Hürmet; Evlenmeleri yasak olanların arasındaki
haramlık; yasaklanmış olmak, mümkün olmamak. Müebbede;
ebedî olarak, sonsuza kadar. Hürmet-i müebbede; "ebedî haramlık;
sonsuza kadar mümkün olmamak". Bir İslâm hukuku terimi
olarak; bir kimsenin kendileriyle evlenmesi ebedî olarak haram kılman
bazı hısımları ifade eder. Buna, mutlak evlenme
engelleri de denir. Bu engellerin menşei; dinî, ahlâkî, sosyal,
tıbbî ve fizyolojik düşüncelere dayanır. Eski ilkel
toplumların çoğunda bugünkü anlamda evlenme engelleri
yoktur.
Çeşitli hukuk sistemlerinde, evlenme engelleri arasında
esaslı yakınlıklar olduğu görülür. Meselâ;
kilise hukuku ile, İslâm hukukunun evlenme engeli saydığı
haller arasında esaslı bir benzerlik vardır.
Bunların bazıları geçici engel teşkil eder,
şartlar değişince engel de ortadan kalkar. Din
ayrılığı veya başkası ile evli bulunmak
gibi... Bir kısmı ise hiçbir şekilde ortadan kalkmayan sürekli
engeller olup hürmet-i müebbede meydana getirirler (el-Kâsânî,
Bedâyîu's-Sanâyi', II, 256 vd.; İbnü'l-Hümâm, Fethu'lKadîr,
II, 357 vd.; İbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid, II, 28-42;
el-Fetâvâ'l-Hindiyye, 1, 273 vd.; M. Zihnî, MünâkehâtşşşMüfarakât,
s. 29-45).
Mutlak evlenme engelleri Nisâ Sûresi yirmiüçüncü âyette şöyle
sıralanmıştır: "Analarınız,
kızlarınız kızkardeşleriniz,
halalarınız, teyzeleriniz, kardeş kızları,
kızkardeş kızları ve sizi emziren süt analarınız,
süt kardeşleriniz, karılarınızın anaları,
kendileriyle zifafa girdiğiniz karılarınızdan olup
himayelerinizde bulunan üvey kızlarınızla (evlenmeniz)
size haram kılındı"
Bu âyetin hükmünden üç çeşit mutlak evlenme engeli ortaya
çıkıyor. Kan hısımlığı, sihrî hısımlık
ve süt hısımlığı.
Kan hısımlığı: Bir erkeğe nesep veya
hısımlık sebebiyle dört grup kadın haram olur.
Anası ve yukarıya doğru bütün nineler; kızı
ve aşağıya doğru bütün kız torunları;
kız kardeşi, erkek üvey kız kardeşinin
aşağıya doğru kız çocukları. Burada erkek
veya kız kardeşin ana baba bir, baba bir veya yalnız ana
bir kardeş olması sonucu etkilemez. Halalar ve teyzeler, büyük
hala ve büyük teyzeler ebedî evlenme yasağı kapsamına
giren nesep hısımlarıdır.
Alman hukuku ile diğer bazı batılı devletlerin
hukukunda amca, hala, dayı ve teyze ile yeğenler arasında
evlenme engeli yer almamıştır. Macaristan'da kardeş
çocukları da evlenmez. Katolik kilise hukukunda eskiden yedinci
dereceye kadar kan hısımları arasında evlenme yasak
idi. Sonradan bu da dördüncü dereceye kadar indirildi. Yani, usûl
fürûu ve kardeşlerle bunların fürûu arasında cereyan
eden bir engel halini aldı. Mûsevilerde, bir kimsenin yeğeni
ve yeğen çocukları ile evlenmesi yasak değildir.
Sıhri hısımlık: Sıhriyet, eşlerden
birini diğerine bağlayan hukukî bir rabıtadır.
Sonradan boşanma veya ölümle evlilik sona erse bile, sıhri
akrabalık ortadan kalkmadığı için, bu mutlak bir
evlenme engeli teşkil eder. Bunlar dört grupta toplanabilir: Üvey
kızlar, kayın valideler, üvey ana ve nineler ile gelinler bu
engelin kapsamına girer.
Üvey kız; bir erkeğin evlendiği kadının
başka bir erkekten olma kızıdır. Böyle bir kızın
annesiyle evlenip, cinsî temas olduktan sonra,artık bu üvey kız,
üvey babasına sonsuza kadar haram olur.
Kayın valideler: Bir erkek, evlendiği kadının
annesi veya nineleri ile ebedî olarak evlenemez.
Üvey ana ve nineler de ebedî haramdır (en-Nisâ, 4/22).
Gelinler: Bir erkek, oğlunun veya torunlarının
hanımı ile, boşanma veya ölümle gelinler dul kalsa bile
artık evlenemez (en-Nisâ, 4/23).
Ebû Hanîfe'ye göre zina da evlilikte olduğu gibi sıhrî
hısımlık meydana getirir. Buna göre, bir erkek bir kadınla
zina edince, bu kadının annesi, ninesi... ile kızı
veya kız torunları zina eden erkeğe haram olur. Zina eden
kadın da, zina ettiği erkeğin usûl veya fürûu ile
evlenemez. İmam Şâfiî ile İmam Mâlik'ten bir rivâyete
göre zina sıhrî hısımlık doğurmaz ve
dolayısıyla bir evlenme engeli meydana getiremez (es-Serahsî,
a.g.e, IV" 204 vd.; el-Cassas, Ahkâmü'l-Kur'ân, II, 137; el-Mevsılı,
el-İhtiyar, III, 88; Ö.N. Bilmen, İstilâhât-ı
Fıkhiyye Kamusu, II, 97).
Süt Hısımlığı: İslâm hukuku, kan ve sıhriyet
yoluyla hısımlıktan başka bir
hısımlık daha kabul etmiştir. Kendinden olmayan bir
çocuğu emziren kadınla o çocuk arasında süt hısımlığı
doğar. Kadın süt ana, çocuk da süt evlat olur. Süt hısımlığı
bazı istisnalar dışında kan
hısımlığı ile aynı yasağı
doğurur. Kilise hukukunda da mânevî hısımlık
diyebileceğimiz buna benzer bir hısımlık
vardır. Buna "vaftiz etme" denir. Vaftiz âdeti, vaftiz
baba ve vaftiz ana ile vaftiz edilen çocuk arasında mânevî bir hısımlık
doğurur ve bu hısımları birbirleriyle evlenemez
(Halil Cin, İslâm ve Osmanlı Hukukunda Evlenme, s. 105;
Hukuku A ile Kararnâmesi, madde 29).
Âyet-i kerimede yalnız süt ana ve süt kardeşten söz
edilmiş (en-Nisâ, 4/23), diğer süt hısımlarına
temas edilmemiştir. "Nesepçe haram olanlar süt cihetiyle de
haram olurlar" (Buhârî, Şehâdet, 7; Müslim, Radâ, l)
hadisi bu konudaki genel prensibi oluşturur. İslâm
hukukçularının büyük çoğunluğuna göre, çocuğun
ilk iki yaş içinde emdiği sut, hısımlık
doğurur (el-Bakara, 2/233). Ebû Hanîfe'ye göre ise bu süre otuz
aydır. Zira ".. (Çocuğun ana karnında
taşınması ile sütten kesilmeşinin süresi otu: aydır"
(el-Ahkaf, 46/15) âyeti buna delildir. Otuz ay, hem hamileliğin
hem de sütten ayrılmanın ayrı ayrı süresidir. Ebû
Hanîfe ile İmam Mâlik'e göre, haramlığın
doğması için emilen sütün az veya çok olması
arasında fark yoktur. Çünkü âyet ve hadiste emilecek sütün
miktarı belirtilmemiştir. İmam Şâfii ise, beş
doyurucu ve fasılalı emişi şart koşar.
Dayandığı delil Hz. Âişe'den nakledilen ve emme
sayısını on'dan beş'e indiren rivâyettir. Hz. Âişe
bunu âyet olarak nakletmişse de ispât edilemediği için
Kur'ân'a yazılmamış ve Şafiîlerce Kur'ân'a yazılıp
okunması neshedilmiş fakat hükmü bâki kalmış
âyetlerden sayılmıştır (Ahmed, Davudoğlu, Sahîh-i
Müslim Tercemesi ve Şerhi, VII, 368, 369). Hanefilere göre bu,
tilâveti de hükmü de mensûh âyet kabul edilmiştir (İbnü'l
Hümâm, Fethu'l-Kadîr, Radâ bahsi).
Süt hısımlığı meydana gelince nesep
bakımından hısımlık gibi mutlak evlenme
engelleri doğar. Bunları şu prensipte toplamak mümkündür.
Emenin kendisi, süt emzirenin nesline haram olur. Bunlar şu
hısımlardır: Süt emen bir erkek çocuğunu esas
alırsak; usûlü yani süt anası, süt ninesi.... süt kızı,
süt çocuklarının kızları, süt kız
kardeşi veya süt kardeşlerinin ilânıhaye
kızları, süt hala ve süt teyze ile ebedi evlenme yasağı
doğar.
Süt hısımlığı olan kimseler her
nasılsa evlenmişlerse nikâhları Ebû Yûsuf ve İmam
Muhammed'e göre bâtıldır. Süt hısımları
birbirine yabancı olmazlar. Bir fitne tehlikesi yoksa birbirine
bakabılirler.