|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1291 - Muslim ve Nesai'de gelen bir diger rivayette soyle denir: "Ebu Musa
hacc-i temettuya fetva veriyordu. Hz. Omer (radiyallahu anh) ona: "Biliyorum
ki Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ve ashabi bunu yaptilar. Ancak ben,
halkin Erak 51) denilen yerde kadinlarla cima ederek, sonra baslarindan su
damlar bir halde hacc yapmaya gitmelerini uygun bulmadim" dedi."
Muslim, Hacc 157, (1222); Nesai, Hacc 50, (5,159).
1292 - Bera (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam),
Hz. Ali'yi Yemen'e emir olarak gonderdigi zaman ben onun yaninda idim. Onunla
beraber ben de (altin) kaplar elde ettim. Hz. Ali (radiyallahu anh), (Yemen'den)
Resulullah'in yanina gelince, Hz.Fatima'nin, (boyali elbiseler giymis), evi
de (hala kokmakta olan) bir tutsu ile tutsulemis oldugunu gordu. (Bu kiyafet
ve bu tutsunun yasak oldugu hacc doneminde karsilastigi bu manzaraya Ali)
kizdi. Hz. Fatima: Niye kiziyorsun? Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ashabina
(ihramdan cikmalarini emir buyurdu, onlar da ihramdan ciktilar" dedi. (Bunun
uzerine Hz. Ali, zevcesine: "Ben zaten Resulullah'in niyyeti ile ihrama girmistim"
dedi ve) Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'e ugradi. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam): "Sen ne yaptin ?" diye sordu. Hz. Ali:
"Resulullah'in niyeti ile niyetlendim"deyince Resulullah (aleyhissalatu vesselam):
"Ben kurbanlik getirdim ve hacc-i kirana niyet ettim"diye aciklamada bulundu
ve Hz. Ali (radiyallahu anh)'ye su emri verdi:
"Altmis yedi -veya altmis alti- deve kes. Develerden otuz uc -veya otuz dort-
tanesini kendin icin ayir ve develerden her birinden bir parca da (benim icin)
ayir."
Ebu Davud, Menasik 24, (1797).
1293 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
Zulhuleyfe'de geceledi. Sabah olunca (devesine) bindi. Devesi onu Beyda'da
havaya kaldirinca, Allah'a hamdetti, tesbih etti, tekbir getirdi, tahlil getirdi.
Sonra hacc ve umre icin (niyet edip) telbiye getirdi. Halk da her ikisi icin
(niyet edip) telbiye getirdi. (Mekke'ye) gelince halka emretti, onlar da ihramdan
ciktilar. Bu hal terviye gunune (Zilhicce'nin 8'i) kadar devam etti. Terviye
gunu hacc icin ihrama girip telbiye getirdiler. Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) hacci ifa edince kendi eliyle ayakta oldugiu halde, yedi deve kesti."
Ebu Davud, Menasik 24,(1796); Nesai, Hacc 143, (5, 225).
1294 - Bilal Ibnu'1-Haris (radiyallahu anh)'in yaptigi bir rivayette su ibare
mevcuttur: "Ey Allah'in Resulu, hacc (icin yapilan niyet)'i umreye cevirmek
sadece bize mi hastir, yoksa bizden sonrakiler icin decaiz olacak midir?"
diye sordum. Bana su cevabi verdi:
"Bu sadece size hastir. (Sizden sonraki Muslumanlara caiz degildir)."
Ebu Davud, Menasik 25, (1808); Nesai, Hacc 77, (5,179).
Nesai, Bilal Ibnu'l-Haris'ten sadece (sadedinde oldugumuz) feshu'l-hacc hadisini
tahric etmistir. Feshu'l-hacc: Kisinin once hacca niyet etmesi, fakat sonradan
bunu umreye cevirmesi, umre yapinca ihramdan cikmasi, tekrar hacc icin ihrama
girmesidir.
1295 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) demistir ki: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) umre icin, ashabi da hacc icin ihrama girdi."
Ebu Davud, Menasik 24, (1804); Muslim,Hacc 196, (1239); Nesai, Hacc 77, (5,178).
1296 - Ikrime Ibnu Halid el-Mahzumi diyor ki: "Ibnu Omer (radiyallahu anh)'e
haccdan once yapilan umre hakkinda (caiz mi, degil mi diye) sordum. Bana:
"Yapmakta bir beis yok. Bizzat Resulullah (aleyhissalatu vesselam)haccdan
once umre yapmisti" cevabini verdi."
(Buhari, Umre 2.
1297 - Yine Buhari'nin, Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'tan kaydettigi bir
rivayette soyle denir:"Resulullah (aleyhissalatu vesselam), insanlara (haccin
Islam'a uygun olan) adabini ogretmesi ve Resulullah adina tebligatta bulunmasi
icin Hz. Ebu Bekir'i hacc emiri olarak gonderdi. Hac kafilesi Arafat'a Zulmecaz
cihetinden vasil olunca Kabe'ye yaklasmadi, fakat Zulmecaz'a dogru yoneldi.
Boyle yapisi, hacca umre ile niyet etmemis olmasindan ileri geliyordu."
1298 - Ibnu'l-Museyyeb anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in
ashabindan bir adam, Hz. Omer (radiyallahu anh)'e gelerek, huzurunda, Resulullah
(aleyhissalatu vesselam)'in olmus bulundugu hastaligi sirasinda, haccdan once
yapilan umreyi yasaklarken Resulullah'i isittigine dair sehadette bulundu."
Ebu Davud, Menasik 23, (1793.).
TAVAF VE SA'Y'IN MAHIYETI
1299 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) ve ashabi (radiyallahu anhum) Mekke'ye, Yesrib hummasindan bitkin
dusmus bir halde geldiler. Musrikler (sehirde menfi bir dedikodu yaparak):
"Yarin buraya humma hastaligindan dermani kesilmis ve ondan cok izdirab cekmis
bir kavim gelecek"dediler ve (Muslumanlar'in seyrine bakmak icin) Hicr'in
arkasina oturdular. (Onlarin hainliginden vahyen haberdar olan) Resulullah
(aleyhissalatu vesselam), celadetlerini musriklere gostermeleri icin, Muslumanlar'a
tavafin ilk uc savtinda remel yapmalarini, iki kose arasinda da adi yuruyusle
yurumelerini emretti.
Bu hali goren musrikler: "Bunlar mi hummanin bitkin dusurdugunu zannettiginiz
insanlar, bunlar falan ve falandan daha saglammis " dediler.
Ibnu Abbas (radiyallahu anh) der ki: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i
ashabina (radiyallahu anhum) butun savtlarda remel yapmalarini emretmekten
alikoyan sey onlara duydugu merhametti."
(Buhari,Hacc 55, Megazi 43; Muslim, Hacc 240, (1266); Tirmizi, Hacc 39, (863);
Ebu Davud,Menasik 51, (1886,1889); Nesai,Hacc 155, (5, 230).
Buhari, bu rivayette su ziyadeyi kaydeder: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
sulh antlasmasi yaptigi sene (umre icin) gelince musriklere kuvvetlerini gostermeleri
icin "hizli yuruyun!" diye emretti. Musrikler bu sirada Kuaykian dagi tarafina
oturmus (seyrediyor)lardi."
1300 - Bir diger rivayette (IbnuAbbas) soyle demistir: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) Beytullah'in etrafinda, Safa ile Merve arasinda, musriklere kuvvetini
gostermek icin sa'y etti."