|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
481 - Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Yahudiler: "Kadina arka istikametinden
temas edilirse cocuk sasi dogar" derlerdi. Bunun uzerine: "Kadinlariniz sizin
(evlad yetistiren) tarlanizdir. O halde tarlaniza dilediginiz gibi gelin"
ayeti nazil oldu" (Bakara 223).
Buhari, Tefsir, Bakara2, 39; Muslim, Nikah 117 (1435); Ebu Davud, Nikah 46,
(2163); Tirmizi, Tefsir, Bakara 2, (2982).
482 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Hz. Omer (radiyallahu anh),
Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a gelerek: "Ey Allah'in Resulu mahvoldum"
buyurdu. Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam): "Niye mahvoldun ne var?"
diye sorunca acikladi: "Bu gece binegimi ters cevirdim (arka canibinden yanastim).
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) hicbir cevap vermedi. Cenab-i Hakk peygamberine
su ayeti vahyetti: "Kadinlariniz sizin tarlalarinizdir. Tarlaniza istediginiz
gibi gelin." Duburunden ve hayiz halinde temastan kacinmak sartiyla onden,
arkadan, nasil istersen oyle gel."
Tirmizi, Tefsir, Bakara 2, (2984).
483 - Yine Ibnu Abbas (radiyallahu anh) anlatiyor: "Allah, Ibnu Omer (radiyallahu
anh)'i magfiret buyursun, bir hususta yanilmisti. Su Ensariler putperestti
ve ehl-i kitaptan Yahudilerle birlikte idiler. Ensar (Islam'dan once) ilim
yonuyle Yahudilerin kendilerinden ustun olduklarina inanirlardi. Bu sebeple
onlarin bircok davranislarini aynen taklid ediyorlardi. Ehh-i kitaba has adetlerden
biri de kadinlarina tek istikametten (yani on cihetten) yanasirlardi. Bu,
kadin icin de en uygun tarzdi. Ensar toplulugu, bu adeti de Yahudilerden aynen
almisti. Kureysliler ise, kadinlari hos olmayan sekilde acarlar, onlara arka
cihetlerinden, on cihetlerinden, sirt ustu yatmis vaziyette yenesirlardi.
Medine'ye muhacir olarak Mekkeliler gelince onlardan bir erkek Medineli bir
kizla evlendi. Erkek, kadina Kureys usulunce temas etmek istedi. Kadin buna
musaade etmedi. "Bizde kadina tek istikametten temas edilir, sen de oyle yap,
aksi halde bana dokunma" dedi.
Onlarin bu ihtilafi buyudu ve herkes duydu. Oyle ki Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'a da intikal etti. Bunun uzerine Cenab-i Hakk su ayeti inzal buyurdu:
"Kadinlariniz (cocuk yetistirdiginiz) tarlanizdir. Tarlaya dilediginiz gibi
gelin" (Bakara 223). "Diledigi gibi" den maksad (istikamet olarak) onlerinden,
arkalarindan, sirt ustu yatmis olarak. Ancak bu gelis cocuk mahalline olacak."
Ebu Davud, Nikah 46, (2164).
484 - Ummu Seleme (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam): "Kadinlariniz (cocuk yetistirdiginiz) tarlalarinizdir, tarlaniza
dilediginiz gibi gelin" ayetiyle ilgili olarak soyle buyurdu: "Tek yoldan
(ki o da cocuk yoludur) olmak kaydiyla dilediginiz sekilde temas kurun"
Tirmizi, Tefsir, Bakara, (2983).
485 - Hz. Aise (radiyallahu anha) anlatiyor: "Kur'an'daki: "Allah sizi (dil
aliskanligi olarak maksadsiz yapilan) lagv yeminleriniz icin muaheze etmez"ayeti
kisinin sozunde sikca kullandigi, "vallahi evet", "billahi hayir" gibi yeminleri
icin nazil oldu."
Buhari, Eyman 14, Tefsir, Maide 8; Ebu Davud, Eyman 7, (3254); Muvatta, Eyman
9, (2, 477).
Yukaridaki metin Buhari'den alinmadir. Hadisi, Ebu Davud hem Hz. Peygamber
(aleyhissalatu vesselam)'in sozu olarak hem de Hz. Aise (radiyallahu anha)'nin
sozu olarak iki sekilde rivayet etmistir.
Imam Malik Muvatta'da bu hadisle ilgili olarak sunu soyler: "Bu mevzuda isittigimin
en guzeli sudur: "Ayette gecen "Lagv", bir kimsenin oyle bildigi icin bir
sey hakkinda yaptigi yemindir, ancak sonradan, o seyin, bildigi gibi olmadigini
anlar. Bu durumda yaptigi yemin icin kefaret gerekmez. Ancak bir kimse de
cikip, gunahkar ve yalanci oldugunu bile bile, birilerini memnun etmek veya
bir mali elde etmek icin yemin ederse bu oylesine buyuk bir gunahtir ki, bunun
kefareti yoktur."
486 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma), "Kur'an-i Kerim'deki: "Kocalari, bekleme
muddeti icinde barismak isterlerse onlari geri almaya (herkesten) cok layiktirlar..."
(Bakara 228) ayeti hakkinda sunu soyledi: "Erkek hanimini uc talakla da bosasa
hanimini geri almaya herkesten daha cok hak sahibi idi. Ancak bu hukum, Cenab-i
Hakk'in su sozu ile neshedildi: "Bosanma iki defadir. Ya iyilikle tutma ya
da iyilik yaparak birakmadir..." (Bakara 229).
Ebu Davud, Talak 10, (2195); Nesai, Talak 74, (6, 212).
487 - Urvetu'bnu'z-Zubeyr (radiyallahu anh) anlatiyor: "Cahiliye devrinde
kisi hanimini bosar, iddeti sona ermeden geri almak isterse, alma hakkina
sahipti. Bu sekilde bin kere bosayip geri donebilirdi. (Bu hal bir adamin
su hadisesine kadar devam etti.) Bir gun adam hanimini bosadi ve iddeti dolmak
uzere iken hanimini geri aldi, sonra tekrar bosadi ve hanimina: "Allah'a kasem
olsun seni evime almiyorum ve ebediyen baskasina da helal olmayacaksin" dedi.
Kadin: "Bu nasil olur?" deyince, adam: "Seni bosuyorum, iddetin dolmadan tekrar
geri alacagim ve bu boylece devam edip gidecek" dedi. Kadin Hz. Aise (radiyallahu
anha)'ye gitti, durumu anlatti. Hz. Aise cevap vermedi. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'i bekledi. Gelince vak'ayi anlatti. Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
da cevap vermedi (vahiy bekledi). Cenab-i Hakk su ayeti inzal buyurdu: "Bosama
iki defadir ya iyilikle tutma ya da iyilik yaparak birakmadir" (Bakara 229).
O gunden itibaren insanlar bu yeni talaka yoneldiler, bosayan da bosamayan
da. "
Tirmizi, Talak 16, (1192); Muvatta, Talak 80, (2, 588). (Parantez icindeki
aciklayici kisimlar Tirmizi'deki ziyadeden alinmistir.
488 - Ma'kil Ibnu Yesar (radiyallahu anh) anlatiyor: Benim bir kizkardesim
vardi. Evlenmek icin buna muracaat edenler oldu. Fakat kimseye musbet cevap
vermiyordum. Derken amcamin oglu istedi. Kiz kardesimi ona nikahladim. Allah'in
diledigi kadar bir muddet beraber yasadilar. Sonra amcam oglu onu talak-i
ric'i ile bosadi. Ancak tekrar almadan terketti. Iddeti tamamlandi. Kiz kardesimle
evlenmek isteyenler bana muracaat edince amcam oglu da, muracaat ederek tekrar
almak istedi. Kendisine: "Daha once de cok isteyenler oldu, kimseye vermedim,
seni hepsine tercih ederek sana verdim, seninle evlendirdim. Sen onu talak-i
ric'i ile bosadin. (Geri alma hakkin oldugu halde terkettin ve iddeti doldu.
Baskalari istemeye gelince, sen de talib oldun, taleble almak istiyorsun.
Allah'a kasem olsun onu asla sana vermeyecegim" dedim. Ma'kil der ki: Bunun
uzerine benim hakkimda su ayet nazil oldu: "Kadinlari bosadiginiz zaman iddetlerini
bitirdiler mi, aralarinda mesru bir surette anlastiklari takdirde, artik kendilerini
kocalarina nikah etmelerin engel olmayin" (Bakara 232). Yine Ma'kil ilave
ediyor: "Ayet uzerine, yeminim icin kefarette bulundum ve kiz kardesimi, eski
kocasina nikahladim"
Buhari, Tefsir, Bakara 2, 40, Talak 44; Ebu Davud, Nikah 21,(2087); Tirmizi,
Tefsir, Bakara 2, (298).
Buhari'nin bir rivayetinde soyle denir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
Ma'kil'i cagirdi, ayeti kendisine tilavet buyurdu. Bunun uzerine o, muskulpesendligi
birakti ve Allah'in emrine boyun egdi"
Buhari, Talak 44.
489 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) Kur'an'in: "(Vefat iddeti bekleyen)
kadinlari nikahla isteyeceginizi citlatmanizda.... uzerinize bir vebal yoktur"
(Bakara 235) ayetinden maksadi, "Evlenmeyi arzu eden kisinin: "Ben nikahlanmak
istiyorum, kadina ihtiyacim var, saliha bir kadina kavusmak istiyorum" demesidir"
diye aciklamistir.
Buhari, Nikah, 34.
490 - Hz. Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
Hendek Savasi sirasinda "Allah onlarin evlerini ve kabirlerini atesle doldursun,
bizim orta namazimizamani oldular, gunas batincaya kadar kilamadik" buyurdu.
Bir rivayette: "Bizi, salat-i vusta olan ikindi namazindan alikoydular" denir.
Bir diger rivayette: "Sonra ikindiyi aksamla yatsi arasinda kildik" denir.
Buharí, Tefsir, Bakara 2, 42, Cihad 98, Megazi 29, Daavat 58; Muslim, Mesacid
202-206, (627); Ebu Davud 5, (409); Tirmizi, Tefsir, Bakara 2, (2987); Nesai,
Salat 14 (1, 236); Ibnu Mace, Salat 6, (684).