|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
281 - Diger bir rivayette, Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Hz. Aise (radiyallahu
anha)'ye soyle soylemistir: "(Berire'yi) once satin al sonra da azad et. (Onu
satan efendilerini de birak, bir ise yaramiyacak olan) istedikleri sarti kossunlar."
Aise Berire'yi satin alip, azad etti. Berire'nin ailesi, vela hakkinin kendilerine
ait olmasi sartini kostu. Bunun uzerine Resulullah (aleyhissalatu vesselam);
su aciklamayi yapti:
"(Olmaz oyle sey!) Vela hakki azad edene aittir. Satanlar yuz sartta kossalar
(batildir!)".
Buhari, Surut 10.
MULAMESE VE MUNAZEBE'YE DAIR
282 - Ebu Said el-Hudri (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) iki giyim ve iki de alis-veris tarzini yasakladi. Yasaklanan satis
tarzlari: Mulamese ve munabezedir. Mulamese, digerinin elbisesine gunduz veya
gece, eliyle sadece degmesi, elbiseyi altust ederek iyice gormemesi (ve bu
kadarla satis akdinin tamamlanmasidir).
Munabeze ise, kisinin elbisesini oburune atmasi, oburunun de kendi elbisesini
ona atmasi ve bu atismanin da, elbiseye bakip razi olmadan satis sayilmasidir.
Yasaklanan iki giyinmeden biri, istimalu's-samma'dir; bu da kisinin elbisesini
omuzlarindan biri uzerine koyup, sarinmasi, diger giyinme omuzunu acikta elbisesiz
birakmasidir. Yasaklanan diger giyinme tarzi ihtiba'dir. Bu da oturmakta olan
bir kimsenin elbisesine sarinmasi, bu esnada fercini orten baska bir sey olmamasidir."
Buhari, Libas 20, 21, Salat 10, Savm 66, Buyu 62, 63, Isti'zan 42; Muslim,
Buyu 3, (1512); Ebu Davud, Buyu 25, (3377-3378); Nesai, Buyu25, (7, 260-261);
Ibnu Mace, Ticarat 12, (2170).
283 - Nesai'nin bir rivayetinde su aciklama yapilir: "Munabeze: saticinin;
"Bu elbiseyi sana atarsam satis tamam olmustur" demesidir. Mulamese de elbiseyi
acip, evirip cevirmeden elini degmesi ve degince de satis muamelesinin tamam
olmasidir."
Nesai'de Ibnu Omer (radiyallahu anh)'den: "Bu, cahiliye ehlinin, alis-veriste
basvurduklari bir tarzdi" aciklamasi yer alir.
BEY'U'L-GARAR VE DIGERLERI HAKKINDA
284 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) bey'u'l-garar ve bey'u'l-hasati yasakladi."
Muslim, Buyu 4, (513); Ebu Davud, Buyu 25, (3376); Tirmizi, Buyu 17, (1230);
Nesai, Buyu 27 (7, 262); Ibnu Mace, Ticarat 23, (2194).
285 - Hz. Ali (radiyallahu anh) anlatiyor: "Halk oyle cetin devirler yasayacak
ki, o zaman zenginler, kendilerine emredilmedigi halde, cimriliklerinden,
ellerindekileri cok siki tutacaklar. Cenab-i Hakk: "Aranizdaki fazileti unutmayin"
buyurmaktadir (Bakara 237). Resulullah (aleyhissalatu vesselam) da sunlari
yasaklamistir: Bey'u'l-muzdar'i, bey'u'l-garar'i, (mechulun satisi) ve salahi
ortaya cikmadan meyve satisini."
Ebu Davud, Buyu 26 (3382).
286 - Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam): "Koylu adina sehirli satis yapmasin" dedi ve ilave etti: "Birakin
insanlari, Allah birinin sebebiyle digerini riziklandirsin" buyurdu."
Buhari, Buyu 58, 64, 67, 69, 70, 71, Icare 14, Suru 8; Muslim, Buyu 11, 12,
18-21, (1515, 1520-1523); Nesai, Buyu 17, (7, 256); Ibnu Mace, Ticarat 15,
(2176); Muvatta, Buyu 96, (2, 683).
287 - Hz. Enes (radiyallahu anh)'ten gelen bir baska rivayette su sekilde
ifade edilmistir: Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ana baba bir kardes
bile olsa sehirlinin koylu adina satis yapmasini menetti."
Buhari, buyu 68, Muslim, Buyu 19, (1521); Nesai, Buyu 18, (7, 256); Ibnu Mace,
Ticarat 15, (2177).
288 - Ebu Davud ve Nesai'den gelen bir baska rivayette soyle buyurulur: "Sehirlinin
koylu adina satis yapmasi yasaktir, sehirli koylunun kardesi veya babasi bile
olsa." Ebu Davud'un Hz. Enes (radiyallahu anh)'ten yaptigi bir baska rivayet
su ziyadeyi ihtiva eder: "Sehirli koylu icin hicbir sey satmasin, koylu adina
satin da almasin" demektir.
289 - Ibnu Omer (radiyallahu anh) anlatiyor: Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) soyle emrettiler: "Saticilar mallarini carsiya indirmezden once
yolda karsilayip alis-veris yapmayin."
Tirmizi ve Muvatta disindakilerde tahric edilmistir.
Ebu Davud hadisin bas kisminda su ziyadeye yer verir: "Birbirinizin alis-verisine
karsi alis-veris yapmayin. (Pazara giden) mali yolda karsilamayin."
Nesai'de "ticaret mali (es-Sila')" yerine "Celeb mali" tabiri kullanilmistir.
(Celeb: Satmak icin celbedilen mala denir.).
290 - Ibnu Omer'den gelen bir baska rivayette: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) saticinin malini ovmesini ve daha pazara varmadan malin yolda satin
alinmasini veya sehirlinin koylu adina satis yapmasini yasakladi" buyrulur.
Bir baska rivayette de sadece "malin daha pazara varmadan satin alinmasini
yasakladi" denmektedir.
Buhari, Buyu 71; Muslim, Buyu 15, (1518); Ebu Davud, Icare 45 (3436); Nesai,
Buyu 18, (7, 257); Ibnu Mace, Ticarat 16, (2179).