|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
HAMMAM HAKKINDA
3791 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam
kadinlari da erkekleri de hammama girmekten nehyetmisti. Sonradan izarlarina
sarinmis olarak erkeklerin girmesine izin verdi."
3792 - Bir baska rivayette soyle denmistir. "Hz. Aise radiyallahu anha'nin
yanina, Samli kadinlardan bir grup girmisti. Hz. Aise: "Sizler herhalde, hanimlari
hamamlara giren bolgedensiniz!" dedi. Kadinlar: "Evet!" diye cevap verdiler.
Hz. Aise: "Ama ben Resulullah aleyhissalatu vesselam'in: "Elbisesini evinden
haric bir yerde cikaran her kadin, mutlaka Allah'la kendi arasindaki perdeyi
yirtmis olur" dedigini isittim" buyurdu.
Ebu Davud, Hammam 1, (4009, 4010); Tirmizi, Edeb 43, (2803, 2804).
3793 - Abdullah Imnu Amr Ibni'l-As radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah
aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Size Acem diyarinin fethi muyesser
olacak. Oralarda hamam denen evlere rastliyacaksiniz. Sakin ola erkekler onlara
izarsiz girmesinler. Nifas veya hastalik hali disinda kadinlarin oralara girmesine
izin vermeyin."
Ebu Davud, Hammam 1, (4011).
3794 - Hz. Cabir radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam
buyurdular ki: "Allah ve ahiret gunune inanan kimse izarsiz hammama girmesin.
Kim Allah'a ve ahirete inaniyorsa, bir ozru olmadan hanimini hammama sokmasin.
Kim Allah'a ahirete, inaniyorsa uzerinde icki bulunan sofraya oturmasin."
Tirmizi, Edeb 43, (2802); Nesai, Gusl 2, (1, 198).
HAYIZLI VE HAYIZLIYLA ILGILI HUKUMLER
3795 - Hz. Enes radiyallahu anh anlatiyor: "Yahudilerin soyle bir adeti vardi:
Iclerinde bir kadin adet gormeye baslayinca, onunla beraber yiyip icmezler,
evlerde beraber oturup kalkmazlardi. Bu durumu Ashab radiyallahu anhum Resulullah
aleyhissalatu vesselam'a sordular. bunun uzerine Cenab-i Hak su ayeti inzal
buyurdu. (Mealen): "Ey Muhammed! Sana kadinlarin aybasi halinden sorarlar.
De ki: "O bir ezadir. Aybasi halinde iken kadinlardan uzak kalin. Temizlenmelerine
kadar onlara yaklasmayin. Temizlendikleri zaman Allah'in size buyurdugu yoldan
yaklasin..." (Bakara 222) ayeti uzerine Resulullah aleyhissalatu vesselam:
"Kadinlarinizla nikah (zevciyat muamelesi) disinda her seyi yapin!" buyurdu.
bu ruhsat yahudilere ulasinca: "Bu adam ne yapmak istiyor? Bize muhalefet
etmedigi bir sey birakmadi!" dediler. (Bu sozu isiten) Useyd Ibnu Hudayr ve
Abbad Ibnu Bisr radiyallahu anhuma gelerek: "Ey Allah'in Resulu! yahudiler
soyle soyle soyluyorlar" diye haber verdiler. "Biz kadinlarla beraber oturup
kalkmiyacak miyiz?" dediler. Resulullah aleyhissalatu vesselam'in rengi oylesine
degisti ki, biz onlara kizdigini zannettik. Onlar da hemen cikip gittiler.
Derken onlar yolda Resulullah'a gonderilen hediye sutle karsilastilar. Resulullah
o sutu hemen bunlarin pesisira icmeleri icin gonderdi. Boylece anladilar ki,
Aleyhissalatu vesselam kendilerine gucenmemistir."
Muslim, Hayiz 16, (302); Ebu Davud, Nikah 47, (2165); Tirmizi, Tefsir, Bakara,
(2981); Nesai, Taharet 181, (1, 152).
3796 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam buyurdular ki: "kim hayizlinin fercine veya bir kadinin duburune
(arka uzvuna) temas ederse veya kahine ugrarsa Muhammed'e indirilenden teberri
etmis (yuz cevirmis) olur."
Tirmizi, Taharet 102, (135); Ibnu Mace, Taharet 122, (639).
3797 - Hz. Aise radiyallahu anha anlatiyor: "Bizden biri hayizli olur, Resulullah
aleyhissalatu vesselam da onunla mubaseret etmek dilerse, ona hayiz olur olmaz
izarini baglamasini emreder, sonra mubaseret ederdi. Sizden hanginiz, nefsine,
Resulullah aleyhissalatu vesselam'in nefsine hakim oldugu kadar hakim olur?"
Ebu Davud'un bir rivayetinde, "fevr" (evvelinde -ki "hayz olur olmaz" diye
karsiladik-) yerine "fevh" denilmistir (ki bu da "cogunda" ve "evvelinde"
manasina gelir.)
3798 - Nesai'nin Cumay' Ibnu Umayr'dan kaydettigi bir rivayette soyle denmistir:
"Ben, annem ve teyzemle birlikte Hz. Aise radiyallahu anha'nin yanina girdim.
Onlar Hz. Aise'ye: "Hayizli iken, sizlerle Aleyhissalatu vesselam ne sekilde
mubaserette bulunurdu?" diye sordular. Aise validemiz:
"Hayiz oldugumuz zaman bize, genis bir izar giymemizi emreder, sonra sine
ve gogsumuze iltizamda (temasta) bulunurdu."
3799 - Muvatta'nin rivayetinde soyledir: "Ubeydullah Ibnu Abdillah Ibni Omer
radiyallahu anhuma, Hz. Aise'ye gondererek -kisi, hayizli olan hanimiyla mubaserette
bulunabilir mi?- diye sordurdu. Hz. Aise radiyallahu anha: "Kadinin alt kisminna
izarini baglatsin sonra onunla mubaserette bulunsun" cevabini verdi."
3800 - Ebu Davud ve Nesai'nin bir rivayetinde soyle denmektedir: "Resulullah
aleyhissalatu vesselam zevcelerinden bir kadinla hayizli oldugu halde mubaseret
ederdi. Yeter ki, uyluklarinin ortasina kadar izari uzanmis olsun veya dizleri
ortulu bulunsun."
Buhari, Hayz 5; Muslim, Hayz 1, 4, (293, 295); Muvatta, Taharet 95, (1, 58);
Ebu Davud Taharet 107, (267, 268, 273); Tirmizi, Taharet 99, (132); Nesai,
Hayz 12, 13, (1, 189).