|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
4041 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma derdi ki: "Kole, hanimini iki talakla
bosadi mi artik kadin, baska bir kocaya var(ip ondan bosan)madikca ona haram
olur. Bu kolenin hanimi hur de olsa, kole de olsa hukum boyledir. Hur kadinin
iddeti uc hayiz muddeti, kole kadinin iddeti iki hayiz muddetidir."
Muvatta, Talak 50, (2, 574).
4042 - Ebu Hasan Mevla Beni Nevfel anlatiyor: "Ibnu Abbas radiyallahu anhuma'ya
dedim ki: "Bir kole, nikahi altinda bulunan kole bir kadini iki talakla bosasa,
sonra bunlar azad edilseler, onunla yeniden evlenmek istemesi caiz olur mu?"
Ibnu Abbas radiyallahu anhuma sorumu soyle cevapladi: "Evet! Ona bir talak
daha kalmistir, Resulullah aleyhissalatu vesselam boyle hukmetti."
Ebu Davud, Talak 6, (2187, 2188); Nesai, Talak 19, (6, 154, 155).
4043 - Nafi rahimehullah anlatiyor: "Ibnu Omer radiyallahu anhuma derdi ki:
"Kim kolesine evlenme izni verirse, bosama yyetkisi kolenin elinde olur. Onun
bosama yetkisinden hic biri baskasinin elinde olamaz. Ancak, kisinin kendi
kolesinin cariyesini veya cariyesinin cariyesini almasinda bir gunah yoktur."
Muvatta, Talak 51, (2, 575).
4044 - Suleyman Ibnu Yesar rahimehullah anlatiyor: "Nufey' Resulullah aleyhissalatu
vesselam'in zevce-i pakleri Ummu Seleme'nin mukatebi idi veya, nikahinda hur
bir kadin olan bir kole idi. Nufey' bu kadini iki talakla bosadi. Sonra kadini
geri almak istedi. Durumu Hz. Osman ve Zeyd Ibnu Sabit radiyallahu anhuma'ya
sordu. Bunlar: "O artik sana haram oldu, o artik sana haram oldu!" dediler."
Muvatta, Talak 47, (2, 574).
4045 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma demistir ki: "Cariyenin bosanmasi bes
suretle vukua gelir: Azad edilmesi, kocasinin bosamasi, efendisinin satmasi,
efendisinin hibe etmesi, miras olmasiyla."
Rezin tahric etmistir.
4046 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Ben, kari-koca iki kolemi azad
etmek istemistim. Resulullah aleyhissalatu vesselam once erkekten baslayip
sonra da kadini azad etmemi emretti."
Ebu Davud, Talak 22, (2237); Nesai, Talak 28, (6, 161).
Rezin, (Resulullah'in bu emrinin sebebini belirtmek uzere) su ziyadede bulunmustur:
"....kadina hakk-i hiyar (erkegi kabul veya reddetme muhayyerligi) olmasin
diye."
4047 - Yine Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Berire radiyallahu anha'da
uc sunnet vardi:
1. Azad edildi ve kocasini tercih edip etmemede muhayyer kilindi.
2. Resulullah aleyhissalatu vesselam onun hakkinda: "Vela, azad edenedir"
buyurdu.
3. Resulullah aleyhissalatu vesselam, tencere kaynarken eve girmisti. Kendisine
ekmek ve evde bulunan katiktan bir sofra kuruldu.
"Galiba bir tencerenin kaynadigini goruyorum" buyurdu. Oradakiler: "Evet ama,
bu Berire'ye tasadduk edilen bir ettir. Sen ise sadaka yemiyorsun!" dediler.
Aleyhissalatu vesselam: "Bu ona sadakadir, (ama ondan) bize hediyedir!" buyurdu."
Buhari, Talak 14, Nikah 18, Et'ime 31, Itk 10, Feraiz 22, 23, 19, 25; Muslim,
Itk 14, (1504); Muvatta, Talak 25, (2, 562); Ebu Davud, Talak 19, (2233, 2235,
2236); Tirmizi, Rada' 7, (1154, 1155); Nesai, Talak 29, 30, (6, 162, 163).
4048 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Berire'nin kocasi, Mugis
adinda bir kole idi. Ben onu, berire'nin etrafinda aglayarak tavaf edercesine
dolastigini gorur gibiyim. Gozyaslari sakallarini islatmisti. Hatta Resulullah
aleyhissalatu vesselam bir ara amcasi Abbas radiyallahu anh'a: "Mugis'in Berire'ye
olan sevgisine mukabil, Berire'nin Mugis'e olan nefreti seni hayrete sevketmiyor
mu?" buyurdu. (Mugis'in haline aciyarak) Berire'ye: "Mugis'e ric'at etmez
misin?" diye sefaatte bulundu. Ancak Berire kararli idi: "Ey Allah'in Resulu,
bunu emir mi buyuruyorsunuz? (Eger, emirse hayhay. Hemen ayrilma kararimdan
doneyim!)" dedi. Resulullah: "Hayir! Ben sadece onun lehine sefaatte bulunuyorum!"
deyince, Berire: "Oyleyse ona ihtiyacim yok!" cevabini verdi."
Buhari, Talak 15, 16; Ebu Davud, Talak 31, (2231, 2232); Tirmizi, Rada' 7
(1156); Nesai, Kudat 27, (8, 245).
4049 - Imam Malik'e ulastigina gore: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'in
zevce-i pakleri, ummu'l-mu'minin Hafsa radiyallahu anha, beni Adiyy'e ait
bir cariye olan Zebra'ya -ki bir kolenin nikahi altinda idi ve efendisi azad
etmisti- haber salip yanina cagirtti ve dedi ki: (Simdi sen, zevcin sana temas
etmedikce muhayyersin.) Eger sukut edersen, muhayyerligin kalmaz."
Boyle bir hakkin varligini ogrenen kadin derhal: "O bostur, yine bostur, yine
bostur" diyerek kocasini uc talakta bosadi."
Muvatta, Talak 27, (2, 563).
MUTEFERRIK HUKUMLER
4050 - Abdullah Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor: "Talaku's-sunne (sunnete
uygun bosama), kadini temizlik doneminde cimada bulunmadan yapilan bosamadir."
Nesai, Talak 2, (6, 140).