|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
2821 - Abdullah Ibnu Amr Ibni 'l-As (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki:
"Imam namazi kilip tesehhudu tamamladiktan sonra, selam vermezden once hades
vaki olsa (yani abdesti bozulsa), namazi tamamlanmistir, namazini tamamlayan
cemaatteki diger kimselerin namazi da tamamlanmistir.''
Ebu Davud, Salat 74, (617); Tirmizi, Salat 300 (408).
2822 - Hz. Ebu Hureyre anlatiyor: ''Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular
ki: "(Imamlar) sizin icin kilarlar. Dogru kilarlarsa (sevabi)sizedir. Hatali
kilarlarsa (sizin namazinizin sevabi) sizedir, hata onlarin aleyhlerinedir."
Buhari, Ezan 55.
CUMA NAMAZININ FAZILETI, VUZUBU, AHKAMI
2823 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor:"Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Kim cum'a gunu cenabet guslu ile gusul yapar, sonra
cum'aya giderse sanki bir deve kurban etmis gibi (sevaba nail) olur. Kim ikinci
saatte giderse bir sigir kurban etmis gibi (sevaba nail) olur.Kim ucuncu saat
giderse boynuzlu bir davar kurban etmis gibi (sevaba nail) olur. Kim dorduncu
saat giderse bir tavuk kurban etmis gibi (sevaba nail) olur. Kim besinci saatte
giderse bir yumurta tasadduk etmis gibi (sevaba nail) olur. Imam (hutbeye)
cikinca melekler hazir olur, zikri dinlerler."
(Buhari, Cum'a4,19; Muslim, Cum'a 10, (850); Muvatta, Cum'a 1, (1,101); Ebu
Davud, Taharet 129, (351); Tirmizi, Salat 358, (499); Nesai, Cum'a 14, (3,
99); Ibnu Mace, Ikamet 82, (1092).
2824 - Bir rivayette soyle denmistir: "Cuma gunu olunca, mescidin her bir
kapisinda melekler vardir. Ilk gelenleri sirayla yazarlar. Imam (minbere)
oturunca defterleri kapatip, zikri dinlemeye giderler."
Muslim, Cum'a 24, (850).
2825 - Evs Ibnu Evs es-Sakafi (radiyallahu anh) anlatiyor:"Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdularki: "Kim (cuma gunu) yikar ve yikanirsa, kim erkenden
(mescide) gider ve hutbenin basina yetisirse, yurur ve binmezse, imama yakin
durur, dinler, malayani soz etmezse ona her bir adim icin bir yillik amelin
oruclari ve namazlariyla sevabi yazilir.''
Ebu Davud, Taharet 129 (345, 346); Tirmizi, Salat 356, (496); Nesai, Cum'a
12, (3, 97); Ibnu Mace, Ikamet 80, (1027); Buhari, Cum'a 6.
Ebu Davud der ki:"Mekhul'e "gassele" ve "igtesele" den sorulmustu su cevabi
verdi:"Bundan maksad basini ve bedenini yikamaktir.'' Sa'id Ibnu Abdilaziz
de ayni seyi soyledi. "Hanimiyla cinsi munasebette bulunarak onu da yikanmaya
muhtac kildi demektir. Boyle yapmak, namaza cikinca, gozlerin korunmasinda
en elverisli vasitadir."
"Igtisele" ise cimadan sonraki yikanmadir.
"Bekkere" ilk vaktinde namaza gitmektir.
"Ibtekere" hutbenin basina yetismektir.
2826 - Abdullah Ibnu Amr Ibni'l As (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Cum'a namazina uc (grup) insan katilir:
1) Kisi var, namaza katilir, bos konusma yapar. Bunun namazdan hissesi, o
konusmasidir.
2) Kisi var namaza gelir dua eder. Bu kimse Allah'a duada bulunmustur, Allah
dilerse onun istedigini hemen verir, dilerse vermez.
3) Kisi vardir, namaza gelir sadece dinler ve sukut eder, mu'minlerin arasindan
yararak gecmez, kimseye eza vermez. Onun bu namazi, daha once gecen cum'a'ya
ve fazladan da uc gune kadar (gunahlarina) kefarettir. Bu hal Cenab-i Hakk'in
su sozune binaendir: "Kim bir hayir yaparsa bu kendisinden on misliyle kabul
edilir" (En'am 160).
Ebu Davud, Salat 235, (1113).
2827 - Hz. Ali (radiyallalhu anh) Kufe 'de hutbe verirken minberden soyle
seslenmistir: "Cum 'a gunu olunca seytan carsi ve pazara erkenden bayraklariyla
gider, insanlara binbir engel cikararak mani olmaya, onlari cuma'dan (hic
olmasa) geciktirmeye calisir. Melekler de erkenden gidip mescidin kapilarina
dururlar. Gelenleri birinci saatte gelenler, ikinci saatte gelenler diye yazarlar.
Bu hal imam (hutbeye) cikincaya kadar devam eder. Kisi mescidde, imami gorup,
dinleyebilecegi biryere oturup, can kulagiyla dinledi ve konusmadi mi, kendisine
iki kat sevap vardir. Kisi uzakta kalir ve imami dinleyemiyecegi bir yere
oturur, sessiz durur ve konusmazsa bir hisse sevap alir. Eger, imami gorup
dinleyebilecegi bir yere oturur fakat bos konusma yapar, sessiz kalmazsa,
ona iki hisse vebal yazilir. Eger, dinleme ve gorme imkan ni olmayan bir yere
oturur ve bos konusur ve sessiz kalmazsa, ona bir hisse vebal vardir. Kim
de yanindaki arkadasina cum'a gunu "sus!'' derse "bos konusmus'' olur. Kim
de bos konusur ise, o cumadaki sevaptan nasibsiz kalir. ''
(Hz. Ali) konusmasinin sonunda sunu soyledi:"Ben bunu Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) 'dan isittim.''
Ebu Davud, Salat 209, (1051).
2828 - Tarik Ibnu Sihab (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdularki: "Cum'a namazi, dort kisi haric geri kalan her musluman
uzerine cemaat icinde yapmasi gereken vacib bir hakk'dir. Cumadan istisna
edilen bu dort kisi sunlardir: Kole, kadin, cocuk ve hasta."
Ebu Davud, Salat 215, (1067).
2829 - Abdullah Ibnu Amr Ibni 'l-As (radiyallahu anhuma) anlatiyor:"Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki : "Ezani her isitene cuma farzdir."
Ebu Davud, Salat 212, (1056).
2830 - Hz. Hafsa (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Her ihtilam olan erkege cum ' aya gitmek vacibtir.
Cum'aya her gidene de gusul vacibtir."
Ebu Davud, Taharet 129, (342); Nesai, Cum'a 2, (3, 89).