|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
531 - Humeyd Ibnu Abdirrahman Ibni Avf anlatiyor: Emevi halifesi Mervan kapicisina:
"Ey Rafi! Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'a git ve de ki: "Eger bizden herkes,
ettigi ile sevinmesinden ve yapmadigi seyle de ovulmekten hoslanmasindan dolayi
azab gorecekse, toptan hep azaba maruz kalacagiz demektir."
Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) kendisine bu soylenince soyle dedi: "O ayetten
size ne? O ayet, Ehl-i Kitap hakkinda inmistir." Sonra su ayeti okudu: "Allah
kitap verilenlerden, onu insanlara aciklayacaksiniz ve gizlemeyeceksiniz diye
ahid almisti. Onlar ise, onu arkalarina atip, az bir degere degistiler. Alis-verisleri
ne kotudur. Ettiklerine sevinen ve yapmadiklariyla ovulmekten hoslananlarin,
sakin sakin onlarin azaptan kurtulacaklarini sanma, elem verici azab onlaradir."
(Al-i Imran, 187-188).
Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) sozune devam ederek su aciklamayi yapti: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) onlara bir husus sordu, gercegi gizleyip, degisik
sekilde yanlis cevap verdiler. Ustelik kendilerine sordugu hususa verdikleri
cevap sebebiyle medhedilmeyi beklediklerini de is'ar ettiler. Ayrica sorulan
seyi ona gizlemis olmalarina da sevindiler."
Buhari, Tefsir, Al-i imran 16 (6, 51); Muslim, Sifatu'l-Munafikin 8, (2778);
Tirmizi, Tefsir, Al-i Imran (3018).
532 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma): "Ister, amelce iyi, muttaki, isterse
amelce kotu, facir kisi olsun, olum herkes hakkinda hayirlidir" buyurduktan
sonra su ayeti okudu: "Inkar edenler, kendilerine vermis oldugumuz muhletin
sakin kendileri icin hayirli oldugunu sanmasinlar. Biz onlara ancak, gunahlari
cogalsin diye muhlet veriyoruz. Alcaltici azab onlaradir, (Al-i Imran, 178).
Sonra da su ayeti okudu: "Fakat Rablerinden sakinanlara, Allah katindan ziyafetler
bulunan, iclerinden irmaklar akan, icinde temelli kalacaklari cennetler vardir.
Allah katindaki seyler iyi olanlar icin daha hayirlidir" (Al-i Imran, 198).
Rezin kaydetmis fakat, kaynak vermemistir. Ancak bunu Hakim, el-Mustedrek'te
(2, 298) tahric eder.
533 - Ummu Seleme (radiyallahu anha) anlatiyor: "Ey Allah'in Resulu, Allahu
Teala'nin kadinlari hicretle ilgili olarak zikrettigini hic isitmiyorum, nicin?
diye sordum.
Bu sorum uzerine su ayet indi: "Rableri dualarini kabul etti: Bir birinizden
meydana gelen sizlerden, erkek olsun, kadin olsun is yapanin isini bosa cikarmam.
Hicret edenlerin, memleketlerinden cikanlarin, yolumda ezaya ugratilanlarin,
savasan ve oldurulenlerin gunahlarini elbette ortecegim. And olsun ki, Allah
katinda bir nimet olarak, onlari iclerinden irmaklar akan cennetlere koyacagim.
Nimetin guzeli Allah katindadir." (Al-i Imran, 195).
Tirmizi, Nisa, (3026).
NISA SURESI
534 - Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Bir adamin yaninda yetime bir
kiz vardi. Onu kendisine nikahladi. Kizin meyve veren bir hurma agaci vardi.
Kiz, o hurma agacinda olsun, adamin baska malinda olsun ona artakti. Adam
kizi kendisi icin tutuyor, kiza kendisinden (mehir olarak) bir sey vermiyordu.
Bunun uzerine su ayet indi: "Eger velisi oldugunuz mal sahibi yetim kizlarla
evlenmekle onlara haksizlik yapmaktan korkarsaniz, onlarla degil, hosunuza
giden baska kadinlarla iki, uc ve dorde kadar evlenebilirsiniz..." (Nisa,
3),
Buhari, Vesaya 21, Tefsir, Nisa 1, 23, Nikah 1, 16, 19, 37; Hiyel 8; Muslim,
Tefsir 6, 3018; Ebu Davud, Nikah 13, 2068; Nesai, Nikah 66 (6, 115, 116).
535 - Bir rivayette hadis soyledir: "Yetime kiz velisinin terbiyesindedir.
Velisi, kizin guzelligine ve malina tamah etmekte (evlenmek istemekte)dir.
Ancak mehrini tam degil, eksik vermeyi dusunmektedir. Boyle veliler, yetimlere,
mehri hususunda adaletli davranmadikca, yetimle evlenmeleri yasaklanmis, baska
kadinlarla evlenmeleri emredilmistir."
536 - Bir diger rivayette, Hz. Aise (radiyallahu anha) soyle demektedir: "Cenab-i
Hakk'in su ayette: "Ey Muhammed! Kadinlar hakkinda senden fetva isterler,
de ki: "Onlar hakkinda fetvayi size Allah veriyor: Bu fetva kendilerine yazilan
seyi vermediginiz ve kendileriyle evlenmeyi arzuladiginiz yetim kadinlara
ve bir de zavalli cocuklara ve yetimlere dogrulukla bakmaniz hususunda Kitab'ta
size okunandir.." (Nisa 127) ayetinde atifta bulunan bahis, onceki ayettir
ki orada soyle denmektedir: "Eger velisi oldugunuz mal sahibi yetim kizlarla
evlenmekle onlara haksizlik yapmaktan korkarsaniz, onlarla degil, hosunuza
giden baska kadinlarla iki, ic ve dorde kadar evlenebilirsiniz."
Hz. Aise (radiyallahu anha) devamla sunu soyledi: "Sonraki ayette yani, "...kendileriyle
evlenmeyi arzuladiginiz yetim kadinlara..." (Nisa, 127) ifadesinin gectigi
ayette, Cenab-i Hakk'in mevzubahis ettigi arzu, kisinin terbiyesi altinda
bulunan yetimenin mali ve guzelligi az olmasi halindeki arzudur. Bu durumda
onunla evlenmek istememektedir.
537 - Bir baska rivayette "Ey Muhammed! Kadinlar hakkinda senden fetva isterler..."
(Nisa 127) ayeti ile ilgili Hz. Aise su aciklamayi yapar: "Burada sozkonusu
edilen, kisinin terbiyesi altinda bulunan vemalindan kendisine ortak olan
yetime kizdir. Adam bu yetime ile evlenmeyi dusunmedigi gibi, baskasiyla evlendirip,
yabanciyi malina ortak kilmak da istememekte, yetimeyi ortada tutmaktadir.
Cenab-i Hakk, mezkur ayetle bu durumu yasaklamaktadir."
Ebu Davud merhum su ilavede bulunur: Rebi'a, Cenab-i Hakk'in "Eger velisi
oldugunuz mal sahibi yetim kizlarla evlenmekte onlara haksizlik yapmaktan
korkarsaniz..." sozu hakkinda su aciklamayi yapti: "Burada Allah Teala sunu
soyluyor: "Korkuyorsaniz bu yetimeleri serbest birakin, (arada tutmayin),
ben size dort tanesini helal kildim."
538 - Yine Hz. Aise (radiyallahu anha) "Yetimleri, evlenme cagina gelene kadar
deneyin, onlarda olgunlasma gorurseniz mallarini kendilerine verin, buyuyecekler
de geri alacaklar diye onlari israf ederek ve tez elden yemeyin. Zengin olan
iffetli olmaga calissin, yoksul olan uygun bir sekilde yesin..." (Nisa, 6),
ayeti hakkinda su aciklamayi yapti: "Bu ayet, yetime bakan velinin fakir olmasi
halinde, bakim hizmetine mukabil, yetimin malindan uygun sekilde yiyebilecegini
beyan icin nazil olmustur."
Bir baska rivayette soyle denir: "Veli, muhtacsa, cocugun malindan, malin
miktarina gore uygun sekilde alir."
Buhari, Buyu 95, Vesaya 23, Tefsir, Nisa 2; Muslim, Tefsir 10, 3019.
539 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma), "Taksimde yakinlar yetimler ve duskunler
bulunursa, ondan onlara da verin, guzel sozler soyleyin" (Nisa, 8) ayeti hakkinda
su aciklamayi yapti: "Bu ayet muhkemdir ve mensuh da degildir. Bazilari bunun
mensuh oldugunu zanneder. Hayir, Allah'a kasem olsun mensuh degildir. Ancak,
bu ayet halkin hukmuyle amel etmemek suretiyle kadrini idrak edemedigi ayetlerdendir.
Terekede tavarrufta bulunan ve tereke ile ilgili isleri uzerine alan veli
iki kisimdir:
1. Mala varis olan mutavarrif veli, (mesela asabe gibi). Iste bu veli (taksim
sirasinda hazir bulunan yakinlara, yetimlere ve duskunlere onlarin gonullerini
hos edecek birseyler) verir.
2. Mala varis olmayan veli (yetimin velisi gibi ki taksimde hayir bulunanlara
maldan bagista bulunmak gibi tasarrufta bulunamaz. Onlara bazi) tatli sozu
bu veli soyler. Mesela soyle de: Benim, sizlere birseyler verme yetkim yok."
Buhari, Vesaya 18, Tefsir, Nisa 3.
540 - Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hastalanmistim. Gecmis olsun
demek uzere, Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ve Hz. Ebu Bekir (radiyallahu
anh) yaya olarak bana ugradilar. Bize geldikleri sirada bayginmisim. Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) abdest aldilar ve abdest suyundan uzerime serptiler.
Bunun uzerine ayildim. Karsimda Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i gormez
miyim! Hemen sordum: "Ya Resulullah (goruyorsunuz olmek uzereyim) malimi ne
yapayim?"
Bana cevap vermede acele etmedi. Derken miras ayeti geldi: "(Ey Muhammed!)
Senden fetva isterler, de ki: "Allah size ikinci dereceden mirascilar hakkinda
fetva veriyor: Sayet cocugu olmayip bir kiz kardesi bulunan kimse olurse,
biraktiginin yarisi kiz kardese kalir. Fakat kiz kardesinin cocugu yoksa,
kendisi ona tamamen varis olur. Eger kiz kardesi kalmissa, biraktiginin ucte
ikisi onlaradir. Eger mirascilar erkek ve kadin kardeslerse, erkege, iki kadinin
hissesi kadar vardir. Dogru yoldan saparsiniz diye Allah size acikliyor. Allah
her seyi bilir" (Nisa, 176).
Bir rivayette soyle denmektedir: "...(Sorum uzerine) feraiz ayeti indi." Bir
baska rivayette de: "Allah cocuklariniz hakkinda erkege, iki kizin hissesi
kadar tavsiye eder..." (Nisa11) ayeti indi" denir.
Tirmizi'nin rivayetinde Cabir hazretleri (radiyallahu anh) soyle der: "Benim
yedi tane kizkardesim vardi..."
Ebu Davud'un rivayetinde su ayetin nazil oldugu belirtilir: " Senden fetva
isterler, de ki: Allah size ikinci derece mirascilar hakkinda fetva veriyor..."
ikinci derece mirascilar: Kendisinin cocugu olmayip kiz kardesleri olan kimse.
Buhari, Vudu 44, Tefsir Nisa 4, Marda5, 15, 21, Feraiz, giris kismi, 13, I'tisam
8, Muslim, Feraiz 5, 1616; Tirmizi, Feraiz 7, 2098; Tefsir, Nisa 3019 H; Ebu
Davud, Feraiz 2, 2886; 3, 2887.