|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
4871 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam (bir mal hususunda ihtilaf eden, fakat beyyineleri olmayan) bir kavme
yemin teklif etti. (Iki taraf da) birden yemin etmeye kostu. Bunun uzerine
(once) yemin (edecek tarafin tesbiti icin) kur'a cekilmesini emretti."
Buhari, Sehadat 24; Ebu Davud, Akdiye 22, (3616, 3617, 3618).
4872 - Ebu Gatafan Ibnu Tarif el Murri anlatiyor: "Zeyd Ibnu Sabit ve Ibnu
Muti' aralarindaki bir ev sebebiyle (Medine Valisi) Mervan'a dava actilar.
Mervan, minberde yemin etmesi sartiyla, evin Zeyd Sabit'e ait olduguna hukmetti.
Zeyd:
"Ben onun icin su yerimde yemin ederim!" dedi. Mervan da:
"Hayir! Hukukun kesinlestigi yerde yemin edeceksin!" dedi. Bunun uzerine Zeyd
"Hakkim haktir" diye yemin etmeye basladi ve minberde yemin etmekten imtina
etti.
Mervan bu duruma hayret etti."
Muvatta, Akdiye 12, (2, 728).
YEMININ SEKLI
4873 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam, yemin teklif ettigi bir adama:
"Kendinden baska ilah bulunmayan Allah'in adiyla, o kimsenin yani dava sahibinin
senin yaninda mali olmadigina yemin et!" buyurdu."
Ebu Davud, Akdiye 24, (3620).
ADALET VE SEHADET
4874 - Amr Ibnu Suayb an ebihi an ceddihi anlatiyor: Resulullah aleyhissalatu
vesselam buyurdular ki:
"Hain erkek ve haine kadinin, zani erkek ve zaniye kadinin, kardesine kin
tasiyan kimsenin sehadeti caiz degildir."
Ebu Davud, Akdiye 16, (3600, 3601); Ibnu Mace, Ahkam 30, (2366).
Tirmizi'de Hz. Aise'den yapilan bir rivayette, haine kelimesinden sonra su
ziyade vardir: "Hadd-i kazf'la celde tatbik edilenin, sehadette (yalani) tecrube
edilmis olanin, ev halkina hizmet edenin, kendisini nisbet ettigi mevla ve
akrabalari hususlarinda muttehem olan (gercek nesebini gizleyen)in."
Tirmizi, Sehadat 1, (2299).
4875 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam buyurdular ki:
"Bedevinin, koylu aleyhindeki sehadeti caiz degildir."
Ebu Davud, Akdiye 17, (3602); Ibnu Mace, Ahkam 30, (2367).
4876 - Eymen Ibnu Hureym Ibni Fatik anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam:
"Yalan sehadet Allah'a sirkle bir tutulmustur!" buyurdular ve ayeti okudular.
(Mealen): "...Putlara tapmak gibi bir pislikten ve yalan sozden de kacinin."
(Hacc 30).
Tirmizi, Sehadat 3, (2300, 2301); Ebu Davud, Akdiye 15, (3599); Ibnu Mace,
Ahkam 32, (2372).
4877 - Zeyd Ibnu Halid radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam buyurdular ki:
"Size sahidlerin en hayirlisini haber vermeyeyim mi: O kendisine talep edilmezden
once sehadet etmeye gelendir."
Muslim, Akdiye 19, (1719); Muvatta, Akdiye 3, (2, 720); Ebu Davud, Akdiye
13, (3596); Tirmizi, Sehadat 1, (2296).
4878 - Huzeyme Ibnu Sabit radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam bir bedeviden bir at satin almisti. Aleyhissalatu vesselam, onu eve
kadar getirivermesini ve orada parasini almasini soyledi. Bu sirada kendisi
hizli hizli yurudu; bedevi ise agir agir yuruyordu. (Aralarinda epeyce bir
mesafe hasil oldu. Bu sirada) bazi kimseler bedeviye gelip at uzerinde pazarlik
yapmaya basladilar. Onu Resulullah aleyhissalatu vesselam'in satin almis oldugunu
kimse bilmiyordu. Bedevi, Aleyhissalatu vesselam'a seslenip:
"Su ati alacaksan al, degilse sattim!" dedi. Resulullah aleyhissalatu vesselam
bedevinin bu sozunu isitince adama yonelip: "Ben onu zaten senden satin aldim
ya!" buyurdular. Ama bedevi:
"(Bu ne demek?) Vallahi ben onu sana satmadim!" dedi. Aleyhissalatu vesselam:
"Bilakis! Ben onu senden aldim" dedi. Bunun uzerine bedevi:
"Bir sahit getir!" demeye basladi. Hemen Huzeyme atilip:
"Ben sehadet ederim, siz onu satin aldiniz!" dedi. Aleyhissalatu vesselam,
Huzeyme'ye gelerek: "Ne ile sehadet ediyorsun?" diye sordu. Huzeyme:
"Sana olan tasdikim ile, Ey Allah'in Resulu!" dedi. Bunun uzerine Aleyhissalatu
vesselam Huzeyme'nin sehadetini iki kisinin sehadeti yerine koydu."
Ebu Davud, Akdiye 20, (3607); Nesai, Buyu 91, (7, 302).
Rezin su ziyadeyi ilave etti: "Bedevi: "Bu, Resulullah mi?" dedi. Ebu Hureyre
kendisine: "Peygamberini tanimaman cahillik olarak sana yeter. Allah Teala
Hazretleri dogru soyledi: "Bedeviler kufur ve nifak yonunden daha siddetli
ve Allah'in Resulune indirdigi emir ve yasaklari bilmemeye daha musaiddirler"
(Tevbe 97). Bedevi bunun uzerine ati sattigini itiraf etti."
EHL-I KITABIN SEHADETI
4879 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma soyle hitap etmistir: "Ey muslumanlar!
Peygamberiniz aleyhissalatu vesselam'a indirilen kitap, Allah'in en yeni kitabi
ve icine hicbir sey karismamis oldugu halde, onu okuyup durdugunuz halde,
nasil olur da Ehl-i Kitab'a (ser'i) birsey sormaktasiniz? Halbuki Allah Teala
Hazretleri, Ehl-i Kitab'in Allah'in kitabini degistirip elleriyle yeni bir
kitap yazdiklarini, sonra da az bir menfaati satin almak icin: "Bu, Allah
katindandir" dediklerini haber vermektedir. Bilesiniz, size gelen ilim, onlara
soru sormanizi men etmektedir. Hayir! Vallahi onlardan bir kisinin bile size
inen kitaptan sizlere bir sey sordugunu gormuyoruz."
Buhari, I'tisam 25, Sehadat 29, Tevhid 42.
4880 - Sa'bi anlatiyor: "Muslumanlardan birine, Dakuka'da olum geldi. Vasiyetine
sahidlik edecek hicbir musluman bulamadi. Bunun uzerine Ehl-i Kitap'tan iki
kisiyi vasiyetine sahid kildi. Bunlar Kufe'ye geldiler. Ebu Musa el-Es'ari'yi
bulup durumu haber verdiler. Bunlar olenin tereke ve vasiyetini beraberlerinde
getirmislerdi. Ebu Musa radiyallahu anh onlara:
"Bu hadise, Resulullah aleyhissalatu vesselam devrinden sonra hic gorulmeyen
bir hadisedir" dedi. Ikindi namazindan sonra onlara, ihanet etmedikleri, yalan
soylemedikleri, vasiyeti tebdil etmedikleri, gizlemedikleri, degistirmedikleri,
soylediklerinin o adamin vasiyeti, getirdiklerinin de terikesi olduguna dair
yemin ettirdi. Sonra sehadetlerini(n geregini yerine getirip) uygulamaya koydu."
Ebu Davud, Akdiye 19, (3605).