|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
2581 - Nafi (rahimehullah) anlatiyor: "Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) secde
ettigi zaman ellerini, yuzunu koydugu seyin uzerine ko;yardi. Ben O'nu cok
soguk bir gunde gordum, ellerini (giymekte oldugu) burnusunun altinda cikarmis
cakillarin uzerine koymustur."
Muvatta, Kasru's-Salat 59, (1,163).
2582 - Mecze‚ Ibnu Zahir, Ashabu Secere'den Uhban Ibnu Evs'ten naklettigine
gore, Uhban "Diz kapaklarindan rahatsizdi, secde ettigi zaman dizkapaginin
altina minder koyardi."
Buhari, Meeazi 35.
2583 - Nafi (rahimehullah) anlatiyor: "Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) soyle
derdi: "Hasta kimse secde etmeye muktedir olamazsa basiyla ima eder, alnina
herhangi bir sey kaldirmaz."
Muvatta, Kasru's-Salat 74, (1, 168).
SECDE AZALARI
2584 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu
vesselam bize yedi aza uzerine secde etmemizi, sacimizi ve elbisemizi toplamamamizi
emretti. Bu azalar Sunlardir: "Alin, eller, diz kapaklari, ayaklar."
2585 - Bir diger rivayette soyle demistir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
buyurdular ki: "Ben yedi kemik uzerine secde etmekle emrolundum: Alin, -ve
eliyle burnunu isaret etti- eller, diz kapaklari, ayaklarin etraflari. Ne
elbiseleri ne de saci (secde sirasinda) toplamayiz."
Buhari, Ezan 133, 134, 137; Muslim, Salat 227-231 (490); Ebu Davud, Salat
155, (889, 890); Tirmizi, Salat 203, (273); Nesai, Iftitah 130, (2, 208);
Ibnu Mace, Ikamet 19, (883-885). Ikinci rivayet Sahiheyn rivayetidir.
2586 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a
nisbet ederek buyurdu ki: "Eller de secde eder, tipki alnin secde etmesi gibi.
Oyleyse, biriniz alnini secdeye koyunca ellerini de koysun. Alni secdeden
kaldirdimi onlari da kaldirsin."
Ebu Davud, Salat 155, (892); Nesai, Iftitah 129, (2, 207).
KUNUT
2587 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
bir ihtiyac sebebiyle, kendilerine Kurra denilen yetmis kisiyi yola cikardi.
Suleym asiretinden Ri'I ve Zekvan adinda iki kabile Bi'r-i Ma'une (Ma'une
Kuyusu) denilen bir suyun yaninda bunlarin onunu kesti. Hey'et bunlara: "Biz
size gelmedik. Biz Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in bir ihtiyaci icin
gidiyoruz" dediler. Ancak oburleri bunlari dinlemeyip oldurduler.
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) (duruma muttali olduktan sonra) sabah
namazlarindan sonra bir ay boyu onlara beddua etti. Bu hadise namazda kunut
okumanin baslangici oldu. Biz kunut yapmiyorduk."
Abdulaziz Ibnu Suheyb der ki: "Bir zat Enes (radiyallahu anh)'e Kunut'dan
sorarak:
"Bu, rukudan sonra mi yoksa kiraatin tamamlanmasindan sonra mi?" dedi. Enes:
"Hayir, kiraatin bitiminde" diye cevap verdi."
Bir baska rivayette (Enes) soyle dedi: "(Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
bir ay boyu) rukudan sonra (kunut yaparak bazi Arap kabilelerine beddua etti.)"
2588 - Bir baska rivayette: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) sabah namazindan
sonra bir ay boyu kunut yapti" denmistir."
2589 - Muslim'in bir rivayetinde: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), bir
ay boyu sabah namazinda rukudan sonra kunut yaparak Useyye (kabilesi)ne beddua
etti" denir."
Buhari nin bir rivayetinde: "Kunut, aksam ve sabah namazindaydi" denir."
Ebu Davud ve Nesai'nin bir rivayetinde: "Bir ay kunut yapti sonra terketti"
denir."
Buhari, Vitr 7, Cenaiz 41, Cizye 8, Megazi 38, Da'avat 59; Muslim, Mesacid
297-308, (677-679); Ebu Davud, Salat 345, (1444-1445); Nesai, Iftitah 116,
(2, 200).
2590 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) tam bir ay boyu, hic aralik vermeden her namazin pesinde, ogle,
ikindi, aksam, yatsi ve sabah namazlarinda Kunut yapti. Soyle ki: Son rek'at'te
semi'allahu li-men hamideh deyince Suleym asiretinden Ri'l, Zekvan, Useyye
kabilelerine beddua ediyor, namazda kendine uyanlar da amin diyorlardi."
Ebu Davud, Salat 345, (1443).