|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1921 - Ebu Umame (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
buyurdular ki: "Kim yatagina temiz (abdestli) olarak girer ue uyku bastirincaya
kadar AIIah'i zikrederse gecenin herhangi bir saatinde uyanip da AIIah'tan
dunya veya ahiret hayirlarindan bir sey isterse AIIah Teala, istedigini mutlaka
ona verir."
Tirmizi, Daavat 100, (3525).
1922 - Hz. Muaz Ibnu Cebel (radiyallahu anh) anlatiyor: "Kul, kendini Allah'in
azabindan kurtarmada zikrullahtan daha muessir bir ameli islememistir."
Muvatta, Kur'an 24, (1, 11); Tirmizi, Daavat 6, (3374); Ibnu Mace, Edeb 53,
(3790).
KESIM ADABI VE YASAKLARI
1923 - Seddad Ibnu Evs (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdu ki: "AIIah Teala hazretleri, her seyde iyiligi emretmistir.
Oyleyse oldurdugunuz zaman oldurmeyi iyi yapin. Kesecek olursaniz kesmeyi
iyi yapin. Bicagin agzini bileyin. Hayvana (zahmet vermeyin) rahat ettirin."
Muslim, Sayd 57, (1955); Tirmizi, Diyat 14, (1409); Ebu Davud, Edahi 12, (2815);
Nesai, Dahaya 22, (7, 227); Ibnu Mace, Zebaih 3, (3170).
1924 - Ebu Hureyre ve Ibnu Abbas (radiyallahu anhum) anlatiyor: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) seytan kurbanindan (serita) men etti." Dendi ki serita,
bogazindan sadece deri kisminin kesilip, boyun damari kesilmeden olmeye terkedilen
(kurbanlik) hayvandir."
Ebu Davud, Edahi 17, (2826).
1925 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) demistir ki: "(Hayvani keserken) besmele
cekmeyi bir kimse unutmussa bunun bir mahzuru yoktur. Ancak kasden terketmis
ise, kesilen yenilmez."
Rezin'in ilavesidir.
1926 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor. "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Haksiz yere bir kus veya daha kucuk bir hayvan olduren
insana Allah mutlaka onun hesabini soracaktir." Kendisine: "Onun hakki da
nedir?" diye sorulunca:
"Onu keser ve yer. Basini kesip atmaz!" diye cevap verdi."
Nesai, Sayd 34, (7, 239).
1927 - Ebu Vakid (radiyallahu anh) anlatiyor: "ResuIuIIah (aleyhissalatu vesselam)
Medineye geldigi zaman, Medineliler, (diri olan) devenin horgucunu kesiyorlar
ve koyunlarin da kuyruklarini kopariyorlar ve bunIari yiyorlardi.
Bu durum uzerine Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Hayvan diri iken ondan
her ne kesilmis ise, bu meyte (lase) hukmundedir, yenilmez" dedi."
Tirmizi, Et'ime 4, (1480); Ebu Davud, Sayd 3, (2858); Ibnu Mace, Sayd 8, (3216).
KESIS SEKLI VE YERI
1928 - Ebu'l- Usera Usame Ibnu Malik Ibnu Kahtam babasindan anlatiyor: "Ey
Allah'in Resulu, dedim, kesme isi sadece bogazdan ve girtlaktan (lebbe) degil
midir, (hayvanin baska yerinden de olur mu?)"
Su cevabi verdi: "(Mizragini hayvanin) dizine saplarsan sana o da kifayet
eder." Tirmizi: "Bu, zaruret haline mahsustur" der.
Ebu Davud da: "Bu, (yuksekten) dusen bir hayvanin kesimiyle ilgilidir" demistir.
Tirmizi, Et'ime 5, (1481); Ebu Davud, Edahi 16, (2825), Nesai, Dahaya 25,
(7, 228).
1929 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) buyurdular ki: "Elinde (tasarrufunda)
oldugu halde (normal kesisten) seni aciz birakan sey av gibidir."
(Yine Ibnu Abbas), kuyuya dusen bir deve hakkinda: "Neresinden gucun yeterse
kes!" demistir. Hz. Ali, Ibnu Omer ve Hz. Aise (radiyallahu anhum) de bu goruste
idiler.
Ibnu Abbas, Ibnu Omer ve Enes (radiyallahu anhum): "Bogazdan kesmeye baslayinca
(acele sebebiyle) basi kopuverse bunda bir beis yok. Ancak, ense tarafindan
kesilmisse yenmez, bas kopsa da kopmasa da farketmez" demistir.
Buhari, Zebaih 23, (Bir babin basliginda zikretmistir).
1930 - El-Hudri (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a
sorularak dendi ki: "Biz deve, sigir ve davari, karinlarinda cenin oldugu
halde bogazliyoruz. Cenini yiyelim mi, atalim mi?"
Su cevabi verdi:
"Dilerseniz yiyin. Zira onlarin tezkiyesi (temiz ve helal olmalari) annelerinin
tezkiyesine tabidir."
Ebu Davud, Edahi 18, (2827); Tirmizi, Et'ime 2, (1476).