|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1251 - Muvatta'nin bir baska rivayetinde soyle gelmistir: "Biradam Hz. Omer
(radiyallahu anh)'e, ihramda iken oldurdugu cekirge hakkinda sordu. Hz. Omer,
(yaninda bulunan) Ka'bu'l-Ahbar'a: "Gel beraber hukmedelim" dedi. Ka'b: "Bir
dirhem tasadduk etmesi gerekir" diye hukmetti. Hz. Omer ona: "Sen dirhemleri
buluyorsun. Surasi muhakkak ki hurma, cekirgeden daha hayirlidir" dedi.
1252 - Ibnu Sirin (rahimehullah) anlatiyor: "Bir adam Hz. Omer (radiyallahu
anh)'e gelerek: "Ben ve arkadasim ihramli oldugumuz haldeAkabe'deki bir tepeye
dogru atlarimizla yaris yaptik ve bu esnada bir ceylan oldurduk. Bu fiilimize
hukmunuz nedir?" diye sordu. Hz. Omer (radiyallahu anh), yaninda bulunan birine:
"Gel beraber hukmedelim"dedi.
(Ibnu Sirin) der ki: "Ikisi birlikte bir keciye hukmettiler. Bununuzerine
adam dondu ve (yanindakilere): "Omer'e bakin, mu'minlerin emiri ama, bir ceylan
hakkinda hukum veremiyor, yardimci olarak bir adam cagiriyor!" dedi. (Bu sozu
isiten) Hz.Omer (radiyallahu anh), adami cagirtip:
"Sen Maide suresini okudun mu?" diye sordu. Adam:
"Hayir!" deyince: "Pekiyi (hukum vermede yardimini istedigim) bu adami taniyor
musun?" dedi. Adam bu soruya da:
"Hayir!" deyince Hz. Omer: "Eger, Maide suresini okudugunu soyleseydin dayakla
canini yakacaktim" dedi ve ilave etti:
"Cenab-i Hakk Kitab-i Mubin'inde: "Ey iman edenler... Icinizden adalet sahibi
iki adam hukum (ve takdir) edecektir..." (Maide 95) buyurmustur. Ve su da
Abdurrahman Ibnu Avftir."
Muvatta, Hacc 231,(1,414).
1253 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) demistir ki: "Kim, haccin nusukunden
farzlari disinda bir sey unutur veya terkederse bir kan (dem) akitsin."
Muvatta, Hacc 240, (1, 419).
HACC-I IFRAD
1254 - Hz. Aise (radiyallahu anha)'den rivayete gore, Hz. Peygamber (aleyhissalatu
vesselam) hacc-i ifrad yapmistir."
Muslim, Hacc 122,(1211); Muvatta, Hacc 38, (1,335); Tirmizi, Hacc 10, (820);
Ebu Davud, Menasik 23,(1777); Nesai, Hacc 48, (5,145).
1255 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) buyurmustur ki: "Babam Omer (radiyallahu
anh) dedi ki): "Haccinizla umrenizin arasini ayirin. Zira boyle yapmak, sizden
birinin haccinin daha mukemmel olmasini saglar. Umrenizin mukemmel olmasi
da, onu hacc aylari disinda yapmaya baglidir."
Muvatta, Hacc 67, (1, 347).
1256 - Hz. Muaviye (radiyallahu anh)'den yapilan rivayete gore soyle buyurmustur:
"EyResulullah'in ashabi! Biliyor musunuz, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
sunu sunu yapmayi yasakladi, kaplan derilerine oturmayi yasakladi?" Dinleyenler:
"Evet (biliyoruz!)" dediler. Hz.Muaviye (radiyallahu anh) tekrar sordu: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam)'in hacc ile umrenin arasini birlestirmenizi (hacc-i
kiran yapmanizi) da yasakladigini biliyor musunuz?" Yanindakiler: "Hayir,
bunu bilmiyoruz!" dediler. Hz. Muaviye (radiyallahu anh):
"Oyleyse bilin, bu da oburleriyle birlikte (yasaklar arasinda). Ne var ki,
sizler unutmussunuz!" dedi.
Ebu Davud, Menasik 23, (1794).
1257 - Hz. Cabir ve Ebu Said el-Hudri (radiyallahu anhuma) soyle demislerdir:
"Biz Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ile birlikte hacc icin avazimizin
ciktigi kadar yuksek sesle telbiye getirerek (Mekke'ye) geldik."
Muslim, Hacc 212, (1248).
HACC-I KIRAN
1258 - Hz. Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam)"i
hacc ve umre her ikisi icin de (ihrama girip) telbiye cekerken isittim." Bekr
Ibnu Abdillah el-Muzeni demis ki: "Ben bunu Abdullah Ibnu Omer (radiyallahu
anhuma)'e soyledim. Bana: "Resulullah (aleyhissalatuvesselam) sadece hacc
icin telbiye getirdi" diye cevap verdi.
Sonra tekrar Enes (radiyallahu anh)'le karsilastim ve Ibnu Omer'in sozunu
kendisine aktardim. Bana (kizarak):
"Galiba bizi cocuk yerine koyuyorsunuz. Ben Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'i:
"Umre ve hacc icin lebbeyk!" derken isittim"dedi."
Buhari, Taksiru s-Salat 5, Hacc 24, 25, 27,117,119, Cihad 104,126; Muslim,
Hacc 185,(1232); Ebu Davud, Hacc 24, (1795); Tirmizi, Hacc 11, (821); Nesai,
Hace 49, (5, 150);Ibnu Mace, Hacc 38, (2968, 2969).
1259 - Ebu Vail (radiyallahu anh) anlatiyor: "es-Subeyy Ibnu Ma'bed dedi ki:
"Ben Hiristiyan bir bedevi idim. Sonradan Musluman oldum. Kabilemden Huzeym
Ibnu Surmule adinda bir kimseye gelerek: "Hey adamim, ben cihad hususunda
hirsliyim. Hacc ve umre yapmayi da uzerime vecibe buldum. Ben bu ikisini nasil
birlestirebilirim?"diye sordum. Bana:
"Ikisini birlestir ve kolayina gelen bir kurban kes" dedi. Ben de ikisine
birden (niyet edip) ihrama girdim. (Kufe'ye bir merhale mesafedeki) Uzeybe
nam mevkiye geldigim zaman Selman Ibnu Rebia ve Zeyd Ibnu Suhan ile karsilastim.
Ben hacc ve umre her ikisi icin ihramdaydim. Biri digerine benim hakkimda:
"Bu adam devesi kadar da bilgili degil" dedi. Bunu isitince tepeme dag yikildi
zannettim. Dogru Omer Ibnu'1-Hattab (radiyallahu anh)'agittim. Ben, hac ve
umre her ikisi icin de ihramimi devam ettirerek, hikayemi anlattim. Hz. Omer
bana:
"Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam) sunnetine irsad edilmissin" dedi."
Ebu Davud, Menasik 24, (1799); Nesai- Hacc 49, (5, 146, 147); Ibnu Mace,Menasik
38, (2970).
1260 - Cafer Ibnu Muhammed babasindan naklediyor: "Mikdad Ibnu'1-Esved, (Mekke
yolu uzerindeki Sukya nam karyede) Hz. Ali (radiyallahu anh)'nin yanina girdi.
Hz. Ali, bu sirada develerine un ve agac yapragi karisimi yemlerini veriyordu.
Mikdad:
"Su Osman Ibnu Affan (radiyallahu anh) hacc ve umrenin arasini birlestirmeyi
yasakliyor" dedi. Hz. Ali (radiyallahu anh), ellerinde un ve yaprak bulasigi
oldugu halde disari cikti. -Kollarindaki un ve yaprak bulasigini hic unutmayacagim-
dogru Hz. Osman'in yanina girdi.
"Sen, dedi haccla umrenin arasini birlestirmeyi yasakliyormussun, ogru mu?"
Hz. Osman (radiyallahu anh) su cevabi verdi:
"Bu benim reyimdir!" Hz. Ali: "Umre ve hacc icin lebbeyk!" diyerek, ofkelenmis
olarak cikti."
Muvatta, Hacc 40,(1, 336).