|
|
|
KÜTÜB-İ
SİTTE HADİS-İ ŞERİFLERİ
1231 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Bes hayvan vardir, bunlarin oldurulmesi ihramliya
gunah degildir: Karga, caylak,akrep, fare, kelb-i akur."
Buhari, Cezau's-Sayd 7; Muslim, Hacc 72, (1199); Muvatta, Hacc 88,(1, 356);
Ebu Davud, Menasik40, (1846); Nesai, Hacc 82, 83, 84, 86, 87, 88, (5,187-190).
Bir rivayette soyle denmistir: "Bunlari, Harem'de ve ihramda iken oldurene
gunah yoktur."
Ebu Davud ve Tirmizi'nin, Ebu Saidi'l-Hudri'den kaydettikleri bir rivayette:
"Adi yirticilar" da denmistir. Bundan maksad insana saldirip yaralayandir.
1232 - Alkame Ibnu Ebi Alkame, annesinden rivayet etmistir ki: "Annesi, Hz.
Aise (radiyallahu anha)'yi ihramli iken bedenini kasiyan kimse hakkinda soru
sorulunca dinlemistir. Hz. Aise su cevabi verir: "Evet, kasinsin ve siddetle
kasisin." Sonra Hz. Aise ilave eder: "Ellerimi baglasalar, (kasinmak icin
ayaklarimdan baska bir imkanim olmasa) ayaklarimla kasinirim."
Muvatta, Hacc 93, (1, 358).
1233 - Esma Bintu Ebi Bekr (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Hacc yapmak uzere
Hz. Peygamber (aleyhissalatu vesselam)'le birlikte ciktik. Arc nam mevkiye
kadar geldik. Orada Resulullah (aleyhissalatu vesselam) konakladi, biz de
konakladik. Hz. Aise (radiyallahu anha) Resullullah (aleyhissalatu vesselam)'in
yanina oturdu. Ben de babam Ebu Bekir'in yanina oturdum. Resulullah'in binek
devesi ile, Hz.Ebu Bekir'in binek develeri tekdi ve o da Ebu Bekir'e ait bir
kole ile birlikte (yolda) idi. Ebu Bekir (radiyallahu anh) oturup, koleningelmesini
beklemeye basladi. Kole geldi ama beraberinde deve yoktu. Hz.Ebu Bekir (radiyallahu
anh): "- Deven nerde?" diye sordu. Kole:
"- Sabahleyin onu kaybettim!" dedi. Ebu Bekir (radiyallahu anh):
"- Tek bir deveyi kayip mi ettin!" deyip koleye vurmaya basladi.
Resulullah bu sirada guluyor ve soyle diyordu:
" Su ihramliya bakin neler de yapiyor!"(Ibnu Ebi Rizme der ki: Resulullah:
"Su ihramliya bakin neler de yapiyor?" deyip guluyor, (baska bir Sey soylemiyordu)."
Ebu Davud, Menasik 30, (1818); Ibnu Mace, Menasik 21, (2933).
1234 - Rebia Ibnu Abdillah: "Hz. Omer (radiyallahu anh)'i ihramli iken (Mekke
ile Medine arasindaki Sukya koyunde) devesinin kurtlarini alip topraga atarken
gordum."
Muvatta, Hac 92, (1, 357).
1235 - Nafi' anlatiyor: "Ibnu Omer (radiyallahu anhuma), ihramlinin, devesinden
pire veya guve gibi hasereleri temizlemesini mekruh addederdi."
Muvatta, Hacc 95, (1, 358).
TELBIYE HAKKINDADIR
1236 - Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) sunu soyledi: "Sizin Beyda'niz, hakkinda
Resulullah'a iftira ettiginiz surasidir. Ama, Resulullah (aleyhissalatu vesselam)
sadece mescidin -yani Zulhuleyfe mescidininyaninda ihrama girip telbiye getirdi."
Buhari, Hacc 20; Muslim, Hacc 23, (1186); Muvatta, Hacc 30, (1, 332); Tirmizi,
Hacc 8,(818); Ebu Davud, Hacc 21, (1771); Nesai, Hacc 56, (5,162-164); Ibnu
Mace, Menasik 14, (2916).
Bir rivayette soyle denir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam) Secere nam
mevkide devesine bindigi zaman telbiye getirdi."
Nesai'nin diger bir rivayetinde denir ki: "Ibnu Omer'e: "Seni deven kaldirdigi
zaman telbiye ceker gordum" diye sorulmustu. Su cevabi verdi: "Cunku Resulullah
boyle yapmisti."
1237 - Hz.Enes (radiyallahu anh) anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam)
ogleyi kildi. Sonra devesine bindi. Beyda tepesine ciktigi zaman telbiye getirdi."
Ebu Davud, Menasik 21, (1774); Nesaf, Hacc 25, (5,127), 56, (5,162).
Nesai, bir diger rivayette su ziyadeyi kaydetti: "Ogleyi kildigi zaman hacc
ve umre icin ihrama girdi."
1238 - Ebu Cubeyr anlatiyor: "Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma)'a dedim ki:
"Resulullah (aleyhissalatu vesselam)'in, vacib kildigi zaman, getirdigi telbiye
hususunda Ashab'in ihtilafina dogrusu hayret ediyorum!" Bana su cevabi verdi.
"Bu meseleyi ben herkesten iyi biliyorum. Aslinda Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) tek bir hacc yapti. Butun ihtilaflar bununla ilgili.
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) hacc maksadiyla (Medine'den) yola cikti.
Zulhuleyfe Mescidi'ne gelip iki rekatlik ihram namazini kilinca, hacci fiilen
oldugu yerde baslatti. Namazi bitirince de hacc icin telbiyede bulundu. Iste
bu telbiyeyi bir kisim insanlar isitti. Bunu kendisind en ben de (isittim
ve) hatirimda tuttum. Sonra hayvanina bindi. Devesi onu yerden kaldirinca
tekrar telbiye getirdi. Bu ikinci telbiyeyi de isitenler oldu. (Her seferinde
telbiyeleri) farkli kimselerin isitmesi, insanlarin daginik ve hareket halinde
olmalarindandi. Boylece, devesi onu kaldirdigi zaman cektigi telbiyesini de
yeni insanlar isitti. Iste bunlar: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), devesi
kaldirdigi zaman telbiye getirdi"dediler.
Resulullah (aleyhissalatu vesselam) yoluna devam etti. Beyda tepesine cikinca
da telbiye getirdi. Bu telbiyeyi de isiten baskalari vardi. Bunlar: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) Beydaya cikinca telbiye getirdi" dediler. Allah'a
kasem olsun! Resulullah namazgahinda hacci baslatti. Devesi kaldirdigi zaman
telbiye getirdi, sonra Beyda tepesine cikinca orada da telbiye getirdi."
Said Ibnu Cubeyr sozune devamla dedi ki: "Ibnu Abbas'in sozunu esas alanlar
(Zulhuleyfe 'deki) namazgahta iki rek 'atlik ihram namazini kilar kilmaz telbiye
getirdi."
Ebu Davud, Menasik 21, (1770).
1239 - Nafi' diyor ki: "Ibnu Omer (radiyallahu anhuma) Harem bolgesinin en
yakin yerine geldi mi telbiyeyi artik birakirdi. Sonra zu Tuva nam mevkide
geceyi gecirir, orada sabah namazini kilar, sonra yikanirdi ve derdi ki: "Resulullah
(aleyhissalatu vesselam) boyle yapmisti."
Buhari, Hacc 38, 39; Muslim, Hacc 226, (1259); Muvatta, Hacc 32, (1, 333).
1240 - Ibnu Abbas (radiyallahu anhuma) anlatiyor: "Resulullah (aleyhissalatu
vesselam) buyurdular ki: "Mukim olanlar veya umre yapanlar, Hacer-i Esved'i
istilam edinceye kadar telbiyeyi birakmazlar."
Ebu Davud, Menasik 29, (1817), Tirmizi, Hacc 79, (919).
Hadis, Tirmizi'de soyledir: "Resulullah (aleyhissalatu vesselam), umrede iken,
Hacer-i Esved'e istilam yapinca telbiyeyi birakirdi."