|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
4151 - Ebu Davud'un bir rivayetinde soyle buyurulur: "Mukateb, uzerinde bir
dirhemlik borc kaldigi muddetce koledir."
Ebu Davud, Itk 1, (3926).
4152 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam buyurdular ki: "Mukatebe karsi bir hadd islenir, (diyet almaya hak
kazanirsa) veya mirasa mazhar olursa, (borcunu odeyerek) hurriyetinden kazandigi
miktarca onlara varis olur." "Resulullah aleyhissalatu vesselamsoyle buyurdular:
"Mukateb, odedigi hisse nisbetinde hur diyeti oder, geri kalana kole diyetinden
oder."
Tirmizi, Buyu' 35, (1259); Ebu Davud, Diyat 22, (4582); Nesai, Kasame 36,
(8, 45, 46).
4153 - Ummu Seleme radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselambize
buyurdular ki: "Sizden birinin mukatebinin sizce hala odeyecegi borcu varsa
da, ona karsi ortunsun."
Ebu Davud, Itk 1, (3928); Tirmizi, Buyu' 35, (1261); Ibnu Mace, Itk 3, (2520).
4154 - Musa Ibnu Enes Ibn-i Malik radiyallahu anh anlatiyor: "Sirin, Hz. Enes'e
mukatebe yapma talebinde bulundu. Hz. Enes cok zengindi, mukatebe yapmayi
reddetti. Sirin Hz. Omer radiyallahu anh'a basvurdu. Hz. Omer, Enes radiyallahu
anhuma'yi cagirarak: "Sirin'le mukatebe yap!" emretti. Enes radiyallahu anh
yine kabul etmedi. Hz. Omer, cubuguyla Enes'e vurdu. Ve su ayeti okudu: "Kolelerinizden
hur olmak icin bedel vermek (mukatebe yapmak) isteyenlerin, -onlarda bir iyilik
gorurseniz- bedel vermesini kabul edin" (Nur 33). Bunun uzerine Hz. Enes mukatebe
yapti."
Buhari, Mukateb 1.
4155 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Berrire mukatebe bedelini odemede
yardim istemeye geldi..."
4156 - Nesa'i'nin rivayetinde su ziyade mevcuttur: "Berire radiyallahu anha
kendi nefsinin hurriyete kavusmasi icin dokuz okiyye uzerine mukatebe yapti.
Her sene bir okiyye odeyecekti. Resulullah aleyhissalatu vesselamonu, (hurriyetine
kavustugu zaman) kocasi ile beraberlige devam etme veya bosanma hususunda
muhayyer birakti. Kocasi kole idi. Berire kendini (kocadan ayrilmayi) tercih
etti. Urve der ki: "Kocasi hur olsaydi, Aleyhissalatu vesselam Berire'yi muhayyer
birakmazdi."
MUTALLAKA VE MUHTELEA'NIN IDDETLERI
4157 - Esma Bintu Yezid Ibni's-Seken el-Ensariyye radiyallahu anha'nin anlattigina
gore, "Esma, Resulullah aleyhissalatu vesselamzamaninda kocasindan bosanmistir.
Ve o siralarda bosanan kadin icin henuz iddet bekleme hukmu yoktu. Iste bu
sebeple, Esma bosaninca, Allah Teala Hazretleri, bosanan icin iddet bekleme
emrini indirdi."
Ebu Davud, Talak 36, (2281).
4158 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Allah Teala Hazretleri: "Bosanan
kadinlar kendi kendilerine uc aybasi hali beklerler" (Bakara 228) buyuruyor.
Yine Allah Teala Hazretleri: "Kadinlariniz arasinda ay hali gormekten kesilenler
ile ay hali gormemis olanlarin iddetleri hususunda supheye duserseniz, bilin
ki, onlarin iddet beklemesi uc aydir..." (Talak 4). (Onceki ayet) bu ikinci
ile neshedilmis oldu Keza Allah Teala Hazretleri (birinci ayetten bazi hukumleri
neshederek) buyurmustur ki: "Mu'min kadinlarla nikahlanip, onlari, temasta
bulunmadan bosadiginizda, artik onlar icin soze iddet saymaya luzum yoktur.
Kendilerine bagista bulunarak onlari guzellikle serbest birakin" (Ahzab 49).
Ebu Davud, Talak 10, (2195), 27, (2282); Nesai, Talak 54, (6, 187), 74, (6,
212).
4159 - Yine Ibnu Abbas radiyallahu anhuma, "Bosanan kadinlar kendi kendilerine
uc aybasi hali beklerler, eger Allah'a ve ahiret gunune inanmislarsa, rahimlerinde
Allah'in yarattigini gizlemeleri kendilerine helal degildir, kocalari bu arada
barismak isterlerse, karilarini geri almakta daha cok hak sahibidirler" (Bakara
223) ayeti icin der ki: "Bu ayete gore, erkek hanimini uc kere de bosasa ona
donmeye hakki vardir. Bu hukum su ayetle neshedildi: "Bosanma iki defadir.
(Ondan sonrasi) ya iyilikle tutmak, ya guzellikle salmaktir" (Bakara 229).
Nesai, Talak 74, (6, 212).
4160 - Suleyman Ibnu Yesar rahimehullah anlatiyor: "el-Ahvas, hanimini bosamisti.
Hanimi ucuncu hayizin kanama muddetinde iken Sam'da oldu. Hz. Muaviye radiyallahu
anh, Zeyd Ibnu Sabit radiyallahu anh'a yazarak bunun hukmunu sordu. Zeyd cevaben
soyle yazdi: "Eger kadin, ucuncu hayz'in kanama devresine girmis idiyse, kocadan
tamamen ayrilmis, koca da ondan ayrilmistir. Ne kadin, kocaya, ne de koca
kadina varis olamaz."
Muvatta, Talak 56, (2, 577).