|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
151 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor. Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
buyurdular ki: "Ecelini altmis yasina kadar uzattigi kimselerden Cenab-i Hakk,
her cesit ozur ve bahaneyi kaldirmistir."
Buhari Rikak 4; Tirmizi, Da'vat 113, (3545), Zuhd 23 (2332); Ibnu Mace, Zuhd
27, (4236), Metin Buhari'den alinmistir.
Tirmizi'nin metni su sekildedir: "Ummetimin vasati omru 60-70 yas arasidir.
Allah, kime omrunde 40'ina kadar muhlet verdi ise, ondan ozru kaldirmistir."
EBEVEYNE IYILIK
152 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: Bir adam gelerek: "Ey Allah'in
Resulu iyi davranip hos sohbette bulunmama en ziyaade kim hak sahibidir?"
diye sordu. Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam): "Annen!" diye cevap verdi.
Adam: "Sonra kim?" dedi, Resulullah (aleyhissalatu vesselam) "Annen!" diye
cevap verdi. Adam tekrar: "Sonra kim?" dedi Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
yine: "Annen!" diye cevap verdi. Adam tekrar sordu: "Sonra kim?" Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) bu dorduncuyu: "Baban!" diye cevapladi."
Buhari, Edeb 2; Muslim, Birr 1, (2548).
153 - Kuleyb Ibnu Menfa'a ceddi bulunan Kuleyb el-Hanefi (radiyallahu anh)'den
anlattigina gore, kendisi Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'a gelerek sormustur:
"Ey Allah'in Resulu kime karsi iyilik yapayim?" Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam)su cevabi vermistir: "Annene, babana, kizkardesine, oglan kardesine,
bunu takip eden azadlina. Bu iyiligi de, uzerine vacib olan bir hakkin odenmesi,
yani, sila-i rahmin yerine getirilmesi olarak yapacaksin. (Nafile, ihtiyari,
hasbi bir davranis tatavvu grubuna giren bir amel olarak degil)".
Ebu Davud, Edeb 129, (5140).
154 - Behz Ibnu Hakim babasi tarikiyle dedesi Mu'aviye Ibnu Hayde el-Kuseyri
(radiyallahu anh)'den naklediyor. Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e:
"Ey Allah'in Resulu, kime iyilik yapayim? diye sordum. Bana: "Annene" dedi.
"Sonra kime?" diye tekrar ettim. "Annene" dedi. "Sonra kime?" dedim. "Annene"
dedi. "Sonra kime?" dedim, bu dorduncude "Babana, sonra da tedrici yakinlarina"
diye cevap verdi."
Ebu Davud, Edeb 129, (5141); Tirmizi Birr 1, (1898).
Ebu Davud bir rivayette su ziyadeyi kaydeder: "Haberiniz olsun, kisi azatlisindan
bir fazlasini istese, azadli (mevla) bu (ihtiyac fazlasi)na sahib oldugu halde
yerine getirmese kiyamet gunu vermemis oldugu bu fazlalik bir engerek yilani
olarak kendisine getirilir."
155 - Abdullah Ibnu Amr Ibnu'l-As (radiyallahu anh) anlatiyor: "Bir adam:
"Ey Allah'in Resulu benim malim ve bir de cocugum var. Babam malimi almak
istiyor" (ne yapayim?) diye sordu. Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Sen
ve malin babana aitsiniz. Sunu bilin ki, evladlariniz kazanclarinizin en temizlerindendir.
Oyle ise evladlarinizin kazanclarindan yiyin" buyurdu."
Ebu Davud, Buyu 79, (3530); Ibnu Mace, Ticarat 64, (2291)-2292).
156 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) bir gun: "Burnu surtulsun, burnu surtulsun, burnu surtulsun" dedi.
"Kimin burnu surtulsun ey Allah'in Resulu?" diye sorulunca su aciklamada bulundu:
"Ebeveyninden her ikisinin veya sadece birinin yasliligina ulastigi halde
cennete giremeyenin."
Muslim, Birr 9, (251); Tirmizi, Daavat 110 (3539). Rivayetin yukaridaki metni,
Muslim'deki metindir.
157 - Ebu Hureyre (radiyallahu anh) anlatiyor: Hicbir evlad, babasinin hakkini,
bir istisna durumu disinda odeyemez. O durum da sudur: Babasini kole olarak
bulur, satin alir ve azad eder."
Muslim, Itk 25, (1510); Ebu Davud, Edeb 129, (5137); Tirmizi, Birr 8, (1907);
Ibnu Mace, Edeb 1, (3659).
158 - Abdullah Ibnu Amr Ibni'l-As (radiyallahu anh) anlatiyor: "Hz. Peygamber
(aleyhissalatu vesselam) soyle buyurdu: "Allah'in rizasi babanin rizasindan
gecer. Allah'in memnuniyetsizligi de babanin memnuniyetsizliginden gecer."
Tirmizi, Birr 3 (1900).
Tirmizi bu hadisi hem Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'in sozu (merfu)
olarak, hem de sahabi sozu (mevkuf) olarak rivayet eder. Ayrica mevkuf olarak
rivayet eden tarikin sahih oldugunu soyler.
159 - Ibnu Amr (radiyallahu anh) anlatiyor: "Bir adam, cihada istirak etmek
icin Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'den izin istedi. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam): "Annen baban saglar mi?" diye sordu. Adam: "Evet" deyince: "Onlara
(hizmet de cihad sayilir), sen onlara hizmet ederek cihad yap" buyurdu.
Buhari, Cihad 138, Edeb 3; Muslim, Birr 5, (2539); Ebu Davud, Cihad, 33, (2529);
Nesai, Cihad 5; Tirmizi, Cihad 2, (1671).
Muslim'in bir diger rivayetinde adam: "...Sana, hicret ve cihad etmek ecrini
de Allah'tan istemek sarti uzerine biat ediyorum" der. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam): "Anne ve babandan sag olan var mi?" diye sorar. Adam: "Evet, her
ikisi de sag" deyince: "Yani sen Allah'tan ecir istiyorsun?" der. Adamin "evet"i
uzerine: "Oyleyse valideyn'in yanina don. Onlara iyi bak, (Allah'in rizasi
ondadir)" emreder.
Ebu Davud ve Nesai'de gelen bir diger rivayette adam: "Aglamakta olan ebeveynimi
de geride biraktim" der. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ona "Yemen'de
bir kimsen var mi?" diye sordu. Adam: "Ebeveynim var" deyince "Peki, onlar
sana izin verdiler mi? diye tekrar sordu. "Hayir" cevabi uzerine: "Oyleyse
onlara geri don, onlardan izin iste. Sayet izin verirlerse cihada katil, vermezlerse
onlara hizmet et!" emretti."
160 - Muaviye Ibnu Cahime'nin anlattigina gore; Cahime (radiyallahu anh) Hz.
Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e gelir ve: "Ey Allah'in Resulu, ben gazveye
(cihad) katilmak istiyorum, bu konuda sizinle istisare etmeye geldim" der.
Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Annen var mi?" diye sorar. "Evet" deyince,
"Oyleyse ondan ayrilma zira cennet onun ayaginin altindadir" buyurur.
Nesai, Cihad 6, (6, 11).