." Bunun uzerine
Cenab-i Hakk su ayeti indirdi: "Ancak tevbe eden, inanip yararli is isleyenler
var ya, iste Allah onlarin kotuluklerini iyiliklere cevirir. Allah bagislar
ve merhameteder" (Furkan 70).
Bir rivayette su ziyade var. "Kim Islam'a girer ve onu idrak eder, sonra da
katil olursa onun tevbesi kabul olmaz."
565 - Ebu Davud'dan gelen bir rivayette de soyle denmektedir. "Kim kasitli
olarak bir mu'mini oldururse, onun gunahini hicbir sey ortadan kaldirmaz."
Fiten 6, 4275.
566 - Nesai ve Tirmizi'den gelen bir rivayette soyle denir: "Ibnu Abbas (radiyallahu
anhuma)'a bir mu'mini kasitli olarak oldurup sonra tevbe edip, imana giren,
guzel ameller isleyen ve hidayete eren bir kimse hakkinda soruldu. Su cevabi
verdi: "Buna nasil tevbe olur? Ben Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'i
soyle soylerken isittim: "Maktul, avurtlari kana bulanmis olan katile asili
olarak getirilir. Katili soyle sikayet eder: "Ey Rabbim, buna sor bakalim
beni nicin oldurdu, sucum ne idi?"
Ibnu Abbas (radiyallahu anh) ilave etti: "Allah'a kasem olsun, Allah bu hukmu
indirdi, fakat neshetmedi."
Bu Nesai'nin rivayetidir. Nesai, Tahrimu'd-Dem 2, (85-87).
567 - Ebu Miclez merhum, "Kim bir mu'mini kasden oldururse cezasi icinde ebedi
kalacagi cehennemdir" ayeti hakkinda soyle soylemistir: "Evet, bu curmun cezasi
budur. Ancak, Allah dilerse onun bu cezasini affeder."
Ebu Davud, Fiten 6, (4276).
568 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: Muslumanlardan bir grup,
(gazve sirasinda) surusunu otlatan bir kimseye rastladilar. Adam, onlara es-selamu
aleykum diyerek (Islami adaba uygun) selam verdi. Ama onlar adami yakalayip
oldurduler ve surusune elkoydular. Bunun uzerine su ayet indi: "Ey iman edenler:
Allah yolunda cihada ciktiginiz zaman (meselelerin) tam bir aciklanmasini
bekleyin. Size (Muslumanca) selam verene, dunya hayatinin (gecici) menfaatini
arayarak, "sen mu'min degilsin" demeyin. Iste Allah'in katinda bircok ganimetler
vardir. Evvelce siz de boyle iken Allah size lutfetti..." (Nisa, 94).
Ibnu Abbas ayeti okudu ve ayette gecen ve Nafi kiraatina gore esselem olan
kelimeyi es-selam olarak kiraat buyurdu.
Buhari, Tefsir Nisa 17; Muslim, Tefsir 22, (3025); Ebu Davud, Huruf ve'l-Kiraat
1 (3974). Yukaridaki metin Sahiheyn'e aittir.
569 - Tirmizi'den gelen rivayette soyle denir: "Benu Suleym'den bir kimse,
Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in ashabindan bir gruba ugradi. Adamin
beraberinde surusu vardi. Gruba selam verdi. Ancak onlar: "Bu adam kendisini
size karsi emniyete almak icin boyle (Islamca) selam verdi. (Bu Musluman degildir)
dediler ve kalkip adami oldurup surusune el koydular. Suruyle birlikte Resulullah
(aleyhissalatu vesselam)'a geldiler. Ancak haklarinda Cenab-i Hakk vahiy inzal
buyurdu."
570 - Yine Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Hz. Mikdad (radiyallahu anh)'a: "Bir kimse icinde yasadigi kafirlere
karsi imanini gizler, (sen karsilastigin zaman) imanini aciga vurursa (sakin
oldurme. Bu hayatini kurtarmak icin mu'minim dedi, diyerek onu) oldurecek
olursan (cinayet islemis olursun). Nitekim, Mekke'de iken, bir zamanlar sen
de imanini gizlemistin"
Buhari, Diyat 1.