|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1301 - Ebu Davud'un bir diger rivayetinde soyle denir: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) izdiba yapti, istilamda bulundu, tekbir getirdi, sonra uc tavafta
remel yapti. Muslumanlar Rukn-i Yemani'ye varinca Kureys'in nazarindan gizleniyor,
gizlenince de normal yuruyuse geciyor, sonra tekrar karsilarina cikinca bu
sefer yeniden remele geciyorlardi. Onlari boyle remel (yaparken canli ve kivrak)
goren Kureys: "Bunlar ceylanlar gibiymis" diyorlardi.
Ibnu Abbas: "Remel sunnettir" demistir.
Ebu Davud, Menasik 51, (1889).
1302 - Ebu't-Tufeyl (radiyallahu anh) anlatiyor: "Ibnu Abbas (radiyallahu
anhuma) dedim ki:
"Kabe'nin etrafinda (tavaf yaparken) ilk uc savtinda remel, son dort savtinda
da normal yurume yapmak sunnet midir, degil midir? Senin kavmin buna sunnet
diyorlar?"
Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) bana su cevabi verdi:
"Hem dogru soylemisler, hem de kizb etmisler."
"Yani hem dogru soylemisler, hem de kizb etmisler demekle neyi kastediyorsun?"
diye aciklama istedim.
Anlatti: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Mekke'ye (umretu'1-kaza icin)
gelmisti. Musrikler: "Muhammed ve ashabi zayifliktan Kabe'yi tavaf edemez"
dediler. Musrikler onu kiskaniyorlardi. Bunun uzerine Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) ashabina uc (savtta) remel yaparak, dort savtta da normal sekilde
yurumelerini emretti."
Ben tekrar, Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'a: "Bana Safa ile Merve arasindaki
tavafi binerek yapmanin sunnet olup olmadigini haber ver. Zira senin kavmin
bunun sunnet oldugunu soyluyorlar!" dedim. Bana su cevabi verdi: "Hem dogru
soylemisler, hem de kizb etmisler."
"Hem dogru soylemeleleri, hem de kizb etmeleri ne demektir?" diye ben tekrar
sorunca acikladi:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Mekke'ye umre icin geldigi zaman (Mekkeli)
ahali etrafini cokca sarmis: "Iste Muhammed! Iste Muhammed!" diye sikinti
veriyorlardi. Hatta, genc kizlar bile evlerden cikmislardi. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'in huzurunda (yol acmak icin) halka vurulmazdi. Halk basina ususunce,
bu sebeple o da hayvana bindi. Aslinda sa'yi yayan yapmak (binerek yapmaktan)
efdaldir."
Muslim, Hacc 237, (1264); Ebu Davud, Menasik 51, (1885).
Ebu Davud'un rivayetinde Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) -Muslim'deki rivayete
ziyade olarak- sunu soyler: "Hudeybiye muzakereleri sirasinda Kureysliler:
"Muhammed'i ve arkadaslarini birakin, bocekler gibi olsunler" dediler. Muteakip
sene umre yapmak sarti uzerine sulh antlasmasi yapilinca, Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Mekke'ye geldi.Musrikler de Kuaykian tepesi yonunden geldiler. Aleyhissalatu
vesselam Efendimiz ashabina: "Beytullah'i uc savtta remel yaparak tavaf edin"dedi.
Bu (butun ummete samil) bir sunnet degildir.
Safa ile Merve arasindaki sa'y ile ilgili olarak (Ebu Davud'da gelen aciklama,
(yukarida kaydedilen) Muslim rivayetindekinin aynidir.)
Ancak Ebu Davud'da su ziyade dahi yer alir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam),
halk, sozlerini daha iyi isitsin, yerini daha iyi gorsun ve elleri ona ulasmasin
diye bir deveye bindi."
1303 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam)'i, yedi savttan ucunu hizlica yaptigi ilk tavafta, Hacer-i Esved'e
istilam buyururken gordum."
Buhari,Hacc 56; Muslim,Hacc 232, (1261); Muvatta, Hacc 108, (1,365); Ebu Davud,
Menasik 51, (1891) 52, (1893); Nesai,Hacc 152, (5, 229),153, (5,230).
Bir rivayette soyle demistir: "Safa ile Merve arasinda sa'y ederken sel cukurunda
kosuyordu."
Buhari ve Muslim'in bir rivayetinde soyle demistir: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Haceru'l-Esved'den Haceru'l-Esved'e uc tur remel yapti, dort tur
da yurudu, sonra iki rekat namaz kildi, yani tavaftan sonra. Sonra da, hem
haccda hem de umrede Safa ile Merve arasinda tavaf yapti."
1304 - Hz. Cabir (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
Mekke'ye geldi. Dogru Mescid-i Haram'a girdi ve Haceru'l-Esved'i istilam buyurdu.
Sonra sag kolu uzerinde ilerleyerek uc tur remel yapti, dort tur da yurudu.
Sonra Makam-i Ibrahim'e geldi ve "Siz de Ibrahim'in makamindan bir namazgah
edinin..." (Bakara 125) ayetini okudu. Ardindan makam, Beytullah'la kendi
arasinda olacak sekilde iki rek'at namaz kildi. Bu namazi bitirince tekrar
Haceru'l-Esved'e geldi ve istilamda bulundu.
Sonra Safa ve Merve'ye gitti. Zannedersem orada: "Suphe yok ki Safa ve Merve
Allah'in seairindendir" (Bakara 158) ayetini okudu."
Muslim, Hacc 147, (1218), 235 (1263); Muvatta, Hacc 107, (4, 364); Tirmizi,
Hacc 33, (856), 34, (857); Nesai, Hacc 149, (5, 228);Ibnu Mace, Menasik 29,
(2951).
1305 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) ve ashabi (radiyallahu anhum) Ciirrane'den umre yaptilar. Bu umrede
Beytullah'i remel yaparak tavaf ettiler. Bu tavafta ridalarinin bir ucunu
sag koltuklarinin altina koymuslar, diger ucunu da sol omuzlarinin uzerine
atarak (izdiba yapmislardi)."
Ebu Davud, Menasik 50, (1884), 50, (1891).
1306 - Urve (radiyallahu anh) anlatiyor: "Abdullah Ibnu'z-Zubeyr, umre maksadiyla
Ten'im'de ihrama girdi. Sonra ben onu Beytullah'in etrafinda, uc savtta kosar
gordum."
Muvatta, Hacc 34, (1, 365).
1307 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma)'den Nafi'in anlattigina gore, Ibnu Omer
(radiyallahu anhuma) Mekke'de ihrama girdigi zaman ne Beytullah'i tavaf eder,
ne de Safa ve Merve arasinda sa'yde bulunurdu. Bunlari Mina donusu yapardi.
Mekke'de ihrama girdigi zaman Beytullah'i tavafedecek olsa remel yapmazdi."
Muvatta, Hacc 34, (1, 365).
1308 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam), ifaza tavafinin yedi savtinda da remelde bulunmamistir."
Ebu Davud, Menasik 83, (2001).
1309 - Eslem mevla Omer Ibnu'l-Hattab anlatiyor: "Omer Ibnu'l Hattab (radiyallahu
anh)'i dinledim, diyordu ki: "Bugun Allah, Islam'i hakim ve guclu kilmis,
kufru ve kafirleri de bertaraf etmis olduguna gore remel yapmanin ve omuzu
acmanin (izdiba) ne geregi var. Ancak bununla beraber, bizler, Resulullah
(aleyhissalatu vesselam)'la birlikte yapmis oldugumuz seylerden hicbirini
birakmayiz."
Ebu Davud, Menasik 51, (1887).
1310 - Ya'la Ibnu Umeyye (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) bir burde ile izdiba yapmis olarak tavaf etti."
(Ebu Davud, Menasik 50, (1983); Tirmizi, Hacc 36, (859).
Hadisin Ebu Davud'daki vechinde "yesil bir burde" denir. -Abdurrahman Ibnu
Safvan (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i,
ashabi ile birlikte Kabe'den cikarken gordum. Beytullah'i, kapisindan Hatim'e
kadar istilam ettiler ve Beytullah'in uzerine yanaklarini koydular. Bu sirada
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ortalarinda idi."
Ebu Davud, Menasik 55, (1898).