|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1431 - Sahiheyn'in Ebu Hureyre (radiyallahu anh)'den kaydettign bir rivayet
soyledir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Ey Allahim,tras olanlara
magfiret et!" demisti, yanindakiler: "Ey Allah'in Resulu! Kisaltanlar icin
de (dua ediver!)" dediler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yine: "Ey Allahim,
tras olanlara magfiret et!" buyurdu. Yanindakiler: "Ey Allah'in Resulu! Kisaltanlar
icin de (dua ediver!)" dediler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam): "Ey Allahim,
tras olanlara magfiret et!" dedi.Yanindakiler: "Ey Allah'in Resulu! Kisaltanlara
da (dua ediver)" dediler. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) (bu ucuncu talebte):
"Kisaltanlara da!" dedi."
Buhari, Hacc 127; Muslim, 320, (1302).
1432 - Muslim'de Ummu'1 Husayn (radiyallahu anha)'in bir rivayeti soyledir:
"Veda haccinda Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in, tras olanlara uc kere,
kisaltanlara bir kere dua ettigini isittim."
IHRAMDAN CIKMA ( TAHALLUL)
1433 - Abdullah Ibnu Amr Ibni'l-As (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) Veda haccinda Mina'da, halkin meselelerini kendisine
sormasi icin durmustu. Bir adam gelip:
"(Ben kurbanin trastan once olacagini) bilemedim ve kurbandan once tras oldum?"
dedi. Resulullah (aleyhissalàtu vesselam):
"(Simdi de kurbanini) kes, burada bir beis yok" cevabini verdi. Bir baskasi
daha gelip:
"(Tasi kurbandan once atmak gerektigini) bilemedim ve taslamayi yapmadan kurban
kestim" dedi. Buna da:
"Simdi tasini at, bunda bir mahzur yok!" diye cevap verdi. O gun Resulullah
(aleyhissalatu vesselàm)'a "Sunu once, yaptik"; "Bunu sonra yaptik" seklinde
takdim te'hirle ilgili her ne soruldu ise hepsine: "Yap bunda bir mahzur yoktur!"
diye cevap verdi."
Buhari, Hacc 131, Ilm. 23, 46,Eyman 15; Muslim, Hacc 327, (1306); Muvatta,
Hacc 242, (1, 421); Tirmizi, Hacc 76,(916); Ebu Davud, Menasik 80, (2014);
Ibnu Mace, Menasik 74, (3051).
1434 - Usame Ibnu Serik (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'la birlikte ben de hacca ciktim. Halk kendisine muracaat ediyordu.
Gelenlerden bazisi:
"Ey Allah'in Resulu, tavaftan once sa'y yaptim, bazi seyleri vaktinden sonraya
biraktim veya vaktinden once aldim (ne buyurursunuz, hukmu nedir?)" seklinde
soruyordu. Resulullah (aleyhissalatu vesselam) da:
"Bunda bir gunah yok. Ancak bir kimse bir Muslumanin irzini makaslarsa (giybetini
ederse) o zalimdir. Iste gunah isleyen ve kendini helake atan odur. " buyurdu.
Ebu Davud, Menasik 88, (2015).
1435 - Nafi' anlatiyor: "Ibnu Omer (radiyallahu anhuma), ifaza tavafini yapmis,
fakat cehaletle henuz tras olmamis, kisaltma da yaptirmamis bir adama rastladi.
Adama, donup tras olmasini veya sacini kisaltmasini, sonra da Beytullah'a
yeniden ifaza tavafinda bulunmasini emretti."
Muvatta, Hacc 189, (1, 397).
IHRAMDAN CIKMA VAKTI
1436 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "(Babam) Hz. Omer (radiyallahu
anh) buyurdu ki:
"Kim cemretu'1-Akabe'ye tasini atar, sonra tras olur veya kisaltir ve de -yaninda
oldugu takdirde- kurbanini keserse, kendisine ihramli iken haram olanlardan
-kadina temas ve koku haric- hepsi helal olur. Bunlarin haramligi Beytullah'a
yapacagi ifaza tavafina kadar devam eder. Ifaza yapinca onlar da helal olur."
Muvatta, Hacc 221, (1, 410).
1437 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) demistir ki: "Bir kimse cemretu'1-Akabe'ye
tasini atti mi kendisine -kadin disinda- haram olan her sey helal olur." Onun
bu sozu uzerine:
"Ya koku? (o da mi helal olur?)" diye soruldu. Dedi ki:
"Gercekten ben Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i misk surunurken gordum.
Yoksa o koku degil miydi?"
Nesai, Hacc,231, (5, 277); Ibnu Mace, Menasik 70, (3041).
1438 - Ummu Seleme (radiyallahu anha) anlatiyor: "(Veda haccinda) yevm-i nahrin
gecesinde Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in beraber olma nobeti bende
idi. O aksam, Vehb Ibnu Zem'ave beraberinde Ebu Umeyye ailesinden bir adam
oldugu halde, kamislerini giymis o1arak yanimiza geldiler.
Resulullah (aleyhissalatu vesselam), Vehb (radiyallahu anh)'e:
"Sen ifaza tavafini yaptin mi Ey Ebu Abdillah ?" diye sordu. Vehb:
"Hayir! Vallahi ey Allah'in Resulu, yapmadim!" deyince, Resulullah (aleyhissalatu
vesselam): "Oyleyse su kamisi cikar!" dedi. Vehb, onu basindan cikardi. Arkadasi
da kamisini basindan cikardi. Sonra Vehb sordu:
"Nicin (cikariyoruz) Ey Allah'in Resulu`?"
"Cunku bugun, cemreye tas attiginiz takdirde ihramdan cikmaniza, yani size
haram edilen her Seyin -kadin haric- helal olmasina ruhsat tanindi. Eger siz,
Beytullah'i tavafetmeden aksama girerseniz, cemretu'l-Akabeye tas atmazdan
onceki gibi haram olursunuz, bu hal Beytullah'i tavafedinceye kadar devam
eder" diye cevap verdi."
Ebu Davud, Menasik 83,(1999).
1439 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) soyle demistir: "Beytullah'i hacc maksadiyla
olsun, baska maksadla olsun, her kim tavaf ederse tahallul etmis (ihram yasaklarindan
cikmis) olur."(Ibnu Abbas'in bu sozunu nakleden) Ata'ya:
"Bunu neye dayanarak soyluyor?" diye soruldu. Su cevabi verdi:
"Cenab-i Hakk'in su sozune dayanarak:"Sonra varacaklari yer Beyt-i Atik'a
muntehidir" (Hacc 33). Kendisine su cevap verildi:
"Ama bu, Arafat'ta vakfeye durulduktan sonra olacaktir."
Ata bu cevap uzerine acikladi: "Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) bunun Arafat
vakfesinden once ve sonra olacagini soylerdi. Bu hukmu, Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselain)'in Veda hacci sirasinda Ashab'a verdigi ihramdan cikma emrinden
istinbat ediyordu."
Buhari, Megazi 77; Muslim, Hacc 206-208, (1244,1245).
1440 - Hz. Hafsa (radiyallahu anha) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) zevcelerine, Veda hacci senesinde ihramdan cikmalarini emretti.
Ben:
"Siz niye ihramdan cikmiyorsunuz?" diye sordum.
"Ben basimi telbid ettim, kurbanligimi hazirladim, kurbanligimi kesmeden ihramdan
cikamam"diye cevap verdi."
Buhari, Hacc 34, 107, 126,Megazi 77, Libas 89; Muslim,Hacc 186, (1229); Muvatta,
Hacc 180 (1, 394); Ebu Davud,Menasik 24, (1806); Nesai, Hacc 40, (5,136) 67,
(5,172); Ibnu Mace, Menasik 72, (3046).