|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
IHTIKAR VE PAHALANDIRMAYA DAIR HADISLER
371 - Ibnu'l-Museyyeb anlatiyor: "Ma'mer Ibnu Ebi Ma'mer -ki Ibnu Abdillah
da denir ve Benu Adiyy Ibnu Ka'b'dan biridir- dedi ki: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) soyle buyurdular: "Ihtikar yapan hatakar olmustur."
Said Ibnu'l-Museyyeb'e: "Ama sen de ihtikar yapiyorsun" dendi de: "Bu hadisi
rivayet eden Ma'mer de ihtikar yapiyordu" diye cevap verdi."
Muslim, Musakat 129, (1605); Ebu Davud, Buyu 49, (3447); Tirmizi, Buyu 40
(1267).
372 - Imam Malik diyor ki: "Bana ulastigina gore Hz. Omer (radiyallahu anh)
soyle demistir: "Bizim carsimizda ihtikar olamaz. Yanlarinda fazla yiyecek
maddesi bulunan bir kisim insanlar, bizim sahamiza Allah'in rizkindan inmis
olan bir rizka yonelip, onu bize karsi saklayamazlar. Ancak kim, yaz, kis
demeden zahmetlere katlanarak mal getirmis ise o Omer'in misafiridir. Allah'in
istedigi sekilde malini satsin, istedigi sekilde de saklasin."
Muvatta, Buyu 56, (2, 651).
373 - Imam Malik'e ulastigina gore, "Hz. Osman da ihtikar yapmayi yasaklamistir.
Muvatta, Buyu 58, (2, 651).
374 - Ibnu'l-Museyyeb anlatiyor: "Hz. Omer (radiyallahu anh), pazara ugramisti.
Orada Hatib Ibnu Ebi Belte'a'ya ugradi. Hatib'in (ucuz fiyatla) kuru uzum
sattigini gorunce: "Ya fiyati (digerlerinin seviyesine yukseltirsin yahut
pazarimizdan ceker gidersin" diye ihtar etti."
Muvatta, Buyu 57, (2, 651).
375 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Bir adam gelerek: "Ey Allah'in
Resulu, bizler icin esyalara fiyat tesbit ediver" diye muracaatta bulundu.
Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam): "Hayir fiyat koymayayim (rizka bolluk
vermesi icin) Allah'a dua edeyim" cevabini verdi. Arkadan bir baskasi gelerek:
(Ortalik pahalandi, esyalarin) fiyatini bize siz tesbit ediverin" diye talebde
bulununca, bu sefer: "Hayir rizki bollastirip, darlastiran Allah'tir. Ben
hicbir kimseye zulmetmemis olarak Allah'a kavusmak istiyorum" cevabini verdi.
Ebu Davud, Buyu 51, (3450).
376 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Halk Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam)'e muracaatla: "Ey Allah'in Resulu, fiyatlar yukseldi, bizim icin
fiyatlari siz tesbit edin" dediler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) onlara
su cevabi verdi: "Fiyatlari koyan Allah'tir. Rizki veren, artirip eksilten
de O'dur. Ben ise, hic kimse benden ne kan ne de mal hususunda hak talebinde
bulunmaz oldugu halde Allah'a kavusmami diliyorum."
Ebu Davud, Buyu 51, (3451); Tirmizi, Buyu 73, (1314). Tirmizi hadisin sahih
oldugunu soylemistir.
377 - Ibnu Omer (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Pahalanmasi icin, kim bir yiyecek maddesini kirk
gun saklarsa, o, Allah'tan yuz cevirmistir, Allah da ondan yuz cevirmistir."
Bu hadisi Ahmed Ibnu Hanbel Musned'inde (2, 33) zikretmistir. Mecmau'z-Zevaid'de
bunun ayrica Ebu Ya'la el-Mevsili'nin ve Bezzar'in Musned'lerinde, Taberani'nin
el-Mu'cemu'l-Evsat'inda tahric edildikleri belirtilir.
378 - Hz. Muaz (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam)'in soyle soyledigini isittim: "Ihtikar yapan kisi ne kotudur. Allah
fiyatlari ucuzlatsa uzulur, pahalandirirsasevinir."
Bu rivayet miskatu'l-Mesabih'de 2897 numarada Rezin'den olarak kaydedilmis,
Beyhaki'nin Su'abu'l-Iman'indan alindigi belirtilmistir.
379 - Ebu Umame (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) soyle buyurdu: "Sehirlerde yasayanlar, Allah yolunda hapsedilmis
kimselerdir. Gidalarinda onlara ihtikar yapmayin, onlara fiyatlari yukseltmeyin,
zira kim onlara bir gida maddesini kirk gun hapsetse, sonra da tamamini tasadduk
etse yine de isledigi gunahi affettiremez."
Rezin'in ilavesidir. Munziri'nin et-Tergib ve't-Terhib'inde kaydedilmistir.
(3, 27).
380 - Hz. Ebu Hureyre ve Hz. Ma'kil Ibnu Yesar (radiyallahu anhuma)'in anlattiklarina
gore, Hz. Peygamber soyle buyurmuslardir: "Muhtekirler ve cana kiyanlar ayni
derecede hasrolacaklar. Kim Muslumanlarin herhangi bir seydeki fiyatina mudahale
ederek pahalandirirsa, kiyamet gununde atesin buyugunde cezalandirilmasi Allah'a
vacib olmustur."
Rezin'in ilavesidir. Munziri'nin et-Tergib ve't-Terhib'inde kaydedilmistir.
(3, 27).