|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1551 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) dort umre yapti: 1- Hudeybiye umresi, 2-Muteakip sene Zilkade ayinda
yaptigi umretu'1-kada, 3-Ciirrane'den yapti-gi umre, 4- (Veda hacci sirasinda)
hacc ederken yaptigi umre."
Tirmizi, Hacc 7, (816); Ebu Davud, Menasik 80, (1993); Ibnu Mace, Menasik
50, (3003).
1552 - Hz.Urve (rahimehullah) demistir ki:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) uc umre yapti: Biri Sevval ayinda, ikisi
de Zilkade ayindadir."
Muvatta, Hacc 56, (1, 342).
1553 - Imam Malik'e ulastigina gore: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)
uc sefer umre yapmistir:1- Hudeybiye senesinde, 2- (Hudeybiye yilini takip
eden) kaza senesinde, 3-C'urrane senesinde"
Muvatta, Hacc 5, (1, 342).
1554 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) aramizda oldugii halde biz Veda haccindan
bahsederdik ve Veda haccinin ne oldugunu bilmezdik. (Veda haccinda Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) Allah'a hamd ve sena edip sonra da Mesih Deccal'i
mevzubahis etmisti, sozu onun hakkinda epeyce uzatip sunlari da soylemisti:
"Allah'in gonderdigi her peygamber, ummetini onunla korkuttu. Hz.Nuh (aleyhisselam)
ve ondan sonra gelen butun peygamberler onunla korkuttular. Bilesiniz o, aranizdan
cikacaktir. Onun se'ninden (yapacgi icraatler) hic bir sey size gizli kalmayacak.
Cunku sizlere gizlemez. Rabbinizin gozu kor degildir. Halbuki onun sag gozu
kordur. Onun gozu pertlek bir uzum gibidir.
Haberiniz olsun! Allah sizlere birbirinizin kanini, malini haram kildi, bunlar,su
gunlerinizin, su beldenizdeki haramligi gibi haramdir.
Acaba teblig ettim mi?" (Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in bu sorusuna
cemaat hep bir agizdan:
"Evet" diye cevap verdi. Bunun uzerine uc sefer:
"Ya Rab sahid ol! Ya Rab sahid ol! Ya Rab sahid ol!" dedi ve tekrar cemaate
yonelerek:
"Vah size! -veya eyvah size!- Benden sonda donup birbirlerinizin boyunlarini
vuran kafirler olmayin!" dedi."
Buhari, Hacc 132, Edeb 43, 95, Hud 9, Diyat 2, Fiten 8; Muslim, Iman 119,
(66).
1555 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam), saclarini tarayip yagladiktan, rida
ve izarini giydikten sonra Medine'den ashabiyla birlikte ayrildi. Rida ve
izar cesitlerinden, vucudun cildine boyasi gecen za'feranla boyanmis olanlar
disinda hic bir seyi yasaklamadi. Boylece Zulhuleyfe'ye geldi. Orada devesine
bindi. Devesi onu Beyda sirtina cikarinca O (aleyhissalatu vesselam) da, Ashab'i
(radiyallahu anhum) da telbiye getirdiler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
kurbanligina takisini takip nisanladi. Bu is, Zilkade ayinin sondan besinci
gununde cereyan etmisti. Mekke'ye Zilhicce'nin dordunde indi. (Ilk is) Beytullah'i
tavaf etti, Safa ve Merve arasinda sa'yde bulundu. Kurbanligi sebebiyle ihramdan
cikmadi. Cunku ona (kurbanlik alameti olan takiyi) takmisti. Sonra Mekke'nin
Hacun yanindaki en yuksek yerine indi. Artik hacc icin telbiye getiriyordu.
Kabe'ye onu tavaf ettikten sonra, Arafat'tandonunceye kadar hicyaklasmadi.Asabina
ise, Kabe'yi tavaf etmelerini, Safa ile Merve arasindasa'yetmelerini emretti,
sonra saclarini kisaltarak ihramdan cikmalarini emretti. Butun bu emirler,
beraberinde kurbanlik olaraktakilanmis devesi olmayanlar icindi. Beraberinde
hanimi bulunanlara, hanimlarida helaldi. Keza koku ve elbisede helaldi."
Buhari, Hacc,21,70,128
1556 - Hz. Ali (radiyallahu anh) anlatiyor:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Arafat'ta vakfe yapti ve: "Burasi Arafat'tir,
vakfe yeridir, Arafat'in her yeri vakfe yeridir" dedi.
Sonra gunes batar batmaz ifaza yapti. (Arafat'i terketti). Devesinin terkisine
Usame Ibnu Zeyd (radiyallahu anhuma)'i bindirdi. Efendimiz (aleyhissalatu
vesselam), -halk saginda ve solunda (develere telasla vururlarken) onlara
donup bakmadan her zamanki sukun ve rifk halini koruyarak eliyle isaret edip:
"Ey insanlar! Sakin olun" diyordu.
Sonra Cem'e (Muzdelife'ye) geldi. Orada iki namazi da (aksam ve yatsi) beraberce
kildirdi. Sabah olunca Kuzah tepesine gelip uzerinde vakfe yapti.
"Burasi Kuzeh'dir, vakfe yeridir. Cem'in tamami vakfe yeridir!"dedi. Sonra
oradan ayrildi, Muhassir vadisine geldi. Devesine vurdu. Deve dort nala kosarak
vadiyi gecti. Orada durup, amcasi Abbas (radiyallahu anh)'in oglu Fazl'i devesinin
terkisine aldi.
Oradan Cemretu'l-Akabe'ye geldi ve taslama yapti. Sonra menhara (kesim yerine)
geldi:
"Burasi menhardir (kurbanlarimizi kesecegimiz yer), Mina'nin her tarafi menhardir"
buyurdu. Has'am kabilesinden genc bir kadin gelerek:
"Ey Allah'in Resulu! Babam yaslanmis bir ihtiyardir, Allah'in hacc farizasi
kendisine terettup etmektedir. Ben ona bedel hacc yapabilir miyim?" diye bir
sual sordu. Resulullah (aleyhissalatu vesselàm):
"Babana bedel hacc yap!"cevabini verdi. Bu sirada eliyle, devenin terkisinde
bulunan Fazl'in basini buktu. Amcasi Abbas (radiyallahu anh):
"Ey Allah'in Resulu! Amcanin oglu Fazl'in basini niye buktun?" diye sordu.
"Ikisini de birer genc goruyorum. Onlar hakkinda seytanin serrinden emin degilim!"
dedi. Derken bir adam daha gelip:
"Ey Allah'in Resulu, ben tras olmazdan once ifaza tavafini yaptim!" dedi.
"Tras da ol, bunda mahzur yok!" cevabini aldi. Derken bir baskasi daha gelip:
"Ey Allah'in Resulu, ben taslama yapmazdan once kurbanimi kesmis bulundum!"
dedi.
"Taslarini da at, bunda bir mahzur yok!" cevabini aldi. Sonra Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Beytullah'a geldi, onu tavaf etti, sonra zemzem'e geldi ve:
"Ey Abdulmuttalibogullari, eger halk size bunun uzerine galebe etmeyecek olsa
mutlaka cekerdim" dedi."
Tirmizi, Hacc 54, (885).
IRTIDAD VE YOL KESME HADDI
1557 - Zeyd Ibnu Eslem (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Dinini degistirenin boynunu vurun."
Imam Malik, bu hadisi Muvaffa'da Akdiye 15, (2, 736)kaydeder ve hadis hakkinda
su aciklamayi sunar: "Bu hadisin manasi sudur: "Her kim Islam'dan cikarak
zindiklik ve benzeri bir dine girecek olursa, kendisine galebe calindigi takdirde
oldurulur. Oyle birine tevbe teklif edilmez. Zira gercekten tevbe edip etmedigi
bilinemez. Cunku bunlar (galebeden once) kufurlerini gizleyip, Musluman olduklarini
ilan ediyorlardi. Ben, boylelerinin kufru, delille subut buldugu takdirde
tevbe etmeye cagirilmalarini uygun bulmam, (tevbe etse de kabul edilmemeli)."
Devamla der ki: "Bizim nezdimizde, esas olan sudur: "Bir kimse irtidad ederse
tevbeye cagirilir, (kendisine galebe calinmazdan once) tevbe ederse (hayati
bagislanir), aksi takdirde oldurulur."
Imam Malik devamla der ki: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in:"Dinini
terkedeni oldurun" hadisinin manasi: "Kim Islam'dan cikip bir baska dine gecerse"
demektir. "Islam'dan baska bir dinden cikarak bir diger dine gecerse..." demek
degildir. Sozgelimi Yahudiligi terkederek Hiristiyanliga veya Mecusilige gecen
kastedilmemistir. Binaenaleyh ehl-i zimmeden herhangi biri boyle bir din degistirmesi
yapacak olsa ne tevbeye cagirilir, ne de oldurulur."
1558 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Abdullah Ibnu Sa'd Ibni
Ebi s-Sarh Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e katiplik yapiyordu. Seytan
ayagini kaydirdi; adam irtidad ederek kafirlere sigindi. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Fetih gunu, onun oldurulmesini emretti. Ancak, Hz. Osman (radiyallahu
anh) onu himayesi altina aldi. Resulullah da bu himayeyi tanidi."
Ebu Davud, Hudud 1, (4358); Nesai, Tahrimu'd-Dem 15, (7,107).
Bu hadis Tefsir bolumunde, Nahl suresinin tefsiri sirasinda Nesai rivayeti
olarak daha uzun bir hadiste gecmistir.
1559 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Ukl ve Ureyne kabilelerinden
bir grup insan Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in yanina gelip:
Ey Allah'in Resulu! Biz hayvancilikla ugrasip sutle beslenen (col) insanlariyiz,
(cift-cubukla ugrasan) koyluler degiliz" dediler. Bu sozleriyle, Medine'nin
havasinin kendilerine iyi gelmedigini ifàde ettiler. Resulullah, onlara (hazineye
ait) develerin ve cobanin (bulundugu yeri) tavsiye etti. Kendilerine oraya
gitmelerini, develerin sutlerinden ve bevillerinden icmelerini soyledi. Gittiler,
Harra bolgesine varinca, Islam'dan irtidad ettiler. Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam)'in cobanini da oldurup develeri surduler. Haber, Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam)'e ulasti.
Resulullah, derhal arkadaslarindan takipci cikardi (yakalanip getirildiler).
Gozlerinin oyulmasini, ellerinin kesilmesini ve Harra'nin bir kenarina atilmalarini
ve o sekilde olume terkedilmelerini emretti. "
Buhari, Muharibin 16,17,18, Diyat 22, Vudu 66, Zekat 68, Cihad 152, Megazi
36, Tefsir, Maide 5, Tibb 5, 6, 29; Muslim, Kasame 9, (1671); Tirmizi, Taharet
55, (72), Et'ime 38, (1846); Ebu Davud, Hudud 3, (4364-4371); Nesai, Tahrimu'd-Dem
7, (7, 93-98); Ibnu Mace, Hudud 20, (2578).
1560 - Ebu'z-Zinad (merhum) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
develerini calanlarin (el ve ayaklarini) kestigi, gozlerini de atesle oydugu
zaman, Allah zulcelal hazretleri, Hz. Peygamber'i itab etti ve mesele uzerine
su ayeti inzal buyurdu: "Allah ve Resulu'ne harp acanlarin cezasi..:" (Maide
33).
Ebu Davud, Hudud 3, (4370); Nesai, Tahrimu'd-Dem 7, (7,100).