|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
MEKRUH VAKITLER
2391 - Ukbe Ibnu Amir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Uc vakit vardir ki, Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) bizi o vakitlerde namaz kilmaktan veya olulerimizi
mezara gommekten nehyetti:
- Gunes dogmaya basladigi andan yukselinceye kadar.
- Ogleyin gunes tepe noktasina gelince, meyledinceye kadar.
- Gunes batmaya meyledip batincaya kadar."
Muslim, Musafirin 293, (831); Ebu Davud, Cenaiz 55, (3192); Tirmizi, Cenaiz
41, (1030); Nesai, Mevakit, 31, (1, 275, 26).
2392 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Hic biriniz, gunesin dogmasi ve batmasi esnasinda
namaz kilmaya kalkmasin."
Buhari, Mevakit 31, 30, Hacc 73; Muslim, Musafirin 289, (838); Muvatta, Kur'an
47, (1, 220); Nesai, Mevakit 33, (1, 277).
2393 - Abdullah es-Sunabihi (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Gunes, beraberinde seytanin boynuzu oldugu halde
dogar, yukselince ondan ayrilir. Bilahare istiva edince (tepe noktasina gelince)
ona tekrar mukarenet (yakinlik) peydah eder. Zevalden sonra (tepe noktasindan
ayrilip batiya meyletimi) ondan yine ayrilir. Batmaya yakin tekrar ona yakinlik
peydah eder, batinca ondan ayrilir."
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) iste bu vakitlerde namaz kilmaktan men
etti."
Muvatta, Kur'an 44, (1, 219); Nesai, Mevakit 31, (1, 275).
2394 - Amr Ibnu Abese es-Sulemi (radiyallahu anh) anlatiyor: "Bir gun Resulullah
aleyhissalatu vesselam'a:
"Ey Allah'in Resulu! dedim, Allah'a biri digerinden daha yakin olan bir saat
var midir -veya- Allah'in zikri taleb edilen daha yakin bir saat var midir?"
"Evet, dedi, vardir. Allah'in kula en yakin oldugu zaman gecenin son kismidir.
Eger bu saatte Aziz ve Celil olan Allah zikredenlerden olabilirsen ol. Zira
o saatte kilinan namaz, gunes doguncaya kadar (meleklerin) beraberlik ve sehadetine
mazhardir. Cunku gunes seytanin iki boynuzu arasindan dogar ve bu dogma ani
kafirlerin ibadet vakitleridir. O esnada, gunes bir mizrak boyunu buluncaya
ve (sari, zayif) isiklari kayboluncaya kadar namazi birak.
Bundan sonra namaz -gunes gun ortasinda mizragin tepesine gelinceye kadar-
yine (meleklerin) beraberlik ve sehadetine mazhardir. Gunesin tepe noktasina
gelme saati, cehennem kapilarinin acildigi ve cehennemin costuruldugu bir
saattir; namazi (esyalarin golgesi) dogu tarafa sarkincaya kadar terkedin.
Bundan sonra namaz -gunes batincaya kadar- meleklerin beraberlik ve sehadetine
mazhardir. Gunes, batarken de bu beraberlik ve sehadet kalmaz, cunku o, seytanin
iki boynuzu arasinda kaybolur. O sirada yapilacak ibadet kafirlerin ibadetidir."
Ebu Davud, Salat 299, (1277); Nesai, Mevakit 35, (1, 279, 280); Muslim, Musafirin
294, (832).
2395 - Ebu Said (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
buyurdular ki: "Sabah namazini kildiktan sonra gunes yukselinceye kadar artik
namaz yoktur. Ikindiyi kildiktan sonra da gunes batincaya kadar namaz yoktur."
Buhari, Mevakit 31; Muslim, Musafirin 288, (827); Nesai, Mevakit 35, (1, 277,
278).
2396 - Kutub-i Sittenin bes kitabi tarafindan Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'dan
kaydedilen bir rivayette soyle buyurulmustur: "Nazarimda pek degerli bircok
kimse -ki bence onlarin en degerlisi Hz. Omer'di- su hususta sahidlik ettiler:
"ResuIuIIah (aleyhissalatu vesselam), sabah namazindan sonra gunes doguncaya
kadar, ikindi namazindan sonra da batincaya kadar namaz kilmayi yasakladi."
Buhari, Mevakit 330; Muslim, Musafirin 286, (826); Ebu Davud, Salat 299, (1276);
Tirmizi, Salat 134, (183); Nesai, Mevakit 32, (1, 276, 277).
2397 - Nadr Ibnu Abdirrahman, ceddi Muaz (radiyallahu anh)'dan anlattigina
gore, der ki: "Muaz Ibnu Afra ile birlikte tavafta bulundum (tavaftan sonra
kilinan iki rekatlik tavaf namazini) kilmadi. Kendisine:
"Namaz kilmiyor musun?" diye sordum. Su cevabi verdi:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) buyurdular ki: "Ikindi (namazi)ndan sonra
gunes batincaya kadar namaz yoktur. Sabah (namazin)dan sonra da gunes doguncaya
kadar namaz yoktur."
Nesai, Mevakit 11, (1, 258).
2398 - Hz. Aise (radiyallahu anha) dedi ki: "Omer vehme dustu (yanildi). Resulullah
(aleyhissalatu vesselam): "Namaz kilmak icin gunesin batma ve dogma zamanini
taharri etmeyin (arastirip secmeyin). Cunku o, seytanin iki boynuzu arasinda
dogar" diye yasakladi."
Muslim, Musafirin 295, (833); Nesai, Mevakit 35, (1, 279).
Muslim, su ziyadede bulundu: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ikindiden
sonraki iki rekati hic birakmadi."
2399 - Cundub Ibnu's-Seken el-Gifari'nin -ki bu zat Ebu Zerr (radiyallahu
anh)'dir- anlattigina gore, Kabe'nin basamagina cikip soyle demistir.
"Beni bilen bilir, bilmeyen de bilsin ki, ben Cundub'um. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'i, soyle soyler isittim: "Sabah (namazin)dan sonra gunes doguncaya
kadar namaz yoktur. Ikindi namazindan sonra da gunes batincaya kadar; Mekke'de
haric, Mekke'de haric, Mekke'de haric."
Rezin ilavesidir. Bu hadis, Ahmed Ibnu Hanbel'in Musned'inden tahric edilmistir
(5,165).
2400 - Hz. Ali Ibnu Ebi Talib (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) ikindi (namazi)ndan sonra, gunesin yuksekte olma halini istisna
ederek, namaz kilmayi yasakladi."
Ebu Davud, Salat 299, (1274); Nesai, Mevakit 36, (1, 280).
Nesai nin rivayetinde (ibare, ifade bakimindan biraz farkla) soyle gelmistir:
"...gunesin beyaz ve parlak halde olmasini istisna ederek..."